Reaaliaineiden opettajat tekstitaitojen opettajina

Tutkimukseni tavoitteena on selvittää reaaliaineiden opettajien käsityksiä tekstitaidoista, niiden roolista reaaliaineiden opetuksessa sekä opettajista itsestään tekstitaitojen opettajina. Opettajien käsityksiä itsestään tekstitaitojen opettajina tarkastelen valmiuksien, kokemusten ja haasteiden sek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kellosaari, Saara
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63946
_version_ 1826225778301337600
author Kellosaari, Saara
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kellosaari, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kellosaari, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kellosaari, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tavoitteena on selvittää reaaliaineiden opettajien käsityksiä tekstitaidoista, niiden roolista reaaliaineiden opetuksessa sekä opettajista itsestään tekstitaitojen opettajina. Opettajien käsityksiä itsestään tekstitaitojen opettajina tarkastelen valmiuksien, kokemusten ja haasteiden sekä tarvittavan tuen ja yhteistyön näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisen taustan muodostaa sosiokulttuurinen viitekehys sekä siihen liittyen monilukutaito ja sen alakäsitteistä yleiset tekstitaidot ja tiedonalojen tekstitaidot. Opetussuunnitelma (POPS2014) toimii perustana koulukontekstille. Monilukutaidon ohella tutkimukseni teoreettisena taustana on käsitysten tutkimus, joka toimii taustateoriana opettajien käsitysten ja pystyvyyskäsitysten tutkimukselle. Pystyvyyskäsityksien on voitu osoittaa ennustavan vahvasti yksilön suhtautumista tiettyyn tehtävään ja sen vaatimaan työmäärään (Bandura 1977). Opettajien käsityksiä tutkimalla voidaankin saada kiinnostavia näkökulmia tekstitaitojen opettamiseen. Lukemisen ja kirjoittamisen tutkimuskentällä on yleisesti siirrytty lähemmäksi sosiaalista näkökulmaa, joka korostaa tekstitaitojen sosiaalista ja yhteisöllistä luonnetta (Luukka 2009: 15). Koska tekstien kanssa ajatellaan toimittavan aina jonkin tietyn tarkoituksen vuoksi, lukeminen ja kirjoittaminen vaativat monenlaisia, tilannesidonnaisia tekstitaitoja (Barton 1994: 36–37). Kressin (2003) mukaan tekstejä ovat perinteisen kirjoituksen ohella niin kuvat, värit, liikkeet kuin merkitkin. Koska tietoyhteiskunnassa toimiminen edellyttää yhä monipuolisempia tekstitaitoja, myös koulumaailman tulee pysyä kehityksessä mukana (Luukka 2004b: 114–117). Opetussuunnitelmassa (POPS2014) monilukutaidolla tarkoitetaan taitoa sekä tulkita, tuottaa että arvottaa erilaisia, laaja-alaisesti käsitettyjä tekstejä. Monilukutaito on yhtenä oppiainerajat ylittävistä laaja-alaisista oppimisalueista. mts. 20–22.) Tutkimusaineisto muodostuu kolmen yläkoulussa opettavan reaaliaineen opettajan haastattelusta. Opettajista kaksi opettaa uskontoa ja yksi biologiaa ja maantietoa. Haastattelin opettajia puolistrukturoidulla eli teemahaastattelulla. Litteroin haastattelut ja perehdyin haastattelujen sisältöön, minkä jälkeen kokosin haastatteluaineiston Excel-taulukkoon. Analysoin haastatteluaineiston laadullisen, teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin hyödyntäen Tuomen ja Sarajärven (2018: 113–133) analyysimalleja. Analysoin aineiston sisältölähtöisesti, mutta liitin havaintoihini myös teoriataustaa sekä käsitysten tutkimuksesta, monilukutaidosta että opetussuunnitelman perusteista. Tulosten mukaan opettajien käsitykset tekstitaidoista vaihtelivat suppeahkosta käsityksestä laajempaan, mutta kuitenkin painettujen ja kirjoitettujen tekstien roolia painottaen; tuotettujen tekstien osalta korostui myös oikeakielisyyden merkitys. Käsitykset tekstitaitojen opetuksen roolista reaaliaineiden opetuksessa puolestaan perustuivat oppikirjan ja muiden koulumaailman tekstien keskeisen asemaan, joskin osa opettajista kertoi hyödyntävänsä myös autenttisempaa materiaalia. Tiedonalan tekstien ja tekstitaitojen merkitystä pidettiin pääosin tärkeänä. Näkemykset tekstitaitojen opettamisen vastuusta taas vaihtelivat äidinkielen opettajan päävastuusta kaikkien aineenopettajien samanlaiseen opetusvastuuseen, mutta tiedonalan tekstitaitojen opettamisen päävastuun nähtiin kuuluvan pääosin aineenopettajille. Käsityksiin itsestä tekstitaitojen opettajana näytti vaikuttaneen sekä opetuskokemus, oppilaantuntemus että asenne. Aiemmat hyvät kokemukset olivat antaneet paitsi itsevarmuutta opettamiseen, myös rohkeutta muokata entisiä ja kokeilla uusia opetusmateriaaleja ja -käytänteitä. Käsitykset tekstitaitojen opetusvastuusta saati opettajista itsestään tekstitaitojen opettajina eivät olleet täysin selkeitä ja yksiselitteisiä, vaan sisälsivät myös hienoista rajankäyntiä ja ristiriitaisuksia. Tuloksista voi päätellä reaaliaineiden opettajien tarvitsevan lisäkoulutusta tekstitaitojen opettamiseen, jotta tiedonalakohtaisia tekstitaitoja ymmärrettäisiin opettaa tietoisemmin.
first_indexed 2019-09-20T09:12:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Honko, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kellosaari, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-15T07:04:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-15T07:04:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63946", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 reaaliaineiden opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tekstitaidoista, niiden roolista reaaliaineiden opetuksessa sek\u00e4 opettajista itsest\u00e4\u00e4n tekstitaitojen opettajina. Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n tekstitaitojen opettajina tarkastelen valmiuksien, kokemusten ja haasteiden sek\u00e4 tarvittavan tuen ja yhteisty\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen teoreettisen taustan muodostaa sosiokulttuurinen viitekehys sek\u00e4 siihen liittyen monilukutaito ja sen alak\u00e4sitteist\u00e4 yleiset tekstitaidot ja tiedonalojen tekstitaidot. Opetussuunnitelma (POPS2014) toimii perustana koulukontekstille. Monilukutaidon ohella tutkimukseni teoreettisena taustana on k\u00e4sitysten tutkimus, joka toimii taustateoriana opettajien k\u00e4sitysten ja pystyvyysk\u00e4sitysten tutkimukselle. Pystyvyysk\u00e4sityksien on voitu osoittaa ennustavan vahvasti yksil\u00f6n suhtautumista tiettyyn teht\u00e4v\u00e4\u00e4n ja sen vaatimaan ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n (Bandura 1977). Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tutkimalla voidaankin saada kiinnostavia n\u00e4k\u00f6kulmia tekstitaitojen opettamiseen.\nLukemisen ja kirjoittamisen tutkimuskent\u00e4ll\u00e4 on yleisesti siirrytty l\u00e4hemm\u00e4ksi sosiaalista n\u00e4k\u00f6kulmaa, joka korostaa tekstitaitojen sosiaalista ja yhteis\u00f6llist\u00e4 luonnetta (Luukka 2009: 15). Koska tekstien kanssa ajatellaan toimittavan aina jonkin tietyn tarkoituksen vuoksi, lukeminen ja kirjoittaminen vaativat monenlaisia, tilannesidonnaisia tekstitaitoja (Barton 1994: 36\u201337). Kressin (2003) mukaan tekstej\u00e4 ovat perinteisen kirjoituksen ohella niin kuvat, v\u00e4rit, liikkeet kuin merkitkin. Koska tietoyhteiskunnassa toimiminen edellytt\u00e4\u00e4 yh\u00e4 monipuolisempia tekstitaitoja, my\u00f6s koulumaailman tulee pysy\u00e4 kehityksess\u00e4 mukana (Luukka 2004b: 114\u2013117). Opetussuunnitelmassa (POPS2014) monilukutaidolla tarkoitetaan taitoa sek\u00e4 tulkita, tuottaa ett\u00e4 arvottaa erilaisia, laaja-alaisesti k\u00e4sitettyj\u00e4 tekstej\u00e4. Monilukutaito on yhten\u00e4 oppiainerajat ylitt\u00e4vist\u00e4 laaja-alaisista oppimisalueista. mts. 20\u201322.)\nTutkimusaineisto muodostuu kolmen yl\u00e4koulussa opettavan reaaliaineen opettajan haastattelusta. Opettajista kaksi opettaa uskontoa ja yksi biologiaa ja maantietoa. Haastattelin opettajia puolistrukturoidulla eli teemahaastattelulla. Litteroin haastattelut ja perehdyin haastattelujen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n, mink\u00e4 j\u00e4lkeen kokosin haastatteluaineiston Excel-taulukkoon. Analysoin haastatteluaineiston laadullisen, teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin hy\u00f6dynt\u00e4en Tuomen ja Saraj\u00e4rven (2018: 113\u2013133) analyysimalleja. Analysoin aineiston sis\u00e4lt\u00f6l\u00e4ht\u00f6isesti, mutta liitin havaintoihini my\u00f6s teoriataustaa sek\u00e4 k\u00e4sitysten tutkimuksesta, monilukutaidosta ett\u00e4 opetussuunnitelman perusteista.\nTulosten mukaan opettajien k\u00e4sitykset tekstitaidoista vaihtelivat suppeahkosta k\u00e4sityksest\u00e4 laajempaan, mutta kuitenkin painettujen ja kirjoitettujen tekstien roolia painottaen; tuotettujen tekstien osalta korostui my\u00f6s oikeakielisyyden merkitys. K\u00e4sitykset tekstitaitojen opetuksen roolista reaaliaineiden opetuksessa puolestaan perustuivat oppikirjan ja muiden koulumaailman tekstien keskeisen asemaan, joskin osa opettajista kertoi hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 my\u00f6s autenttisempaa materiaalia. Tiedonalan tekstien ja tekstitaitojen merkityst\u00e4 pidettiin p\u00e4\u00e4osin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. N\u00e4kemykset tekstitaitojen opettamisen vastuusta taas vaihtelivat \u00e4idinkielen opettajan p\u00e4\u00e4vastuusta kaikkien aineenopettajien samanlaiseen opetusvastuuseen, mutta tiedonalan tekstitaitojen opettamisen p\u00e4\u00e4vastuun n\u00e4htiin kuuluvan p\u00e4\u00e4osin aineenopettajille. K\u00e4sityksiin itsest\u00e4 tekstitaitojen opettajana n\u00e4ytti vaikuttaneen sek\u00e4 opetuskokemus, oppilaantuntemus ett\u00e4 asenne. Aiemmat hyv\u00e4t kokemukset olivat antaneet paitsi itsevarmuutta opettamiseen, my\u00f6s rohkeutta muokata entisi\u00e4 ja kokeilla uusia opetusmateriaaleja ja -k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. K\u00e4sitykset tekstitaitojen opetusvastuusta saati opettajista itsest\u00e4\u00e4n tekstitaitojen opettajina eiv\u00e4t olleet t\u00e4ysin selkeit\u00e4 ja yksiselitteisi\u00e4, vaan sis\u00e4lsiv\u00e4t my\u00f6s hienoista rajank\u00e4ynti\u00e4 ja ristiriitaisuksia. Tuloksista voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4 reaaliaineiden opettajien tarvitsevan lis\u00e4koulutusta tekstitaitojen opettamiseen, jotta tiedonalakohtaisia tekstitaitoja ymm\u00e4rrett\u00e4isiin opettaa tietoisemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-15T07:04:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-15T07:04:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pystyvyysk\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Reaaliaineiden opettajat tekstitaitojen opettajina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905152589", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reaaliaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63946
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9218b680-1591-453f-aa24-7e6ffefe6c2f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905152589.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kellosaari, Saara Reaaliaineiden opettajat tekstitaitojen opettajina pystyvyyskäsitykset Suomen kieli Finnish 309 tekstitaito monilukutaito reaaliaineet käsitykset aineenopettajat
title Reaaliaineiden opettajat tekstitaitojen opettajina
title_full Reaaliaineiden opettajat tekstitaitojen opettajina
title_fullStr Reaaliaineiden opettajat tekstitaitojen opettajina Reaaliaineiden opettajat tekstitaitojen opettajina
title_full_unstemmed Reaaliaineiden opettajat tekstitaitojen opettajina Reaaliaineiden opettajat tekstitaitojen opettajina
title_short Reaaliaineiden opettajat tekstitaitojen opettajina
title_sort reaaliaineiden opettajat tekstitaitojen opettajina
title_txtP Reaaliaineiden opettajat tekstitaitojen opettajina
topic pystyvyyskäsitykset Suomen kieli Finnish 309 tekstitaito monilukutaito reaaliaineet käsitykset aineenopettajat
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli aineenopettajat käsitykset monilukutaito pystyvyyskäsitykset reaaliaineet tekstitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63946 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905152589
work_keys_str_mv AT kellosaarisaara reaaliaineidenopettajattekstitaitojenopettajina