Summary: | Tutkimuksessa tarkasteltiin ilmaisua rocklaulussa kuulijan kehon kokemukseen perustuvasta näkökulmasta käsin.
Pyrkimyksenä oli selvittää, miten populaarimusiikin tutkimuksessa käytetyt, heavylaulua kuvaavat kategoriset
määreet ilmentyvät kehollisina äänen- ja liikelaatuina 1970-luvun varhaisissa heavylaulutyyleissä. Tutkimus
toteutettiin soveltamalla kehollisen lauluntutkimuksen alueelle sijoittuvaa empaattisen ja analyyttisen kuuntelemisen
menetelmää Deep Purple -yhtyeen kappaleen Mistreated fraaseista koostuvaan, tarkasteltavia laulutyylejä edustavaan
aineistoon.
Tutkimuksessa havaittiin, että kategoriset määreet manifestoituvat heavylaulussa kehollisesti tiettyjen, tyyleille
ominaisten kehollisten liike- ja äänenlaatujen kautta, jotka samalla kohtaavat toisensa voiman käsitteessä. Käsitteen
ympärille rakentuu tietynlainen heavyn lauluilmaisullinen diskurssi, joka muodostuu heavyn yleisissä kuvauksissa
käytettyjen abstraktien konnotaatioiden, heavylaulua kuvaavien kategoristen määreiden sekä näiden kehollisten
ilmentymismuotojen vuorovaikutussuhteista. Kehollisen kokemuksen näkökulmasta varhaiset heavylaulutyylit myös
eroavat toisistaan merkittävästi. Erot ilmenevät äänenlaatuja enemmän kehollisissa liikelaaduissa, jotka välittävät
yksittäisten laatujen tasolla esiintyvien erojen lisäksi toisistaan poikkeavia laajemman, metaforisen tason kehollisia
vaikutelmia.
|