Peruskoulu muutoksessa rajojen ylittämisen ja yhdistetyn oppimisen merkityksiä perusopetuksessa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella peruskoulun toimintakulttuurin muutosta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Koulun muutosta lähestytään rajojen ylittämisen näkökulmasta, koska toisistaan sosiokulttuurisesti poikkeavien toimintaympäristöjen välisten rajojen ylittämisen on todett...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aho, Hannu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63866
_version_ 1828193080594923520
author Aho, Hannu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aho, Hannu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aho, Hannu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aho, Hannu
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella peruskoulun toimintakulttuurin muutosta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Koulun muutosta lähestytään rajojen ylittämisen näkökulmasta, koska toisistaan sosiokulttuurisesti poikkeavien toimintaympäristöjen välisten rajojen ylittämisen on todettu olevan elintärkeä voimavara toimintayhteisöjen muutokselle ja kehitykselle. Tutkimukseen ryhdyttiin, koska nykyisen koulujärjestelmämme kykyä vastata digitalisoituneen tietoyhteiskunnan osaamisvaatimuksiin on kyseenalaistettu. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää (N=4) luokanopettajaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tuloksissa koulun toimintakulttuurin muutokset näkyvät mm. rajojen ylittämisenä opetuksessa, oppilasaineksen monimuotoisuuden arvostamisena sekä eri toimijoiden osallistumis- ja yhteistyömahdollisuuksien lisäämisenä. Rajojen ylittämisen haasteisiin lukeutuvat mm. koulujen rajalliset resurssit, opettajien ja oppilaiden kiinnostuksenkohteiden väliin jäävän kuilun kaventaminen sekä opetuksen ajoittainen auktoritatiivisuus. Toimintakulttuurin muutoksen todetaan olevan riippuvainen mm. opetussuunnitelmasta, sekä työyhteisön jäsenten suhtautumisesta uusiin ideoihin ja toimintatapoihin. Johtopäätöksenä on, että koulun toimintakulttuuri on osittain muuttunut kokonaisvaltaista oppimista tukevaan suuntaan, mutta koulun kehittäminen vaatii edelleen opetussuunnitelman muuttamista, opettajien rajoilla toimimisen kompetenssin kehittämistä sekä yhteistyön ja dialogisuuden lisäämistä työyhteisöissä ja oppimistilanteissa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aho, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-09T12:21:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-09T12:21:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63866", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella peruskoulun toimintakulttuurin muutosta ja siihen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Koulun muutosta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n rajojen ylitt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta, koska toisistaan sosiokulttuurisesti poikkeavien toimintaymp\u00e4rist\u00f6jen v\u00e4listen rajojen ylitt\u00e4misen on todettu olevan elint\u00e4rke\u00e4 voimavara toimintayhteis\u00f6jen muutokselle ja kehitykselle. Tutkimukseen ryhdyttiin, koska nykyisen kouluj\u00e4rjestelm\u00e4mme kyky\u00e4 vastata digitalisoituneen tietoyhteiskunnan osaamisvaatimuksiin on kyseenalaistettu. \n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 (N=4) luokanopettajaa. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \n\nTuloksissa koulun toimintakulttuurin muutokset n\u00e4kyv\u00e4t mm. rajojen ylitt\u00e4misen\u00e4 opetuksessa, oppilasaineksen monimuotoisuuden arvostamisena sek\u00e4 eri toimijoiden osallistumis- ja yhteisty\u00f6mahdollisuuksien lis\u00e4\u00e4misen\u00e4. Rajojen ylitt\u00e4misen haasteisiin lukeutuvat mm. koulujen rajalliset resurssit, opettajien ja oppilaiden kiinnostuksenkohteiden v\u00e4liin j\u00e4\u00e4v\u00e4n kuilun kaventaminen sek\u00e4 opetuksen ajoittainen auktoritatiivisuus. Toimintakulttuurin muutoksen todetaan olevan riippuvainen mm. opetussuunnitelmasta, sek\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senten suhtautumisesta uusiin ideoihin ja toimintatapoihin. \n\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 on, ett\u00e4 koulun toimintakulttuuri on osittain muuttunut kokonaisvaltaista oppimista tukevaan suuntaan, mutta koulun kehitt\u00e4minen vaatii edelleen opetussuunnitelman muuttamista, opettajien rajoilla toimimisen kompetenssin kehitt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 yhteisty\u00f6n ja dialogisuuden lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4 ja oppimistilanteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-09T12:21:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-09T12:21:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulu muutoksessa : rajojen ylitt\u00e4misen ja yhdistetyn oppimisen merkityksi\u00e4 perusopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905092519", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63866
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:06Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c536f9ce-57fe-4da0-b9bf-21bf88e6e885\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905092519.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aho, Hannu Peruskoulu muutoksessa : rajojen ylittämisen ja yhdistetyn oppimisen merkityksiä perusopetuksessa rajat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimintakulttuuri oppiminen perusopetus peruskoulu
title Peruskoulu muutoksessa : rajojen ylittämisen ja yhdistetyn oppimisen merkityksiä perusopetuksessa
title_full Peruskoulu muutoksessa : rajojen ylittämisen ja yhdistetyn oppimisen merkityksiä perusopetuksessa
title_fullStr Peruskoulu muutoksessa : rajojen ylittämisen ja yhdistetyn oppimisen merkityksiä perusopetuksessa Peruskoulu muutoksessa : rajojen ylittämisen ja yhdistetyn oppimisen merkityksiä perusopetuksessa
title_full_unstemmed Peruskoulu muutoksessa : rajojen ylittämisen ja yhdistetyn oppimisen merkityksiä perusopetuksessa Peruskoulu muutoksessa : rajojen ylittämisen ja yhdistetyn oppimisen merkityksiä perusopetuksessa
title_short Peruskoulu muutoksessa
title_sort peruskoulu muutoksessa rajojen ylittämisen ja yhdistetyn oppimisen merkityksiä perusopetuksessa
title_sub rajojen ylittämisen ja yhdistetyn oppimisen merkityksiä perusopetuksessa
title_txtP Peruskoulu muutoksessa : rajojen ylittämisen ja yhdistetyn oppimisen merkityksiä perusopetuksessa
topic rajat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimintakulttuuri oppiminen perusopetus peruskoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education oppiminen peruskoulu perusopetus rajat toimintakulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63866 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905092519
work_keys_str_mv AT ahohannu peruskoulumuutoksessarajojenylittämisenjayhdistetynoppimisenmerkityksiäperusopetuksessa