Gender representations in Uncharted 4: A Thief's End

Videopelit ovat yhä suositumpia sekä viihteellisenä harrastuksena että urheilumuotona. Onkin tärkeää, että niitä tutkitaan muun muassa sukupuolten representaatioiden osalta. Aiemmat tutkimukset osoittavat varsinkin naispelihahmojen olevan seksualisoituja vartalon ja vaatteiden osalta, sekä määrältää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Helenius, Miro
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63873
Description
Summary:Videopelit ovat yhä suositumpia sekä viihteellisenä harrastuksena että urheilumuotona. Onkin tärkeää, että niitä tutkitaan muun muassa sukupuolten representaatioiden osalta. Aiemmat tutkimukset osoittavat varsinkin naispelihahmojen olevan seksualisoituja vartalon ja vaatteiden osalta, sekä määrältään aliedustettuja ja toissijaisissa rooleissa esiintyviä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia sukupuolten representaatioita menestyspelistä Uncharted 4: A Thief’s End löytyy, ja vertailla niitä muissa videopeleissä ja yleisesti mediassa esiintyviin sukupuolten stereotyyppeihin. Tutkimuksessa keskityttiin kahteen pelin keskeiseen hahmoon, Nathan Drakeen ja Elena Fisheriin, ja aineistona toimivat pelin videokohtaukset. Aineisto kerättiin pelaamalla peli läpi ja hyödyntämällä YouTube-sivustoa. Tutkimusta lähestyttiin multimodaalisesta perspektiivistä, ja aineistoa tarkasteltiin lingvistisestä, narratiivisesta, sekä visuaalisesta näkökulmasta. Tutkimustulokset osoittautuvat aiempia tutkimuksia huomattavasti positiivisemmiksi. Lingvistisestä näkökulmasta hahmot poikkesivat lähes täysin stereotyypeistä, narratiivin osalta naishahmo esiintyi monissa erilaisissa stereotypioita rikkovissa rooleissa, sekä visuaalisesti molemmat hahmot edustavat terveellistä vartaloihannetta ja pukeutuvat tilanteisiin sopivasti. Hahmojen representaatioissa ei siis ollut vastakkaisista sukupuolista huolimatta merkittäviä eroja. Koska tutkimuksessa analysoitiin vain yhtä videopeliä, suurempia yleistyksiä koko peliteollisuuden kannalta ei voida tehdä. Joka tapauksessa yhden pelin kattava tutkimus tarjosi kaivattua positiivisuutta perinteisesti negatiiviselle representaatioiden alueelle.