Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä

Tämä kandidaatintutkielma käsittelee yhteisten kasvatusnäkemysten merkitystä kasvatusyhteistyössä. Kasvatusyhteistyö on lasten huoltajien ja päiväkodin henkilöstön välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta, jolla pyritään takaamaan paras mahdollinen tuki lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lilleberg, Iida
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63872
_version_ 1826225799172194304
author Lilleberg, Iida
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lilleberg, Iida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lilleberg, Iida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lilleberg, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tämä kandidaatintutkielma käsittelee yhteisten kasvatusnäkemysten merkitystä kasvatusyhteistyössä. Kasvatusyhteistyö on lasten huoltajien ja päiväkodin henkilöstön välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta, jolla pyritään takaamaan paras mahdollinen tuki lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tämän yhteistyön puitteissa kasvatusnäkemyksistä käytävien keskustelujen merkityksiä ja toteutumistapoja, ilmenemistä kasva-tusyhteistyössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kasvatusyhteistyön yhteisten kasvatusnäkemysten merkitykset nousivat esiin niin haastateltujen varhaiskasvatuksen opettajien puheissa kuin tutkimuksen viitekehyksenkin puolelta. Tulokset osoittivat yhteisten kasvatusnäkemysten olevan merkityksellinen osa onnistunutta kasvatusyhteistyötä. Vastauksista voidaan todeta, että kasvatusnäkemyksistä käydään keskustelua arjen kohtaamisissa ja suunnitelluissa tapaamisissa jatkumollisen keskustelun muodossa. Tuloksista voi päätellä myös varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lapsen huoltajien kasvatusnäkemyksistä käydylle keskustelulle annetun painoarvon varhaiskasvatuksessa, kun siihen varatun ajan riittämättömyys nousi esille yhteistyön haasteita nimettäessä.
first_indexed 2019-09-20T09:14:50Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lilleberg, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-10T05:25:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-10T05:25:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63872", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma k\u00e4sittelee yhteisten kasvatusn\u00e4kemysten merkityst\u00e4 kasvatusyhteisty\u00f6ss\u00e4. Kasvatusyhteisty\u00f6 on lasten huoltajien ja p\u00e4iv\u00e4kodin henkil\u00f6st\u00f6n v\u00e4lill\u00e4 tapahtuvaa vuorovaikutusta, jolla pyrit\u00e4\u00e4n takaamaan paras mahdollinen tuki lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n yhteisty\u00f6n puitteissa kasvatusn\u00e4kemyksist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4vien keskustelujen merkityksi\u00e4 ja toteutumistapoja, ilmenemist\u00e4 kasva-tusyhteisty\u00f6ss\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nKasvatusyhteisty\u00f6n yhteisten kasvatusn\u00e4kemysten merkitykset nousivat esiin niin haastateltujen varhaiskasvatuksen opettajien puheissa kuin tutkimuksen viitekehyksenkin puolelta. Tulokset osoittivat yhteisten kasvatusn\u00e4kemysten olevan merkityksellinen osa onnistunutta kasvatusyhteisty\u00f6t\u00e4. Vastauksista voidaan todeta, ett\u00e4 kasvatusn\u00e4kemyksist\u00e4 k\u00e4yd\u00e4\u00e4n keskustelua arjen kohtaamisissa ja suunnitelluissa tapaamisissa jatkumollisen keskustelun muodossa. Tuloksista voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4 my\u00f6s varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n ja lapsen huoltajien kasvatusn\u00e4kemyksist\u00e4 k\u00e4ydylle keskustelulle annetun painoarvon varhaiskasvatuksessa, kun siihen varatun ajan riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys nousi esille yhteisty\u00f6n haasteita nimett\u00e4ess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-10T05:25:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-10T05:25:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatusn\u00e4kemys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusn\u00e4kemysten merkitys kasvatusyhteisty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905102527", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusyhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huoltajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63872
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:00Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1b5ac215-312d-44c4-8b59-354c68b5e885\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905102527.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lilleberg, Iida Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä kasvatusnäkemys Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kasvatusyhteistyö varhaiskasvatus huoltajat vuorovaikutus
title Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä
title_full Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä
title_short Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä
title_sort varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä
topic kasvatusnäkemys Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kasvatusyhteistyö varhaiskasvatus huoltajat vuorovaikutus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus huoltajat kasvatusnäkemys kasvatusyhteistyö varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63872 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905102527
work_keys_str_mv AT lillebergiida varhaiskasvatuksenopettajanjalapsenhuoltajanyhteistenkasvatusnäkemystenmerkityskas