Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland

Englanti on maailmanlaajuinen kieli, ja kielen syntyperäisiä puhujia on nykyään vähemmän kuin ei-natiiveja kielen puhujia. Englannin kielen opetuksessa ei-natiiveja opettajia on aiemmin arvostettu vähemmän heidän väitetysti huonompien kielellisten taitojen vuoksi. Aihetta on tutkittu maailmalla palj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turunen, Sara
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63987
_version_ 1826225810783076352
author Turunen, Sara
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turunen, Sara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turunen, Sara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turunen, Sara
datasource_str_mv jyx
description Englanti on maailmanlaajuinen kieli, ja kielen syntyperäisiä puhujia on nykyään vähemmän kuin ei-natiiveja kielen puhujia. Englannin kielen opetuksessa ei-natiiveja opettajia on aiemmin arvostettu vähemmän heidän väitetysti huonompien kielellisten taitojen vuoksi. Aihetta on tutkittu maailmalla paljon oppilaiden näkökulmasta. Aiemmat tutkimukset ovat esittäneet paljon erilaisia tuloksia riippuen tutkittujen oppilaiden kulttuurista, iästä ja kielellisistä taidoista. Tämä tutkielma tarkastelee suomalaisten alakoululaisten näkemyksiä natiivien ja ei-natiivien opettajien aksenteista opetuksessa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden mielipiteitä ei-natiiveista kieltenopettajista. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella keskisuomalaisesta alakoulusta. Kyselyyn osallistui 20 viidennen luokan oppilasta. Vastauksista 18 olivat oikein täytettyjä, ja niitä käytettiin tulosten analysointiin. Analyysi toteutettiin sekä laadullisin, että määrällisin keinoin. Tulokset osoittivat, että vaikka oppilaiden mieltymykset vaihtelivat natiivi- ja ei-natiiviaksenttien välillä, kukaan oppilaista ei ilmaissut negatiivisia mielipiteitä ei-natiiveja englannin opettajia kohtaan. Analyysissa kävi ilmi myös, että suurimmalle osalle oppilaista ei ollut väliä, onko heidän opettajansa natiivi vai ei-natiivi englannin kielen puhuja. Oppilaiden vähemmistö, joka ilmaisi mieltymystä toista opettajaryhmää kohtaan, totesi suurimmaksi osaksi haluavansa mieluummin suomalaisen ei-natiivin kuin natiivin opettajan. Tämän tutkimuksen tulokset eroavat aiempien tutkimusten tuloksista, jotka ovat osoittaneet suurimmaksi osaksi oppilaiden mieltymystä natiiveja englannin opettajia kohtaan. On mahdollista, että kyseiset tulokset ovat Suomessa erilaisia, sillä täällä ei-natiivit englannin kielen opettajat ovat enemmistönä toisin kuin muissa maissa. Näiden seikkojen vuoksi tutkimus toimii hyvänä pohjana laajemmalle jatkotutkimukselle aiheesta.
first_indexed 2019-09-20T09:14:32Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turunen, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-16T05:53:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-16T05:53:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63987", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englanti on maailmanlaajuinen kieli, ja kielen syntyper\u00e4isi\u00e4 puhujia on nyky\u00e4\u00e4n v\u00e4hemm\u00e4n kuin ei-natiiveja kielen puhujia. Englannin kielen opetuksessa ei-natiiveja opettajia on aiemmin arvostettu v\u00e4hemm\u00e4n heid\u00e4n v\u00e4itetysti huonompien kielellisten taitojen vuoksi. Aihetta on tutkittu maailmalla paljon oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Aiemmat tutkimukset ovat esitt\u00e4neet paljon erilaisia tuloksia riippuen tutkittujen oppilaiden kulttuurista, i\u00e4st\u00e4 ja kielellisist\u00e4 taidoista. \n\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma tarkastelee suomalaisten alakoululaisten n\u00e4kemyksi\u00e4 natiivien ja ei-natiivien opettajien aksenteista opetuksessa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden mielipiteit\u00e4 ei-natiiveista kieltenopettajista. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella keskisuomalaisesta alakoulusta. Kyselyyn osallistui 20 viidennen luokan oppilasta. Vastauksista 18 olivat oikein t\u00e4ytettyj\u00e4, ja niit\u00e4 k\u00e4ytettiin tulosten analysointiin. Analyysi toteutettiin sek\u00e4 laadullisin, ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin keinoin. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 vaikka oppilaiden mieltymykset vaihtelivat natiivi- ja ei-natiiviaksenttien v\u00e4lill\u00e4, kukaan oppilaista ei ilmaissut negatiivisia mielipiteit\u00e4 ei-natiiveja englannin opettajia kohtaan. Analyysissa k\u00e4vi ilmi my\u00f6s, ett\u00e4 suurimmalle osalle oppilaista ei ollut v\u00e4li\u00e4, onko heid\u00e4n opettajansa natiivi vai ei-natiivi englannin kielen puhuja. Oppilaiden v\u00e4hemmist\u00f6, joka ilmaisi mieltymyst\u00e4 toista opettajaryhm\u00e4\u00e4 kohtaan, totesi suurimmaksi osaksi haluavansa mieluummin suomalaisen ei-natiivin kuin natiivin opettajan.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset eroavat aiempien tutkimusten tuloksista, jotka ovat osoittaneet suurimmaksi osaksi oppilaiden mieltymyst\u00e4 natiiveja englannin opettajia kohtaan. On mahdollista, ett\u00e4 kyseiset tulokset ovat Suomessa erilaisia, sill\u00e4 t\u00e4\u00e4ll\u00e4 ei-natiivit englannin kielen opettajat ovat enemmist\u00f6n\u00e4 toisin kuin muissa maissa. N\u00e4iden seikkojen vuoksi tutkimus toimii hyv\u00e4n\u00e4 pohjana laajemmalle jatkotutkimukselle aiheesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-16T05:53:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-16T05:53:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "non-native speakers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "attitudinal research", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Finland", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905162632", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aksentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "accent (linguistics)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attitudes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63987
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:46Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/873eeb13-292e-42d4-bbe7-b92be63e15a4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905162632.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turunen, Sara Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland non-native speakers attitudinal research Finland Englannin kieli English 301 englannin kieli opettajat aksentti asenteet English language teachers accent (linguistics) attitudes
title Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland
title_full Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland
title_fullStr Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland
title_full_unstemmed Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland
title_short Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland
title_sort elementary school students perceptions of non native english teachers in finland
title_txtP Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland
topic non-native speakers attitudinal research Finland Englannin kieli English 301 englannin kieli opettajat aksentti asenteet English language teachers accent (linguistics) attitudes
topic_facet 301 Englannin kieli English English language Finland accent (linguistics) aksentti asenteet attitudes attitudinal research englannin kieli non-native speakers opettajat teachers
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63987 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905162632
work_keys_str_mv AT turunensara elementaryschoolstudentsperceptionsofnonnativeenglishteachersinfinland