Kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla

Kymmenjarjestelman hyvan hallinnan saavuttaminen on keskeinen alkuopetuksen matematiikan opetuksen tavoite. Tassä pro gradu –tutkimuksessa selvitetään kolmasluokkalaisten oppilaiden kymmenjarjestelman hallintaa. Aineisto kerättiin syksyllä 2018 yhteensä 77 kolmannen luokan aloittaneelta oppilaalt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laakso, Sami
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63813
_version_ 1826225705959030784
author Laakso, Sami
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laakso, Sami Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laakso, Sami Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laakso, Sami
datasource_str_mv jyx
description Kymmenjarjestelman hyvan hallinnan saavuttaminen on keskeinen alkuopetuksen matematiikan opetuksen tavoite. Tassä pro gradu –tutkimuksessa selvitetään kolmasluokkalaisten oppilaiden kymmenjarjestelman hallintaa. Aineisto kerättiin syksyllä 2018 yhteensä 77 kolmannen luokan aloittaneelta oppilaalta. Teoreettisessa viitekehyksessätarkastellaan aluksi matematiikan oppimista vuorovaikutuksen, kognitiivisten tekijöiden, motivaation ja oppimisvaikeuksien näkokulmista. Seuraavaksi tarkastellaan keskeisiä matemaattisia taitoalueita, kymmenjärjestelmän oppimiseen liittyviä matemaattisia valmiuksia sekä kymmenjärrjestelmän opettamiseen liittyviä pedagogisia lähtokohtia. Lopuksi luodaan katsaus kymmenjärjestelmän hallintaa koskevaan aiempaan tutkimustietoon sekä kansainvälisten osaamiskartoitusten antamaan kuvaan suomalaislasten kymmenjärjestelmän hallinnasta. Tutkimusaineisto kerättiin Kymppikartoitus 1-mittaria sekä Junnauskoe 0−20 A-mittareita käyttäen syksyllä 2018. Tutkimusaineisto koostuu 77 kolmasluokkalaisen kirjallisista vastauksista. Aineisto käsiteltiin tilastollisesti SPSS-ohjelmaa käyttäen. Tutkimustulosten mukaan kymmenesosa oppilasta hallitsi kymmenjärjestelmän lähes tai täysin virheettomästi. Noin viidesosalla oppilaista oli kymmenjärjestelmän hallinnassa puutteita, jotka liittyivät useimmiten kymmenlukuylityksiin, lukupaikkakäsitteen ymmärtämiseen ja lukujonotaitoihin. Suurella osalla oppilaista oli vakavia puutteita mittayksiköiden muunnosten ratkaisutaidoissa. Tulosten perusteella saadaankin vahvistusta siihen, että kymmenjärjestelmän hallinnan yksilölliset osaamiserot ovat selkeästi tunnistettavissa jo kolmannen luokan alussa.
first_indexed 2019-09-20T09:14:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laakso, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-08T08:11:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-08T08:11:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63813", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kymmenjarjestelman hyvan hallinnan saavuttaminen on keskeinen alkuopetuksen matematiikan opetuksen tavoite. Tassa\u0308 pro gradu \u2013tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n kolmasluokkalaisten oppilaiden kymmenjarjestelman hallintaa. Aineisto ker\u00e4ttiin syksylla\u0308 2018 yhteensa\u0308 77 kolmannen luokan aloittaneelta oppilaalta.\nTeoreettisessa viitekehyksessa\u0308tarkastellaan aluksi matematiikan oppimista vuorovaikutuksen, kognitiivisten tekij\u00f6iden, motivaation ja oppimisvaikeuksien n\u00e4kokulmista. Seuraavaksi tarkastellaan keskeisia\u0308 matemaattisia taitoalueita, kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n oppimiseen liittyvia\u0308 matemaattisia valmiuksia seka\u0308 kymmenj\u00e4rrjestelm\u00e4n opettamiseen liittyvia\u0308 pedagogisia l\u00e4htokohtia. Lopuksi luodaan katsaus kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n hallintaa koskevaan aiempaan tutkimustietoon seka\u0308 kansainv\u00e4listen osaamiskartoitusten antamaan kuvaan suomalaislasten kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n hallinnasta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Kymppikartoitus 1-mittaria seka\u0308 Junnauskoe 0\u221220 A-mittareita k\u00e4ytt\u00e4en syksylla\u0308 2018. Tutkimusaineisto koostuu 77 kolmasluokkalaisen kirjallisista vastauksista. Aineisto k\u00e4siteltiin tilastollisesti SPSS-ohjelmaa k\u00e4ytt\u00e4en.\nTutkimustulosten mukaan kymmenesosa oppilasta hallitsi kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n l\u00e4hes tai t\u00e4ysin virheettom\u00e4sti. Noin viidesosalla oppilaista oli kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n hallinnassa puutteita, jotka liittyiv\u00e4t useimmiten kymmenlukuylityksiin, lukupaikkak\u00e4sitteen ymm\u00e4rt\u00e4miseen ja lukujonotaitoihin. Suurella osalla oppilaista oli vakavia puutteita mittayksik\u00f6iden muunnosten ratkaisutaidoissa. Tulosten perusteella saadaankin vahvistusta siihen, etta\u0308 kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n hallinnan yksil\u00f6lliset osaamiserot ovat selke\u00e4sti tunnistettavissa jo kolmannen luokan alussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-08T08:11:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-08T08:11:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiset matemaattiset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten kymmenjarjestelm\u00e4n hallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kymmenjarjestelm\u00e4n hallinta peruskoulun kolmannella luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905082480", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattinen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63813
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:40Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/19f2f5ca-c7f0-43bd-b24d-6a4d3729d924\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905082480.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laakso, Sami Kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla varhaiset matemaattiset taidot matematiikan oppiminen lasten kymmenjarjestelmän hallinta Kasvatustiede Education 102 alakoulu kymmenjärjestelmä matematiikka matemaattiset taidot matemaattinen ajattelu
title Kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla
title_full Kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla
title_fullStr Kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla Kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla
title_full_unstemmed Kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla Kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla
title_short Kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla
title_sort kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla
title_txtP Kymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla
topic varhaiset matemaattiset taidot matematiikan oppiminen lasten kymmenjarjestelmän hallinta Kasvatustiede Education 102 alakoulu kymmenjärjestelmä matematiikka matemaattiset taidot matemaattinen ajattelu
topic_facet 102 Education Kasvatustiede alakoulu kymmenjärjestelmä lasten kymmenjarjestelmän hallinta matemaattinen ajattelu matemaattiset taidot matematiikan oppiminen matematiikka varhaiset matemaattiset taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63813 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905082480
work_keys_str_mv AT laaksosami kymmenjarjestelmänhallintaperuskoulunkolmannellaluokalla