"Kaksikielisyys on rikkaus" kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana

Varhaiskasvattajien kokemuksia kaksikielisyydestä kotimaisten kielten osalta on tutkittu vähän. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvattajien kokemusten avulla kaksikielisen työympäristön luomia haasteita varhaiskasvatuksessa ja kahdella kielellä toteutettavan varhaiskasvatuksen merkityksiä....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jukarainen, Miia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63849
_version_ 1828193210621493248
author Jukarainen, Miia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jukarainen, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jukarainen, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jukarainen, Miia
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvattajien kokemuksia kaksikielisyydestä kotimaisten kielten osalta on tutkittu vähän. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvattajien kokemusten avulla kaksikielisen työympäristön luomia haasteita varhaiskasvatuksessa ja kahdella kielellä toteutettavan varhaiskasvatuksen merkityksiä. Lisäksi tarkasteltiin toteutuvatko VASU:n toimintaperiaatteet arjessa, ja miten kasvattajat kokivat kaksikielisen toiminnan toteuttamisen. Viimeisessä tutkimuskysymyksessä myös vertailtiin suomen- ja ruotsinkielisten vastaajien tuloksia. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 tutkimuskaupungin varhaiskasvatuksen työntekijöiltä (N = 75) sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn saatiin 18 (24 %) vastausta. Aineisto analysoitiin sekä laadullisesti sisällön analyysillä että määrällisesti hyödyntäen eri analyysimenetelmiä. Havaittiin, että toiminnan toteuttamisessa kahdella kielellä koetaan haasteita, mutta haasteista huolimatta varhaiskasvatus kahdella kielellä koettiin merkittäväksi. VASU:n toimintaperiaatteet koettiin toteutuvan arjessa pääosin hyvin ja kaksikielisen toiminnan toteuttaminen koettiin sujuvaksi. Suomen- ja ruotsinkielisten vastausten eroja tarkastellessa löytyi niitä osasta vastauksista. Varhaislapsuus on kielen kehityksen kannalta kriittistä aikaa, ja lapsuudessa usean kielen oppiminen rinnakkain on mahdollista lapsen altistuessa usealle kielelle. Siksi on hyödyllistä tutkia varhaiskasvattajien ajatuksia kaksikielisen varhaiskasvatuksen toteuttamisesta. Tukemalla heitä kokemissaan kaksikielisyyden haasteissa tuetaan samalla myös lasten kaksikielisyyttä.
first_indexed 2019-09-20T09:13:50Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Soini, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jukarainen, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-09T06:25:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-09T06:25:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63849", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvattajien kokemuksia kaksikielisyydest\u00e4 kotimaisten kielten osalta on tutkittu v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvattajien kokemusten avulla kaksikielisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n luomia haasteita varhaiskasvatuksessa ja kahdella kielell\u00e4 toteutettavan varhaiskasvatuksen merkityksi\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin toteutuvatko VASU:n toimintaperiaatteet arjessa, ja miten kasvattajat kokivat kaksikielisen toiminnan toteuttamisen. Viimeisess\u00e4 tutkimuskysymyksess\u00e4 my\u00f6s vertailtiin suomen- ja ruotsinkielisten vastaajien tuloksia.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019 tutkimuskaupungin varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6ilt\u00e4 (N = 75) s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella. Kyselyyn saatiin 18 (24 %) vastausta. Aineisto analysoitiin sek\u00e4 laadullisesti sis\u00e4ll\u00f6n analyysill\u00e4 ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti hy\u00f6dynt\u00e4en eri analyysimenetelmi\u00e4.\nHavaittiin, ett\u00e4 toiminnan toteuttamisessa kahdella kielell\u00e4 koetaan haasteita, mutta haasteista huolimatta varhaiskasvatus kahdella kielell\u00e4 koettiin merkitt\u00e4v\u00e4ksi. VASU:n toimintaperiaatteet koettiin toteutuvan arjessa p\u00e4\u00e4osin hyvin ja kaksikielisen toiminnan toteuttaminen koettiin sujuvaksi. Suomen- ja ruotsinkielisten vastausten eroja tarkastellessa l\u00f6ytyi niit\u00e4 osasta vastauksista.\nVarhaislapsuus on kielen kehityksen kannalta kriittist\u00e4 aikaa, ja lapsuudessa usean kielen oppiminen rinnakkain on mahdollista lapsen altistuessa usealle kielelle. Siksi on hy\u00f6dyllist\u00e4 tutkia varhaiskasvattajien ajatuksia kaksikielisen varhaiskasvatuksen toteuttamisesta. Tukemalla heit\u00e4 kokemissaan kaksikielisyyden haasteissa tuetaan samalla my\u00f6s lasten kaksikielisyytt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-09T06:25:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-09T06:25:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvattajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Kaksikielisyys on rikkaus\" : kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905092511", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63849
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:50Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ad6b51d2-19cf-4d86-8975-0a889e13dd70\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905092511.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jukarainen, Miia "Kaksikielisyys on rikkaus" : kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana varhaiskasvattajat Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kaksikielisyys varhaiskasvatus kielikasvatus
title "Kaksikielisyys on rikkaus" : kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana
title_full "Kaksikielisyys on rikkaus" : kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana
title_fullStr "Kaksikielisyys on rikkaus" : kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana "Kaksikielisyys on rikkaus" : kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana
title_full_unstemmed "Kaksikielisyys on rikkaus" : kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana "Kaksikielisyys on rikkaus" : kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana
title_short "Kaksikielisyys on rikkaus"
title_sort kaksikielisyys on rikkaus kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana
title_sub kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana
title_txtP "Kaksikielisyys on rikkaus" : kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana
topic varhaiskasvattajat Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kaksikielisyys varhaiskasvatus kielikasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kaksikielisyys kielikasvatus varhaiskasvattajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63849 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905092511
work_keys_str_mv AT jukarainenmiia kaksikielisyysonrikkauskaksikielinenvarhaiskasvatuskasvattajienkokemana