Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland

Englanti on maailmanlaajuinen kieli, ja kielen syntyperäisiä puhujia on nykyään vähemmän kuin ei-natiiveja kielen puhujia. Englannin kielen opetuksessa ei-natiiveja opettajia on aiemmin arvostettu vähemmän heidän väitetysti huonompien kielellisten taitojen vuoksi. Aihetta on tutkittu maailmalla palj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Turunen, Sara
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63987
Kuvaus
Yhteenveto:Englanti on maailmanlaajuinen kieli, ja kielen syntyperäisiä puhujia on nykyään vähemmän kuin ei-natiiveja kielen puhujia. Englannin kielen opetuksessa ei-natiiveja opettajia on aiemmin arvostettu vähemmän heidän väitetysti huonompien kielellisten taitojen vuoksi. Aihetta on tutkittu maailmalla paljon oppilaiden näkökulmasta. Aiemmat tutkimukset ovat esittäneet paljon erilaisia tuloksia riippuen tutkittujen oppilaiden kulttuurista, iästä ja kielellisistä taidoista. Tämä tutkielma tarkastelee suomalaisten alakoululaisten näkemyksiä natiivien ja ei-natiivien opettajien aksenteista opetuksessa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden mielipiteitä ei-natiiveista kieltenopettajista. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella keskisuomalaisesta alakoulusta. Kyselyyn osallistui 20 viidennen luokan oppilasta. Vastauksista 18 olivat oikein täytettyjä, ja niitä käytettiin tulosten analysointiin. Analyysi toteutettiin sekä laadullisin, että määrällisin keinoin. Tulokset osoittivat, että vaikka oppilaiden mieltymykset vaihtelivat natiivi- ja ei-natiiviaksenttien välillä, kukaan oppilaista ei ilmaissut negatiivisia mielipiteitä ei-natiiveja englannin opettajia kohtaan. Analyysissa kävi ilmi myös, että suurimmalle osalle oppilaista ei ollut väliä, onko heidän opettajansa natiivi vai ei-natiivi englannin kielen puhuja. Oppilaiden vähemmistö, joka ilmaisi mieltymystä toista opettajaryhmää kohtaan, totesi suurimmaksi osaksi haluavansa mieluummin suomalaisen ei-natiivin kuin natiivin opettajan. Tämän tutkimuksen tulokset eroavat aiempien tutkimusten tuloksista, jotka ovat osoittaneet suurimmaksi osaksi oppilaiden mieltymystä natiiveja englannin opettajia kohtaan. On mahdollista, että kyseiset tulokset ovat Suomessa erilaisia, sillä täällä ei-natiivit englannin kielen opettajat ovat enemmistönä toisin kuin muissa maissa. Näiden seikkojen vuoksi tutkimus toimii hyvänä pohjana laajemmalle jatkotutkimukselle aiheesta.