Yläkoulun laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työn haasteista ja niitä helpottavista tekijöistä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita yläkoulun laaja-alaiset erityisopettajat kokevat työssään, ja millaiset tekijät helpottavat työn haasteita. Tutkimusaihetta lähestyttiin tarkastelemalla laaja-alaisten erityisopettajien subjektiivisia kokemuksia. Tutkimusaiheesta on...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vähätalo, Elli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63975
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita yläkoulun laaja-alaiset erityisopettajat kokevat työssään, ja millaiset tekijät helpottavat työn haasteita. Tutkimusaihetta lähestyttiin tarkastelemalla laaja-alaisten erityisopettajien subjektiivisia kokemuksia. Tutkimusaiheesta on hyvin vähän aikaisempaa tutkimusta yläkoulun näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin yksilöllisillä teemahaastatteluilla, jotka suoritettiin syksyllä 2018. Tutkimukseen osallistui viisi yläkoulussa työskentelevää laaja-alaista erityisopettajaa. Aineiston analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Erityisopettajien mukaan työn merkittävimpiä haasteita olivat ajan riittämättömyys ja erityisopettajista oleva resurssipula. Ajan löytäminen kaikille työtehtäville on erittäin haastavaa, varsinkin oppituntien ulkopuolisille työtehtäville. Lisäksi ajanpuutteeseen liittyy opetustuntien ulkopuolisen työmäärä lisääntyminen, erityisesti paperitöiden sekä yhteistyön ja konsultoinnin. Työn haasteita helpottavia selkeimpiä tekijöitä olivat resurssien lisäämisen lisäksi rehtorin ja työparin tuki, työyhteisön yhteisöllisyys, yhteistyön edistäminen ja erityisopettajan ammattitaito. Tämän tutkimuksen tulokset tukivat aikaisempia tutkimuksia erityisopettajien työn haasteista. Tulokset vahvistavat näkemyksiä kehittää laaja-alaisen erityisopettajan työnkuvaa nykypäivän työtehtäviä vastaavaksi sekä tarvetta lisätä erityisopettajien määrää kouluissa oppilaiden tarvitseman tuen toteutumiseksi.