'They are totally everyday stuff' teachers' perspectives on using video games in the language classroom

Videopelien pelaamisen kasvu on ollut viime vuosina räjähdysmäistä ja sen suosio kasvaa edelleen. Pelaaminen onkin sukupuoleen tai ikään katsomatta yksi suosituimmista ajanviettotavoista, ja se on noussut vahvasti perinteisen viihteen, kuten elokuvien, rinnalle. Pelit tarjoavat mahdollisuuden oppia...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hemminki, Aleksi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63932
_version_ 1826225810782027776
author Hemminki, Aleksi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hemminki, Aleksi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hemminki, Aleksi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hemminki, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Videopelien pelaamisen kasvu on ollut viime vuosina räjähdysmäistä ja sen suosio kasvaa edelleen. Pelaaminen onkin sukupuoleen tai ikään katsomatta yksi suosituimmista ajanviettotavoista, ja se on noussut vahvasti perinteisen viihteen, kuten elokuvien, rinnalle. Pelit tarjoavat mahdollisuuden oppia vierasta kieltä oppilaille tutulla ja luonnollisella tavalla. Pelitutkimus on alana suhteellisen tuore, joten uusien tutkimusten tekeminen on tärkeää, jotta ymmärretään pelien hyöty mm. kielen oppimisessa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää opettajien asenteita ja kokemuksia videopelien käytöstä osana kielten opetusta. Samalla pyritään kartoittamaan peliopetuksen nykytilaa Suomessa ja havaitsemaan sen hyötyjä sekä haittoja. Tutkimus toteutettiin haastatteluin, joihin osallistuneet kaksi opettajaa työskentelevät Keski-Suomessa sekä yläkoulussa, että lukiossa. Tulokset analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksesta käy ilmi, että opettajat käyttävät pelejä säännöllisesti osana opetusta, sillä niiden on havaittu motivoivan sekä auttavan oppilaita keskittymään. Varsinkin pojat hyötyvät peliopetuksesta, sillä sen on havaittu parantavan heidän oppimistuloksiaan. Opetuksessa käytetyt oppimispelit ovat kuitenkin yksinkertaisia verrattuna oppilaiden vapaa-ajalla pelaamiin peleihin, mikä vähentää oppilaiden kiinnostusta oppimispelejä kohtaan. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että uudella opetussuunnitelmalla ei ollut vaikutusta pelien käyttöön opetuksessa, vaan uusia metodeja, kuten pelejä, on otettu käyttöön opetuksessa jo aikaisemmin. Jatkossa tutkimusta voisi laajentaa koskemaan koko Suomea, ja haastatella useita eri opettajia yleistettävämpien tutkimustulosten saamiseksi. Jatkotutkimus voitaisiin toteuttaa myös kvantitatiivisin menetelmin, jolloin saataisiin kattava tilastollinen kuva peleistä kielenoppimisen välineenä.
first_indexed 2019-09-20T09:13:34Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hemminki, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-15T05:22:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-15T05:22:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63932", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelien pelaamisen kasvu on ollut viime vuosina r\u00e4j\u00e4hdysm\u00e4ist\u00e4 ja sen suosio kasvaa edelleen. Pelaaminen onkin sukupuoleen tai ik\u00e4\u00e4n katsomatta yksi suosituimmista ajanviettotavoista, ja se on noussut vahvasti perinteisen viihteen, kuten elokuvien, rinnalle. Pelit tarjoavat mahdollisuuden oppia vierasta kielt\u00e4 oppilaille tutulla ja luonnollisella tavalla. Pelitutkimus on alana suhteellisen tuore, joten uusien tutkimusten tekeminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n pelien hy\u00f6ty mm. kielen oppimisessa. \nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 opettajien asenteita ja kokemuksia videopelien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 osana kielten opetusta. Samalla pyrit\u00e4\u00e4n kartoittamaan peliopetuksen nykytilaa Suomessa ja havaitsemaan sen hy\u00f6tyj\u00e4 sek\u00e4 haittoja. Tutkimus toteutettiin haastatteluin, joihin osallistuneet kaksi opettajaa ty\u00f6skentelev\u00e4t Keski-Suomessa sek\u00e4 yl\u00e4koulussa, ett\u00e4 lukiossa. Tulokset analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin.\nTutkimuksesta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t pelej\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti osana opetusta, sill\u00e4 niiden on havaittu motivoivan sek\u00e4 auttavan oppilaita keskittym\u00e4\u00e4n. Varsinkin pojat hy\u00f6tyv\u00e4t peliopetuksesta, sill\u00e4 sen on havaittu parantavan heid\u00e4n oppimistuloksiaan. Opetuksessa k\u00e4ytetyt oppimispelit ovat kuitenkin yksinkertaisia verrattuna oppilaiden vapaa-ajalla pelaamiin peleihin, mik\u00e4 v\u00e4hent\u00e4\u00e4 oppilaiden kiinnostusta oppimispelej\u00e4 kohtaan. Tutkimuksesta k\u00e4y my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 uudella opetussuunnitelmalla ei ollut vaikutusta pelien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n opetuksessa, vaan uusia metodeja, kuten pelej\u00e4, on otettu k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n opetuksessa jo aikaisemmin. Jatkossa tutkimusta voisi laajentaa koskemaan koko Suomea, ja haastatella useita eri opettajia yleistett\u00e4v\u00e4mpien tutkimustulosten saamiseksi. Jatkotutkimus voitaisiin toteuttaa my\u00f6s kvantitatiivisin menetelmin, jolloin saataisiin kattava tilastollinen kuva peleist\u00e4 kielenoppimisen v\u00e4lineen\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-15T05:22:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-15T05:22:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "game-enhanced learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905152574", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimispelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gamification", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63932
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/72d6b1e8-e86a-4818-ba14-33c857a41883\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905152574.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hemminki, Aleksi 'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom game-enhanced learning Englannin kieli English 301 kieltenopetus kielen oppiminen pelillistäminen pelit videopelit oppimispelit language teaching language learning gamification games video games educational games
title 'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom
title_full 'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom
title_fullStr 'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom 'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom
title_full_unstemmed 'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom 'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom
title_short 'They are totally everyday stuff'
title_sort they are totally everyday stuff teachers perspectives on using video games in the language classroom
title_sub teachers' perspectives on using video games in the language classroom
title_txtP 'They are totally everyday stuff' : teachers' perspectives on using video games in the language classroom
topic game-enhanced learning Englannin kieli English 301 kieltenopetus kielen oppiminen pelillistäminen pelit videopelit oppimispelit language teaching language learning gamification games video games educational games
topic_facet 301 Englannin kieli English educational games game-enhanced learning games gamification kielen oppiminen kieltenopetus language learning language teaching oppimispelit pelillistäminen pelit video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63932 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905152574
work_keys_str_mv AT hemminkialeksi theyaretotallyeverydaystuffteachersperspectivesonusingvideogamesinthelanguageclas