Nuoren musiikillinen identiteetti

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinon minkälaisia musiikillisia identiteettejä nuorten narratiiveista ilmenee. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös nuorten musiikkikokemuksia, sillä ne mahdollistivat musiikillisten identiteettien tutkimisen. Tutkimuskoh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pellinen, Reetta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63988
_version_ 1826225745112858624
author Pellinen, Reetta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pellinen, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pellinen, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pellinen, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinon minkälaisia musiikillisia identiteettejä nuorten narratiiveista ilmenee. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös nuorten musiikkikokemuksia, sillä ne mahdollistivat musiikillisten identiteettien tutkimisen. Tutkimuskohteena olivat 15—16 -vuotiaat nuoret, jotka kirjoittivat esseet omista musiikkikokemuksistaan. Tutkielman pohjan loi Stuart Hallin identiteettiteoria ja erityisesti hänen käsityksensä postmodernista subjektista. Musiikki-identiteetin määritelmät rajattiin neljään hieman erilaiseen näkemykseen. Tutkimuksessa käsiteltiin Jorgensenin, Leppäsen, Unkari-Virtasen ja Sintosen, Hargreavesin, Miellin ja MacDonaldin, sekä Greenin ajatuksia musiikillisesta identiteetistä, joista tässä tutkimuksessa hyödynnettiin erityisesti Greenin, sekä Hargreavesin ja kumppaneiden määritelmiä. Sisällönanalyysin perusteella määriteltiin kolme nuorten musiikkiin liittyviä kokemuksia kuvaavaa luokkaa: musiikin kuuntelu, musiikin harrastaminen, sekä musiikin opiskelu. Tulokset osoittivat, että musiikin kuuntelulla on suuri merkitys nuoren arjessa, kun taas musiikin opiskelu kouluympäristössä koettiin kielteisenä ja kiinnostusta vähentävänä tekijänä. Musiikillinen identiteetti määriteltiin nuorten käsityksiksi itsestään musiikin kontekstissa. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan erityisesti sitä, millaisia musiikillisia identiteettejä nuorten musiikilliset kokemukset heille tuottivat. Musiikkikokemusten perusteella luotiin neljä musiikillisia identiteettejä kuvaavaa identiteettityyppiä: monipuoliset musiikinharrastajat, kokonaisvaltaiset kuuntelijat, musiikin arkikäyttäjät, sekä musiikin välttelijät. Isoimman identiteettityypin muodostivat kokonaisvaltaiset kuuntelijat, mikä vahvisti jo musiikkikokemuksia kartoittaessa noussutta huomiota erityisesti musiikin kuuntelun tärkeydestä. Identiteettityyppien avulla pystyttiin tarkastelemaan myös erilaisten musiikkikokemusten vaikutusta suhtautumiseen koulun musiikkikasvatukseen. Ainoastaan pieni osa musiikkia harrastaneista nuorista näki tunnit positiivisina, muiden tyyppien kokemukset olivat negatiivisempia. Tutkimus osoitti, ettei nuorten suuri kiinnostus musiikkiin vapaa-ajalla kohdannut musiikin tuntien sisältöjen kanssa. Vaikka kiinnostus musiikintunteja kohtaan oli vähäistä, musiikki oli silti suuri osa nuoren elämää. Musiikin avulla kulutettiin aikaa, koettiin yhteenkuuluvuutta ja käsiteltiin vaikeita asioita. Tärkeimmäksi musiikin merkitykseksi osoittautui sen tarjoama mahdollisuus paeta hetkeksi tästä maailmasta.
first_indexed 2019-09-20T09:12:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pellinen, Reetta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-16T05:55:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-16T05:55:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63988", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinon mink\u00e4laisia musiikillisia identiteettej\u00e4 nuorten narratiiveista ilmenee. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s nuorten musiikkikokemuksia, sill\u00e4 ne mahdollistivat musiikillisten identiteettien tutkimisen. Tutkimuskohteena olivat 15\u201416 -vuotiaat nuoret, jotka kirjoittivat esseet omista musiikkikokemuksistaan.\n\nTutkielman pohjan loi Stuart Hallin identiteettiteoria ja erityisesti h\u00e4nen k\u00e4sityksens\u00e4 postmodernista subjektista. Musiikki-identiteetin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t rajattiin nelj\u00e4\u00e4n hieman erilaiseen n\u00e4kemykseen. Tutkimuksessa k\u00e4siteltiin Jorgensenin, Lepp\u00e4sen, Unkari-Virtasen ja Sintosen, Hargreavesin, Miellin ja MacDonaldin, sek\u00e4 Greenin ajatuksia musiikillisesta identiteetist\u00e4, joista t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin erityisesti Greenin, sek\u00e4 Hargreavesin ja kumppaneiden m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4.\n\nSis\u00e4ll\u00f6nanalyysin perusteella m\u00e4\u00e4riteltiin kolme nuorten musiikkiin liittyvi\u00e4 kokemuksia kuvaavaa luokkaa: musiikin kuuntelu, musiikin harrastaminen, sek\u00e4 musiikin opiskelu. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 musiikin kuuntelulla on suuri merkitys nuoren arjessa, kun taas musiikin opiskelu kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 koettiin kielteisen\u00e4 ja kiinnostusta v\u00e4hent\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4.\n\nMusiikillinen identiteetti m\u00e4\u00e4riteltiin nuorten k\u00e4sityksiksi itsest\u00e4\u00e4n musiikin kontekstissa. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan erityisesti sit\u00e4, millaisia musiikillisia identiteettej\u00e4 nuorten musiikilliset kokemukset heille tuottivat. Musiikkikokemusten perusteella luotiin nelj\u00e4 musiikillisia identiteettej\u00e4 kuvaavaa identiteettityyppi\u00e4: monipuoliset musiikinharrastajat, kokonaisvaltaiset kuuntelijat, musiikin arkik\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t, sek\u00e4 musiikin v\u00e4lttelij\u00e4t. Isoimman identiteettityypin muodostivat kokonaisvaltaiset kuuntelijat, mik\u00e4 vahvisti jo musiikkikokemuksia kartoittaessa noussutta huomiota erityisesti musiikin kuuntelun t\u00e4rkeydest\u00e4. Identiteettityyppien avulla pystyttiin tarkastelemaan my\u00f6s erilaisten musiikkikokemusten vaikutusta suhtautumiseen koulun musiikkikasvatukseen. Ainoastaan pieni osa musiikkia harrastaneista nuorista n\u00e4ki tunnit positiivisina, muiden tyyppien kokemukset olivat negatiivisempia. Tutkimus osoitti, ettei nuorten suuri kiinnostus musiikkiin vapaa-ajalla kohdannut musiikin tuntien sis\u00e4lt\u00f6jen kanssa.\n\nVaikka kiinnostus musiikintunteja kohtaan oli v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, musiikki oli silti suuri osa nuoren el\u00e4m\u00e4\u00e4. Musiikin avulla kulutettiin aikaa, koettiin yhteenkuuluvuutta ja k\u00e4siteltiin vaikeita asioita. T\u00e4rkeimm\u00e4ksi musiikin merkitykseksi osoittautui sen tarjoama mahdollisuus paeta hetkeksi t\u00e4st\u00e4 maailmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-16T05:55:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-16T05:55:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikki-identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuoren musiikillinen identiteetti", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905162633", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkimaku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63988
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d6d0d952-f180-4281-a0f4-b0e91d2a1a31\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905162633.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pellinen, Reetta Nuoren musiikillinen identiteetti musiikillinen identiteetti musiikki-identiteetti musiikkikokemukset Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki identiteetti musiikkimaku nuoret musiikkikasvatus
title Nuoren musiikillinen identiteetti
title_full Nuoren musiikillinen identiteetti
title_fullStr Nuoren musiikillinen identiteetti Nuoren musiikillinen identiteetti
title_full_unstemmed Nuoren musiikillinen identiteetti Nuoren musiikillinen identiteetti
title_short Nuoren musiikillinen identiteetti
title_sort nuoren musiikillinen identiteetti
title_txtP Nuoren musiikillinen identiteetti
topic musiikillinen identiteetti musiikki-identiteetti musiikkikokemukset Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki identiteetti musiikkimaku nuoret musiikkikasvatus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus identiteetti musiikillinen identiteetti musiikki musiikki-identiteetti musiikkikasvatus musiikkikokemukset musiikkimaku nuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63988 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905162633
work_keys_str_mv AT pellinenreetta nuorenmusiikillinenidentiteetti