Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla

Nopean sarjallisen nimeämisen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli taidolla nimetä sarjallisesti esitettyjä tuttuja ärsykkeitä, on tutkimusten mukaan voitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella tarkoitetaan peruslaskutehtävien, kuten yhteen- ja vähennyslaskujen, nopeaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kylmälä, Sara
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63950
_version_ 1826225727549210624
author Kylmälä, Sara
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kylmälä, Sara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kylmälä, Sara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kylmälä, Sara
datasource_str_mv jyx
description Nopean sarjallisen nimeämisen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli taidolla nimetä sarjallisesti esitettyjä tuttuja ärsykkeitä, on tutkimusten mukaan voitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella tarkoitetaan peruslaskutehtävien, kuten yhteen- ja vähennyslaskujen, nopeaa ja tarkkaa laskemista. Laskusujuvuus kehittyy yleensä koulunkäynnin alkuvuosina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin ensimmäisellä luokalla mitattu RAN ennustaa lapsen kolmannen luokan yhteen- ja vähennyslaskusujuvuutta. Analyysimenetelmänä käytettiin monimuuttujaista lineaarista regressioanalyysia. Lapsen sukupuoli, vanhemman koulutustaso ja lapsen työmuisti kontrolloitiin. Tämä tutkimus on toteutettu osana FLARE-hanketta, jossa on tutkittu lasten lukemisen ja laskemisen sujuvuutta Keski-Suomen alueella. Tässä tutkielmassa oli 180 tutkittavaa. RAN-tehtävissä lapset nimesivät esineiden kuvia, kirjaimia sekä numeroita ja laskusujuvuustehtävissä laskivat yhteen- ja vähennyslaskutehtäviä. Molemmissa tuli olla mahdollisimman nopea ja tarkka. Tulosten mukaan RAN ennustaa lapsen myöhempää laskusujuvuutta ja myös työmuisti on itsenäinen laskusujuvuuden selittäjä. Sukupuolittaisissa tarkasteluissa tyttöjen ja poikien välillä näkyi eroja erityisesti vähennyslaskussa. Pojilla RAN ennusti vähennyslaskusujuvuutta, mutta tytöillä näin ei ollut. Koska pojat olivat tyttöjä hieman sujuvampia laskijoita, tulos voi selittyä sillä, että pojat hakivat laskujen vastauksia pitkäkestoisesta muististaan, kun tytöt luottivat vielä vähemmän kehittyneisiin laskustrategioihin. Siten laskeminen saattoi vaatia tytöiltä myös enemmän työmuistin käyttöä. Tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä, että RAN-testiä voitaisiin käyttää osana laskemisen sujuvuuspulmien varhaista tunnistamista. Koska laskusujuvuus on yhteydessä lapsen matemaattisiin taitoihin, olisi tärkeää tunnistaa sujumattomat laskijat. Näin saadaan tarjottua myös oppimisen tukea sitä tarvitseville mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Varhainen tuen aloittaminen ehkäisee vaikeuksien syvenemistä ja vaikutuksia pitkällä aikavälillä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kylm\u00e4l\u00e4, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-15T07:36:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-15T07:36:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63950", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nopean sarjallisen nime\u00e4misen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli\ntaidolla nimet\u00e4 sarjallisesti esitettyj\u00e4 tuttuja \u00e4rsykkeit\u00e4, on tutkimusten mukaan\nvoitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella tarkoitetaan\nperuslaskuteht\u00e4vien, kuten yhteen- ja v\u00e4hennyslaskujen, nopeaa ja tarkkaa laskemista.\nLaskusujuvuus kehittyy yleens\u00e4 koulunk\u00e4ynnin alkuvuosina. Tutkimuksen\ntavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla mitattu\nRAN ennustaa lapsen kolmannen luokan yhteen- ja v\u00e4hennyslaskusujuvuutta.\nAnalyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin monimuuttujaista lineaarista regressioanalyysia.\nLapsen sukupuoli, vanhemman koulutustaso ja lapsen ty\u00f6muisti kontrolloitiin.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on toteutettu osana FLARE-hanketta, jossa on tutkittu lasten\nlukemisen ja laskemisen sujuvuutta Keski-Suomen alueella. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa\noli 180 tutkittavaa. RAN-teht\u00e4viss\u00e4 lapset nimesiv\u00e4t esineiden kuvia, kirjaimia\nsek\u00e4 numeroita ja laskusujuvuusteht\u00e4viss\u00e4 laskivat yhteen- ja v\u00e4hennyslaskuteht\u00e4vi\u00e4.\nMolemmissa tuli olla mahdollisimman nopea ja tarkka.\nTulosten mukaan RAN ennustaa lapsen my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 laskusujuvuutta ja\nmy\u00f6s ty\u00f6muisti on itsen\u00e4inen laskusujuvuuden selitt\u00e4j\u00e4. Sukupuolittaisissa tarkasteluissa\ntytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 n\u00e4kyi eroja erityisesti v\u00e4hennyslaskussa. Pojilla\nRAN ennusti v\u00e4hennyslaskusujuvuutta, mutta tyt\u00f6ill\u00e4 n\u00e4in ei ollut. Koska\npojat olivat tytt\u00f6j\u00e4 hieman sujuvampia laskijoita, tulos voi selitty\u00e4 sill\u00e4, ett\u00e4 pojat\nhakivat laskujen vastauksia pitk\u00e4kestoisesta muististaan, kun tyt\u00f6t luottivat viel\u00e4\nv\u00e4hemm\u00e4n kehittyneisiin laskustrategioihin. Siten laskeminen saattoi vaatia tyt\u00f6ilt\u00e4\nmy\u00f6s enemm\u00e4n ty\u00f6muistin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4.\nTutkimuksen tulokset vahvistavat k\u00e4sityst\u00e4, ett\u00e4 RAN-testi\u00e4 voitaisiin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4\nosana laskemisen sujuvuuspulmien varhaista tunnistamista. Koska laskusujuvuus\non yhteydess\u00e4 lapsen matemaattisiin taitoihin, olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tunnistaa sujumattomat\nlaskijat. N\u00e4in saadaan tarjottua my\u00f6s oppimisen tukea sit\u00e4 tarvitseville\nmahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Varhainen tuen aloittaminen ehk\u00e4isee\nvaikeuksien syvenemist\u00e4 ja vaikutuksia pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-15T07:36:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-15T07:36:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nopea sarjallinen nime\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla mitatun nopean sarjallisen nime\u00e4misen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905152593", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63950
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/04604357-4dba-4121-b637-03190ac3ddf0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905152593.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kylmälä, Sara Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla nopea sarjallinen nimeäminen laskusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 alakoululaiset matemaattiset taidot työmuisti matematiikka
title Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
title_full Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
title_fullStr Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
title_full_unstemmed Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
title_short Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
title_sort ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
title_txtP Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
topic nopea sarjallinen nimeäminen laskusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 alakoululaiset matemaattiset taidot työmuisti matematiikka
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoululaiset laskusujuvuus matemaattiset taidot matematiikka nopea sarjallinen nimeäminen työmuisti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63950 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905152593
work_keys_str_mv AT kylmäläsara ensimmäiselläluokallamitatunnopeansarjallisennimeämisenyhteyslaskusujuvuuteenkolmann