Matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa matematiikan aineenopettajien näkökulma

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan aineenopettajien kokemuksia ja käsityksiä matematiikan ylöspäin eriyttämisestä osana yleistä tukea. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella marraskuussa 2018. Kyselyyn vastasi 25 matematiikan aineenopettajaa eri...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vuori, Tuomas, Pöntinen, Joel
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63812
_version_ 1826225698583347200
author Vuori, Tuomas Pöntinen, Joel
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vuori, Tuomas Pöntinen, Joel Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vuori, Tuomas Pöntinen, Joel Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vuori, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan aineenopettajien kokemuksia ja käsityksiä matematiikan ylöspäin eriyttämisestä osana yleistä tukea. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella marraskuussa 2018. Kyselyyn vastasi 25 matematiikan aineenopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että matematiikan aineenopettajat tunnistivat lahjakkuutta havainnoimalla oppilaan matemaattista ajattelua ja työskentelytapoja sekä hyödyntämällä erilaisia testejä. Opettajat luottivat myös omaan kokemukseensa lahjakkuuden arvioinnissa ja tekivät vaihtelevasti yhteistyötä muiden opettajien kanssa. Ylöspäin eriyttämisen keinoina opettajat käyttivät opetuksen rikastamista ja nopeuttamista. Tulosten mukaan opetuksen ylöspäin eriyttämisen haasteita olivat suuret ja heterogeeniset opetusryhmät sekä resurssipula, kuten ajan riittämättömyys. Kehityskohteina nähtiin sähköisten oppimateriaalien ja monipuolisten oppimismenetelmien parantaminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lahjakkaat oppilaat eivät saa tällä hetkellä riittävästi tukea oppimiseensa, sillä opettajien aika kuluu usein heikommin pärjäävien oppilaiden tukemiseen. Opettajat tarvitsevat lisää tietoa lahjakkuuden tunnistamisesta ja keinoista tukea lahjakkaita oppilaita.
first_indexed 2024-09-11T08:50:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuori, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6ntinen, Joel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-08T08:08:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-08T08:08:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63812", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 matematiikan aineenopettajien kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 matematiikan yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misest\u00e4 osana yleist\u00e4 tukea. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin Webropol-kyselylomakkeella marraskuussa 2018. Kyselyyn vastasi 25 matematiikan aineenopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 matematiikan aineenopettajat tunnistivat lahjakkuutta havainnoimalla oppilaan matemaattista ajattelua ja ty\u00f6skentelytapoja sek\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 erilaisia testej\u00e4. Opettajat luottivat my\u00f6s omaan kokemukseensa lahjakkuuden arvioinnissa ja tekiv\u00e4t vaihtelevasti yhteisty\u00f6t\u00e4 muiden opettajien kanssa.\nYl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen keinoina opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t opetuksen rikastamista ja nopeuttamista. Tulosten mukaan opetuksen yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen haasteita olivat suuret ja heterogeeniset opetusryhm\u00e4t sek\u00e4 resurssipula, kuten ajan riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys. Kehityskohteina n\u00e4htiin s\u00e4hk\u00f6isten oppimateriaalien ja monipuolisten oppimismenetelmien parantaminen.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 lahjakkaat oppilaat eiv\u00e4t saa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4sti tukea oppimiseensa, sill\u00e4 opettajien aika kuluu usein heikommin p\u00e4rj\u00e4\u00e4vien oppilaiden tukemiseen. Opettajat tarvitsevat lis\u00e4\u00e4 tietoa lahjakkuuden tunnistamisesta ja keinoista tukea lahjakkaita oppilaita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-08T08:08:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-08T08:08:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yleinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matematiikan yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen yleisess\u00e4 tuessa : matematiikan aineenopettajien n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905082479", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattinen lahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63812
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7c008eb3-7ead-4156-8ef2-fc91f766624c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905082479.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuori, Tuomas Pöntinen, Joel Matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa : matematiikan aineenopettajien näkökulma ylöspäin eriyttäminen yleinen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 eriyttäminen matematiikka lahjakkuus aineenopettajat matemaattinen lahjakkuus
title Matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa : matematiikan aineenopettajien näkökulma
title_full Matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa : matematiikan aineenopettajien näkökulma
title_fullStr Matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa : matematiikan aineenopettajien näkökulma Matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa : matematiikan aineenopettajien näkökulma
title_full_unstemmed Matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa : matematiikan aineenopettajien näkökulma Matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa : matematiikan aineenopettajien näkökulma
title_short Matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa
title_sort matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa matematiikan aineenopettajien näkökulma
title_sub matematiikan aineenopettajien näkökulma
title_txtP Matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa : matematiikan aineenopettajien näkökulma
topic ylöspäin eriyttäminen yleinen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 eriyttäminen matematiikka lahjakkuus aineenopettajat matemaattinen lahjakkuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education aineenopettajat eriyttäminen lahjakkuus matemaattinen lahjakkuus matematiikka yleinen tuki ylöspäin eriyttäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63812 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905082479
work_keys_str_mv AT vuorituomas matematiikanylöspäineriyttäminenyleisessätuessamatematiikanaineenopettajiennäkökulma