Lapset kirjallisuuden tulkitsijoina Jukka Laajasalon Multakutri ja suon salaisuus -teoksen tyttökuva kolmasluokkalaisten oppilaiden kertomuksissa

Tutkielmani tarkoituksena on tutkia kaunokirjallisen kohdeteoksen avulla kolmasluokkalaisten lasten tulkintoja kirjallisuuden esittämästä tyttökuvasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten 9-vuotiaat lapset tulkitsevat kirjallisuuden esittämää tyttöhahmoa suhteessa tyttöyden normiin. Lasten tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nikanto, Ilona
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63970
_version_ 1826225715109953536
author Nikanto, Ilona
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nikanto, Ilona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nikanto, Ilona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nikanto, Ilona
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani tarkoituksena on tutkia kaunokirjallisen kohdeteoksen avulla kolmasluokkalaisten lasten tulkintoja kirjallisuuden esittämästä tyttökuvasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten 9-vuotiaat lapset tulkitsevat kirjallisuuden esittämää tyttöhahmoa suhteessa tyttöyden normiin. Lasten tulkintoja kartoitetaan eläytymismenetelmän (The Method of Empathy-Based Stories) keinoin, jota ei ole aiemmin hyödynnetty kirjallisuustieteellisessä tutkimuksessa. Tutkielmani teoreettinen viitekehys nojaa sosiologiseen ja kirjallisuustieteelliseen tyttötutkimukseen, joiden näkökulmasta lähestyn Jukka Laajarinteen kirjoittamaa Multakutri ja suon salaisuus (2017) -teosta. Tutkielmassa käytetyn kohdeteoksen kautta tarkastelukontekstiksi rajautuvat sekä lastenkirjallisuus että tyttökirjallisuus. Tutkimustuloksia tarkastellaan kahdesta näkökulmasta: miten kirjallisuus vaikuttaa lasten identiteetin rakentumiseen, sekä miten kirjallisuus voi tuottaa uudenlaista, normit kyseenalaistavaa tyttöyttä. Tutkielmani osoittaa, että kolmasluokkalaiset oppilaat tunnistavat kiistattomasti tyttöyden normin. Lasten eläytymismenetelmällä kerätyt tarinat piirtävät yhdenmukaisen kuvan Multakutrin normatiiviseen tyttöyteen kuuluvista ominaisuuksista, jotka liittyvät toiveisiin, pitämisiin sekä ulkonäköön. Vastaavasti oppilaat tulkitsevat yhtä kiistattomasti, että Multakutri poikkeaa tyttöyden normista aktiivisella toiminnallaan ja vallankäytöllään. Oppilaiden yhdenmukaisia tulkintoja voidaan selittää vahvalla kulttuurisen tyttöyden normilla, oppilaiden hallitsevalla lukutavalla sekä tutkimuksen homogeenisellä kohderyhmällä. Kirjallisuuden normatiiviset, jopa stereotyyppiset tyttökuvaukset ovat ongelmallisia, sillä ne voivat tuottaa ahtaita sukupuolirooleja ja näin rajoittaa lukijoiden käsityksiä tytöille mahdollisista olemisen tavoista. Esimerkiksi interventiolukemisella tai vastustavalla lukutavalla voidaan kyseenalaistaa kirjallisuuden esittämiä normittavia tyttökuvauksia. Koulujen kirjallisuuskasvatus on merkittävässä roolissa uusien, kriittisten lukutapojen opettamisessa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karkulehto, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nikanto, Ilona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-15T09:43:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-15T09:43:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63970", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani tarkoituksena on tutkia kaunokirjallisen kohdeteoksen avulla kolmasluokkalaisten lasten tulkintoja kirjallisuuden esitt\u00e4m\u00e4st\u00e4 tytt\u00f6kuvasta. Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten 9-vuotiaat lapset tulkitsevat kirjallisuuden esitt\u00e4m\u00e4\u00e4 tytt\u00f6hahmoa suhteessa tytt\u00f6yden normiin. Lasten tulkintoja kartoitetaan el\u00e4ytymismenetelm\u00e4n (The Method of Empathy-Based Stories) keinoin, jota ei ole aiemmin hy\u00f6dynnetty kirjallisuustieteellisess\u00e4 tutkimuksessa. \n\nTutkielmani teoreettinen viitekehys nojaa sosiologiseen ja kirjallisuustieteelliseen tytt\u00f6tutkimukseen, joiden n\u00e4k\u00f6kulmasta l\u00e4hestyn Jukka Laajarinteen kirjoittamaa Multakutri ja suon salaisuus (2017) -teosta. Tutkielmassa k\u00e4ytetyn kohdeteoksen kautta tarkastelukontekstiksi rajautuvat sek\u00e4 lastenkirjallisuus ett\u00e4 tytt\u00f6kirjallisuus. Tutkimustuloksia tarkastellaan kahdesta n\u00e4k\u00f6kulmasta: miten kirjallisuus vaikuttaa lasten identiteetin rakentumiseen, sek\u00e4 miten kirjallisuus voi tuottaa uudenlaista, normit kyseenalaistavaa tytt\u00f6ytt\u00e4. \n\nTutkielmani osoittaa, ett\u00e4 kolmasluokkalaiset oppilaat tunnistavat kiistattomasti tytt\u00f6yden normin. Lasten el\u00e4ytymismenetelm\u00e4ll\u00e4 ker\u00e4tyt tarinat piirt\u00e4v\u00e4t yhdenmukaisen kuvan Multakutrin normatiiviseen tytt\u00f6yteen kuuluvista ominaisuuksista, jotka liittyv\u00e4t toiveisiin, pit\u00e4misiin sek\u00e4 ulkon\u00e4k\u00f6\u00f6n. Vastaavasti oppilaat tulkitsevat yht\u00e4 kiistattomasti, ett\u00e4 Multakutri poikkeaa tytt\u00f6yden normista aktiivisella toiminnallaan ja vallank\u00e4yt\u00f6ll\u00e4\u00e4n. Oppilaiden yhdenmukaisia tulkintoja voidaan selitt\u00e4\u00e4 vahvalla kulttuurisen tytt\u00f6yden normilla, oppilaiden hallitsevalla lukutavalla sek\u00e4 tutkimuksen homogeenisell\u00e4 kohderyhm\u00e4ll\u00e4.\n\nKirjallisuuden normatiiviset, jopa stereotyyppiset tytt\u00f6kuvaukset ovat ongelmallisia, sill\u00e4 ne voivat tuottaa ahtaita sukupuolirooleja ja n\u00e4in rajoittaa lukijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 tyt\u00f6ille mahdollisista olemisen tavoista. Esimerkiksi interventiolukemisella tai vastustavalla lukutavalla voidaan kyseenalaistaa kirjallisuuden esitt\u00e4mi\u00e4 normittavia tytt\u00f6kuvauksia. Koulujen kirjallisuuskasvatus on merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa uusien, kriittisten lukutapojen opettamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-15T09:43:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-15T09:43:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jukka Laajarinne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapset kirjallisuuden tulkitsijoina : Jukka Laajasalon Multakutri ja suon salaisuus -teoksen tytt\u00f6kuva kolmasluokkalaisten oppilaiden kertomuksissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905152617", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuuskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4ytymismenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tytt\u00f6tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tytt\u00f6kirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tytt\u00f6ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63970
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4a50e932-3228-48f7-8c62-9c19ee4fc023\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905152617.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nikanto, Ilona Lapset kirjallisuuden tulkitsijoina : Jukka Laajasalon Multakutri ja suon salaisuus -teoksen tyttökuva kolmasluokkalaisten oppilaiden kertomuksissa Jukka Laajarinne Kirjallisuus Literature 304 kirjallisuuskasvatus eläytymismenetelmä tytöt tyttötutkimus lastenkirjallisuus oppilaat lukijat kirjallisuus tyttökirjat tyttöys
title Lapset kirjallisuuden tulkitsijoina : Jukka Laajasalon Multakutri ja suon salaisuus -teoksen tyttökuva kolmasluokkalaisten oppilaiden kertomuksissa
title_full Lapset kirjallisuuden tulkitsijoina : Jukka Laajasalon Multakutri ja suon salaisuus -teoksen tyttökuva kolmasluokkalaisten oppilaiden kertomuksissa
title_fullStr Lapset kirjallisuuden tulkitsijoina : Jukka Laajasalon Multakutri ja suon salaisuus -teoksen tyttökuva kolmasluokkalaisten oppilaiden kertomuksissa Lapset kirjallisuuden tulkitsijoina : Jukka Laajasalon Multakutri ja suon salaisuus -teoksen tyttökuva kolmasluokkalaisten oppilaiden kertomuksissa
title_full_unstemmed Lapset kirjallisuuden tulkitsijoina : Jukka Laajasalon Multakutri ja suon salaisuus -teoksen tyttökuva kolmasluokkalaisten oppilaiden kertomuksissa Lapset kirjallisuuden tulkitsijoina : Jukka Laajasalon Multakutri ja suon salaisuus -teoksen tyttökuva kolmasluokkalaisten oppilaiden kertomuksissa
title_short Lapset kirjallisuuden tulkitsijoina
title_sort lapset kirjallisuuden tulkitsijoina jukka laajasalon multakutri ja suon salaisuus teoksen tyttökuva kolmasluokkalaisten oppilaiden kertomuksissa
title_sub Jukka Laajasalon Multakutri ja suon salaisuus -teoksen tyttökuva kolmasluokkalaisten oppilaiden kertomuksissa
title_txtP Lapset kirjallisuuden tulkitsijoina : Jukka Laajasalon Multakutri ja suon salaisuus -teoksen tyttökuva kolmasluokkalaisten oppilaiden kertomuksissa
topic Jukka Laajarinne Kirjallisuus Literature 304 kirjallisuuskasvatus eläytymismenetelmä tytöt tyttötutkimus lastenkirjallisuus oppilaat lukijat kirjallisuus tyttökirjat tyttöys
topic_facet 304 Jukka Laajarinne Kirjallisuus Literature eläytymismenetelmä kirjallisuus kirjallisuuskasvatus lastenkirjallisuus lukijat oppilaat tyttökirjat tyttötutkimus tyttöys tytöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63970 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905152617
work_keys_str_mv AT nikantoilona lapsetkirjallisuudentulkitsijoinajukkalaajasalonmultakutrijasuonsalaisuusteoksentyt