Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän hallinta ”Ei aina tarvii kaikkea ymmärtää”

Tämän tutkielman kohteena on viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän osaaminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viidennen luokan oppilaiden (N=89) kymmenjärjestelmän hallintaa Kymppi-kartoitus 2:lla sekä kuvata luokanopettajien (N=4) käsityksiä oppilaidensa kymmenjärjestelmän osaamisesta ja s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nuutinen, Saana
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63966
_version_ 1828193081009111040
author Nuutinen, Saana
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nuutinen, Saana Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nuutinen, Saana Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nuutinen, Saana
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman kohteena on viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän osaaminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viidennen luokan oppilaiden (N=89) kymmenjärjestelmän hallintaa Kymppi-kartoitus 2:lla sekä kuvata luokanopettajien (N=4) käsityksiä oppilaidensa kymmenjärjestelmän osaamisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimusaineistona oli viidennen luokan oppilaiden (N=89) Kymppi - kartoitus 2:n tulokset, jotka analysoin SPSS -ohjelmalla. Luokanopettajien yksilöhaastattelut (N=4) muodostavat laadullisesti, fenomenografisen tutkimussuuntauksen mukaisesti, analysoitavan aineiston. Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän osaaminen ei ole tämän tutkimuksen mukaan tutkimusjoukolla toivotulla tasolla. Oppilaiden osaaminen oli hyvin epätasaista ja puutteet kymmenjärjestelmän hallinnassa lisääntyivät tehtävien muuttuessa enemmän ymmärrystä vaativiksi. Tuloksissa näkyy matematiikan oppimisen kumulatiivinen luonne. Luokanopettajien haastatteluissa tuli ilmi mahdollisia selittäviä tekijöitä oppilaiden osaamisen tasolle. Suurimmat erot olivat opettajien opetustyyleissä. Tutkimustulokset eivät ole yleistettäviä kaikkiin suomalaisiin viidenluokkalaisiin, mutta tämä otos kattoi neljä viidettä luokkaa ja heidän osaamistansa matematiikan ja kymmenjärjestelmän osalta.
first_indexed 2019-09-20T09:14:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nuutinen, Saana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-15T09:32:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-15T09:32:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63966", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman kohteena on viidesluokkalaisten kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n osaaminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 viidennen luokan oppilaiden (N=89) kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n hallintaa Kymppi-kartoitus 2:lla sek\u00e4 kuvata luokanopettajien (N=4) k\u00e4sityksi\u00e4 oppilaidensa kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n osaamisesta ja siihen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Tutkimusaineistona oli viidennen luokan oppilaiden (N=89) Kymppi - kartoitus 2:n tulokset, jotka analysoin SPSS -ohjelmalla. Luokanopettajien yksil\u00f6haastattelut (N=4) muodostavat laadullisesti, fenomenografisen tutkimussuuntauksen mukaisesti, analysoitavan aineiston.\nViidesluokkalaisten kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n osaaminen ei ole t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan tutkimusjoukolla toivotulla tasolla. Oppilaiden osaaminen oli hyvin ep\u00e4tasaista ja puutteet kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n hallinnassa lis\u00e4\u00e4ntyiv\u00e4t teht\u00e4vien muuttuessa enemm\u00e4n ymm\u00e4rryst\u00e4 vaativiksi. Tuloksissa n\u00e4kyy matematiikan oppimisen kumulatiivinen luonne. Luokanopettajien haastatteluissa tuli ilmi mahdollisia selitt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 oppilaiden osaamisen tasolle. Suurimmat erot olivat opettajien opetustyyleiss\u00e4. Tutkimustulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4vi\u00e4 kaikkiin suomalaisiin viidenluokkalaisiin, mutta t\u00e4m\u00e4 otos kattoi nelj\u00e4 viidett\u00e4 luokkaa ja heid\u00e4n osaamistansa matematiikan ja kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-15T09:32:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-15T09:32:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monimenetelm\u00e4tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viidesluokkalaisten kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n hallinta : \u201dEi aina tarvii kaikkea ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4\u201d", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905152613", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattinen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63966
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:06Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dd8548a3-cdc8-4b1a-be68-1a0d70df0d7b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905152613.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nuutinen, Saana Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän hallinta : ”Ei aina tarvii kaikkea ymmärtää” opettajan käsitykset monimenetelmätutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia kymmenjärjestelmä matematiikka matemaattiset taidot matemaattinen ajattelu
title Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän hallinta : ”Ei aina tarvii kaikkea ymmärtää”
title_full Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän hallinta : ”Ei aina tarvii kaikkea ymmärtää”
title_fullStr Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän hallinta : ”Ei aina tarvii kaikkea ymmärtää” Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän hallinta : ”Ei aina tarvii kaikkea ymmärtää”
title_full_unstemmed Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän hallinta : ”Ei aina tarvii kaikkea ymmärtää” Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän hallinta : ”Ei aina tarvii kaikkea ymmärtää”
title_short Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän hallinta
title_sort viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän hallinta ei aina tarvii kaikkea ymmärtää
title_sub ”Ei aina tarvii kaikkea ymmärtää”
title_txtP Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän hallinta : ”Ei aina tarvii kaikkea ymmärtää”
topic opettajan käsitykset monimenetelmätutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia kymmenjärjestelmä matematiikka matemaattiset taidot matemaattinen ajattelu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia kymmenjärjestelmä matemaattinen ajattelu matemaattiset taidot matematiikka monimenetelmätutkimus opettajan käsitykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63966 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905152613
work_keys_str_mv AT nuutinensaana viidesluokkalaistenkymmenjärjestelmänhallintaeiainatarviikaikkeaymmärtää