Matematiikan ylöspäin eriyttäminen yleisessä tuessa matematiikan aineenopettajien näkökulma

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan aineenopettajien kokemuksia ja käsityksiä matematiikan ylöspäin eriyttämisestä osana yleistä tukea. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella marraskuussa 2018. Kyselyyn vastasi 25 matematiikan aineenopettajaa eri...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Vuori, Tuomas, Pöntinen, Joel
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63812
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan aineenopettajien kokemuksia ja käsityksiä matematiikan ylöspäin eriyttämisestä osana yleistä tukea. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella marraskuussa 2018. Kyselyyn vastasi 25 matematiikan aineenopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että matematiikan aineenopettajat tunnistivat lahjakkuutta havainnoimalla oppilaan matemaattista ajattelua ja työskentelytapoja sekä hyödyntämällä erilaisia testejä. Opettajat luottivat myös omaan kokemukseensa lahjakkuuden arvioinnissa ja tekivät vaihtelevasti yhteistyötä muiden opettajien kanssa. Ylöspäin eriyttämisen keinoina opettajat käyttivät opetuksen rikastamista ja nopeuttamista. Tulosten mukaan opetuksen ylöspäin eriyttämisen haasteita olivat suuret ja heterogeeniset opetusryhmät sekä resurssipula, kuten ajan riittämättömyys. Kehityskohteina nähtiin sähköisten oppimateriaalien ja monipuolisten oppimismenetelmien parantaminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lahjakkaat oppilaat eivät saa tällä hetkellä riittävästi tukea oppimiseensa, sillä opettajien aika kuluu usein heikommin pärjäävien oppilaiden tukemiseen. Opettajat tarvitsevat lisää tietoa lahjakkuuden tunnistamisesta ja keinoista tukea lahjakkaita oppilaita.