Rocklaulu ja ilmaisu lauluääntä kuvaavien kategoristen määreiden keholliset ilmentymismuodot 1970-luvun

Tutkimuksessa tarkasteltiin ilmaisua rocklaulussa kuulijan kehon kokemukseen perustuvasta näkökulmasta käsin. Pyrkimyksenä oli selvittää, miten populaarimusiikin tutkimuksessa käytetyt, heavylaulua kuvaavat kategoriset määreet ilmentyvät kehollisina äänen- ja liikelaatuina 1970-luvun varhaisissa hea...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ström, Sami
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63816
Description
Summary:Tutkimuksessa tarkasteltiin ilmaisua rocklaulussa kuulijan kehon kokemukseen perustuvasta näkökulmasta käsin. Pyrkimyksenä oli selvittää, miten populaarimusiikin tutkimuksessa käytetyt, heavylaulua kuvaavat kategoriset määreet ilmentyvät kehollisina äänen- ja liikelaatuina 1970-luvun varhaisissa heavylaulutyyleissä. Tutkimus toteutettiin soveltamalla kehollisen lauluntutkimuksen alueelle sijoittuvaa empaattisen ja analyyttisen kuuntelemisen menetelmää Deep Purple -yhtyeen kappaleen Mistreated fraaseista koostuvaan, tarkasteltavia laulutyylejä edustavaan aineistoon. Tutkimuksessa havaittiin, että kategoriset määreet manifestoituvat heavylaulussa kehollisesti tiettyjen, tyyleille ominaisten kehollisten liike- ja äänenlaatujen kautta, jotka samalla kohtaavat toisensa voiman käsitteessä. Käsitteen ympärille rakentuu tietynlainen heavyn lauluilmaisullinen diskurssi, joka muodostuu heavyn yleisissä kuvauksissa käytettyjen abstraktien konnotaatioiden, heavylaulua kuvaavien kategoristen määreiden sekä näiden kehollisten ilmentymismuotojen vuorovaikutussuhteista. Kehollisen kokemuksen näkökulmasta varhaiset heavylaulutyylit myös eroavat toisistaan merkittävästi. Erot ilmenevät äänenlaatuja enemmän kehollisissa liikelaaduissa, jotka välittävät yksittäisten laatujen tasolla esiintyvien erojen lisäksi toisistaan poikkeavia laajemman, metaforisen tason kehollisia vaikutelmia.