Viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä ja sen rooleista

Tämän pro gradu –tutkielman tavoitteena on laadullisesti tutkia viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa lisätietoa strategisen viestinnän rooleista ja merkityksistä. Tutkielman teoreettinen viitekehys sisältää kaksi taustoittavaa teorial...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ström, Emilia
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63986
_version_ 1826225698585444352
author Ström, Emilia
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ström, Emilia Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ström, Emilia Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ström, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu –tutkielman tavoitteena on laadullisesti tutkia viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa lisätietoa strategisen viestinnän rooleista ja merkityksistä. Tutkielman teoreettinen viitekehys sisältää kaksi taustoittavaa teorialukua strategiasta ja strategisesta viestinnästä. Niiden jälkeen käsitellään tutkijoiden uusimpia eli vuosina 2016-2018 julkaistuja näkemyksiä strategisesta viestinnästä. Tutkimuksen aineisto on kerätty narratiivisten haastattelujen kautta haastattelemalla pörssiyhtiöiden viestintäjohtajia. Aineisto koostuu viestintäjohtajien kertomuksista sekä yleisestä pohdinnasta koskien strategista viestintää. Tutkielmassa sovelletaan narratiivista tutkimusta. Kertomusten eli narratiivien analyysin kautta löydettiin viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä. Näkemyksiä nostettiin strategisen viestinnän ominaisuuksista, onnistumisen edellytyksistä, haasteista ja sisäisistä vuorovaikutustilanteista. Lisäksi avattiin näkemyksiä viestijän ominaisuuksista, osaamisesta ja rooleista strategisen viestinnän tilanteissa. Kertomuksellisen eli narratiivisen analyysin kautta strategisen viestinnän kertomuksista löydettiin neljä tarinatyyppiä, jotka kuvaavat strategisen viestinnän rooleja ja merkityksiä. Tarinatyyppien perusteella voidaan todeta, että strategisella viestinnällä on pörssiyhtiöissä neljä erilaista roolia: strateginen viestintä pelastaa maineen, sitoo yhteisön, mahdollistaa strategian toteutumisen ja vauhdittaa liiketoimintaa.
first_indexed 2019-09-20T09:13:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Asunta, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Str\u00f6m, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-16T05:34:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-16T05:34:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63986", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu \u2013tutkielman tavoitteena on laadullisesti tutkia viestint\u00e4johtajien n\u00e4kemyksi\u00e4 strategisesta viestinn\u00e4st\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa lis\u00e4tietoa strategisen viestinn\u00e4n rooleista ja merkityksist\u00e4. Tutkielman teoreettinen viitekehys sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kaksi taustoittavaa teorialukua strategiasta ja strategisesta viestinn\u00e4st\u00e4. Niiden j\u00e4lkeen k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n tutkijoiden uusimpia eli vuosina 2016-2018 julkaistuja n\u00e4kemyksi\u00e4 strategisesta viestinn\u00e4st\u00e4. Tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty narratiivisten haastattelujen kautta haastattelemalla p\u00f6rssiyhti\u00f6iden viestint\u00e4johtajia. Aineisto koostuu viestint\u00e4johtajien kertomuksista sek\u00e4 yleisest\u00e4 pohdinnasta koskien strategista viestint\u00e4\u00e4. Tutkielmassa sovelletaan narratiivista tutkimusta. Kertomusten eli narratiivien analyysin kautta l\u00f6ydettiin viestint\u00e4johtajien n\u00e4kemyksi\u00e4 strategisesta viestinn\u00e4st\u00e4. N\u00e4kemyksi\u00e4 nostettiin strategisen viestinn\u00e4n ominaisuuksista, onnistumisen edellytyksist\u00e4, haasteista ja sis\u00e4isist\u00e4 vuorovaikutustilanteista. Lis\u00e4ksi avattiin n\u00e4kemyksi\u00e4 viestij\u00e4n ominaisuuksista, osaamisesta ja rooleista strategisen viestinn\u00e4n tilanteissa. Kertomuksellisen eli narratiivisen analyysin kautta strategisen viestinn\u00e4n kertomuksista l\u00f6ydettiin nelj\u00e4 tarinatyyppi\u00e4, jotka kuvaavat strategisen viestinn\u00e4n rooleja ja merkityksi\u00e4. Tarinatyyppien perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 strategisella viestinn\u00e4ll\u00e4 on p\u00f6rssiyhti\u00f6iss\u00e4 nelj\u00e4 erilaista roolia: strateginen viestint\u00e4 pelastaa maineen, sitoo yhteis\u00f6n, mahdollistaa strategian toteutumisen ja vauhdittaa liiketoimintaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-16T05:34:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-16T05:34:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strateginen viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestint\u00e4johtaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viestint\u00e4johtajien n\u00e4kemyksi\u00e4 strategisesta viestinn\u00e4st\u00e4 ja sen rooleista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905162631", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategiaty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63986
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b797f89b-d4dd-4c4d-9bd6-dd53e49bbb01\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905162631.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ström, Emilia Viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä ja sen rooleista strateginen viestintä viestintäjohtaja Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 narratiivinen tutkimus viestintä strategiatyö strategia viestintästrategiat liiketoiminta
title Viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä ja sen rooleista
title_full Viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä ja sen rooleista
title_fullStr Viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä ja sen rooleista Viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä ja sen rooleista
title_full_unstemmed Viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä ja sen rooleista Viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä ja sen rooleista
title_short Viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä ja sen rooleista
title_sort viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä ja sen rooleista
title_txtP Viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä ja sen rooleista
topic strateginen viestintä viestintäjohtaja Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 narratiivinen tutkimus viestintä strategiatyö strategia viestintästrategiat liiketoiminta
topic_facet 2043 Corporate Communication Viestinnän johtaminen liiketoiminta narratiivinen tutkimus strategia strategiatyö strateginen viestintä viestintä viestintäjohtaja viestintästrategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63986 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905162631
work_keys_str_mv AT strömemilia viestintäjohtajiennäkemyksiästrategisestaviestinnästäjasenrooleista