Summary: | Tämän tutkielman kohteena on viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän osaaminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viidennen luokan oppilaiden (N=89) kymmenjärjestelmän hallintaa Kymppi-kartoitus 2:lla sekä kuvata luokanopettajien (N=4) käsityksiä oppilaidensa kymmenjärjestelmän osaamisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimusaineistona oli viidennen luokan oppilaiden (N=89) Kymppi - kartoitus 2:n tulokset, jotka analysoin SPSS -ohjelmalla. Luokanopettajien yksilöhaastattelut (N=4) muodostavat laadullisesti, fenomenografisen tutkimussuuntauksen mukaisesti, analysoitavan aineiston.
Viidesluokkalaisten kymmenjärjestelmän osaaminen ei ole tämän tutkimuksen mukaan tutkimusjoukolla toivotulla tasolla. Oppilaiden osaaminen oli hyvin epätasaista ja puutteet kymmenjärjestelmän hallinnassa lisääntyivät tehtävien muuttuessa enemmän ymmärrystä vaativiksi. Tuloksissa näkyy matematiikan oppimisen kumulatiivinen luonne. Luokanopettajien haastatteluissa tuli ilmi mahdollisia selittäviä tekijöitä oppilaiden osaamisen tasolle. Suurimmat erot olivat opettajien opetustyyleissä. Tutkimustulokset eivät ole yleistettäviä kaikkiin suomalaisiin viidenluokkalaisiin, mutta tämä otos kattoi neljä viidettä luokkaa ja heidän osaamistansa matematiikan ja kymmenjärjestelmän osalta.
|