Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä

Tämä kandidaatintutkielma käsittelee yhteisten kasvatusnäkemysten merkitystä kasvatusyhteistyössä. Kasvatusyhteistyö on lasten huoltajien ja päiväkodin henkilöstön välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta, jolla pyritään takaamaan paras mahdollinen tuki lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Tutkim...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lilleberg, Iida
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63872
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä kandidaatintutkielma käsittelee yhteisten kasvatusnäkemysten merkitystä kasvatusyhteistyössä. Kasvatusyhteistyö on lasten huoltajien ja päiväkodin henkilöstön välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta, jolla pyritään takaamaan paras mahdollinen tuki lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tämän yhteistyön puitteissa kasvatusnäkemyksistä käytävien keskustelujen merkityksiä ja toteutumistapoja, ilmenemistä kasva-tusyhteistyössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kasvatusyhteistyön yhteisten kasvatusnäkemysten merkitykset nousivat esiin niin haastateltujen varhaiskasvatuksen opettajien puheissa kuin tutkimuksen viitekehyksenkin puolelta. Tulokset osoittivat yhteisten kasvatusnäkemysten olevan merkityksellinen osa onnistunutta kasvatusyhteistyötä. Vastauksista voidaan todeta, että kasvatusnäkemyksistä käydään keskustelua arjen kohtaamisissa ja suunnitelluissa tapaamisissa jatkumollisen keskustelun muodossa. Tuloksista voi päätellä myös varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lapsen huoltajien kasvatusnäkemyksistä käydylle keskustelulle annetun painoarvon varhaiskasvatuksessa, kun siihen varatun ajan riittämättömyys nousi esille yhteistyön haasteita nimettäessä.