Harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kaikkien harrastusten ja pääharrastusten lukumäärien yhteyttä kuudesluokkalaisten (n = 249) sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin eli käytösoireisiin, tunneoireisiin, yliaktiivisuuteen, kaverisuhteiden ongelmiin sekä prososiaalisuuteen. Lisäksi tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vainikka, Nina, Tuuri, Heini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64019
_version_ 1826225704816082944
author Vainikka, Nina Tuuri, Heini
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vainikka, Nina Tuuri, Heini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vainikka, Nina Tuuri, Heini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vainikka, Nina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kaikkien harrastusten ja pääharrastusten lukumäärien yhteyttä kuudesluokkalaisten (n = 249) sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin eli käytösoireisiin, tunneoireisiin, yliaktiivisuuteen, kaverisuhteiden ongelmiin sekä prososiaalisuuteen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin eri harrastusten yhteyttä sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin. Tutkimuksen aineisto koostui Alkuportaat-tutkimushankkeen aikana oppilailta kerätyistä harrastuskyselylomakkeista sekä opettajien täyttämistä Strengths and Difficulties Questionnaire –lomakkeista, joissa he arvioivat oppilaiden sosioemotionaalista hyvinvointia. Harrastusten lukumäärien yhteyttä sosioemotionaaliseen hyvinvointiin tarkasteltiin korrelaatiokertoimien avulla erikseen jokaisen hyvinvoinnin osa-alueen osalta. Eri harrastusten yhteyttä sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin tutkittiin käyttämällä Mann-Whitney U- testiä sekä riippumattomien otosten t-testiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosioemotionaalisen hyvinvoinnin kannalta ei ollut merkitystä, montako harrastusta tai pääharrastusta varhaisnuorella oli. Liikuntaharrastuksilla, luovilla harrastuksilla, lukemisella ja kerhotoiminnalla oli myönteinen yhteys sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin. Mediaan ja moottoriajoneuvoihin liittyvillä harrastuksilla oli yhteys muun muassa yliaktiivisuuden suurempaan esiintyvyyteen, mikä aiempien tutkimusten perusteella voi selittyä mielenkiinnon suuntautumisella eikä välttämättä näiden harrastusten vaikutuksen kautta. Eri harrastusten myönteisiä yhteyksiä hyvinvoinnille voidaan hyödyntää tarjoamalla varhaisnuorille mahdollisuus niihin harrastuksiin, jotka tukevat kohdennetusti heidän hyvinvointiaan.
first_indexed 2019-09-20T09:13:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mets\u00e4pelto, Riitta-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vainikka, Nina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuuri, Heini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-17T06:49:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-17T06:49:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64019", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 kaikkien harrastusten ja p\u00e4\u00e4harrastusten lukum\u00e4\u00e4rien yhteytt\u00e4 kuudesluokkalaisten (n = 249) sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin eli k\u00e4yt\u00f6soireisiin, tunneoireisiin, yliaktiivisuuteen, kaverisuhteiden ongelmiin sek\u00e4 prososiaalisuuteen. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin eri harrastusten yhteytt\u00e4 sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin. Tutkimuksen aineisto koostui Alkuportaat-tutkimushankkeen aikana oppilailta ker\u00e4tyist\u00e4 harrastuskyselylomakkeista sek\u00e4 opettajien t\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 Strengths and Difficulties Questionnaire \u2013lomakkeista, joissa he arvioivat oppilaiden sosioemotionaalista hyvinvointia. Harrastusten lukum\u00e4\u00e4rien yhteytt\u00e4 sosioemotionaaliseen hyvinvointiin tarkasteltiin korrelaatiokertoimien avulla erikseen jokaisen hyvinvoinnin osa-alueen osalta. Eri harrastusten yhteytt\u00e4 sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin tutkittiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Mann-Whitney U- testi\u00e4 sek\u00e4 riippumattomien otosten t-testi\u00e4. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 sosioemotionaalisen hyvinvoinnin kannalta ei ollut merkityst\u00e4, montako harrastusta tai p\u00e4\u00e4harrastusta varhaisnuorella oli. Liikuntaharrastuksilla, luovilla harrastuksilla, lukemisella ja kerhotoiminnalla oli my\u00f6nteinen yhteys sosioemotionaalisen hyvinvoinnin osa-alueisiin. Mediaan ja moottoriajoneuvoihin liittyvill\u00e4 harrastuksilla oli yhteys muun muassa yliaktiivisuuden suurempaan esiintyvyyteen, mik\u00e4 aiempien tutkimusten perusteella voi selitty\u00e4 mielenkiinnon suuntautumisella eik\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 n\u00e4iden harrastusten vaikutuksen kautta. Eri harrastusten my\u00f6nteisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 hyvinvoinnille voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tarjoamalla varhaisnuorille mahdollisuus niihin harrastuksiin, jotka tukevat kohdennetusti heid\u00e4n hyvinvointiaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-17T06:49:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-17T06:49:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vahvuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905172648", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64019
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/63770d12-d50b-4193-b808-78d3ca63db73\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905172648.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vainikka, Nina Tuuri, Heini Harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin sosioemotionaalinen hyvinvointi vahvuudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vaikeudet hyvinvointi varhaisnuoret harrastukset
title Harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin
title_full Harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin
title_fullStr Harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin Harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin
title_full_unstemmed Harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin Harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin
title_short Harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin
title_sort harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin
title_txtP Harrastusten yhteys kuudesluokkalaisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin
topic sosioemotionaalinen hyvinvointi vahvuudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vaikeudet hyvinvointi varhaisnuoret harrastukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education harrastukset hyvinvointi sosioemotionaalinen hyvinvointi vahvuudet vaikeudet varhaisnuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64019 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905172648
work_keys_str_mv AT vainikkanina harrastustenyhteyskuudesluokkalaistensosioemotionaaliseenhyvinvointiin