Summary: | Opetus väistöolosuhteissa ovat yhä suurempi ongelma sisäilmaongelmien yleistyessä. Tässä tutkimuksessa selvitetään opettajien kokemuksia väistöolosuhteissa työskentelystä ja heidän arjestaan väistötiloissa. Tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esiin väistötilojen problematiikka ja se mitä todellisuudessa väistötiloissa opettaminen vaatii opettajien näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaan ja tutkimuksessa on pyritty löytämään eri merkitysrakenteet opettajien kokemuksista. Aineisto on kerätty toukokuussa 2018 haastatellen yhdeksää opettajaa käyttäen avointa yksilöhaastattelua. Tutkimustulokset osoittavat, että muutto väistöolosuhteisiin on yleensä nopea ja suunnittelematon tapahtumaketju. Tämä aiheuttaa koulun arkeen haasteita ja kuormittaa opettajaa lisätyömäärällä ja epätietoisuudella tulevasta. Väistötilojen tarjonta on kirjavaa. Ongelmia tuovat tilojen puutteet ja käyttötarkoituksen sopimattomuus opetustyölle. Opettajat kokevat puutteellisissa tiloissa, puutteellisin materiaalein perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteisiin pääsemisen haasteelliseksi ja työn kuormittavaksi, mikä alentaa opettajien hyvinvointia. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ilmiön yleistyessä on kiinnitettävä huomiota ennakointiin ja väistötilojen organisointiin. Väistötilojen tarkoituksenmukaisuus, avoin tiedottaminen ja nopeat päätökset tulevaisuudesta tukevat opettajien hyvinvointia väistötiloissa.
|