”Jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, että jottain tietoo jääpi piähän sitte” språkmedvetenhet hos svensk- och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yläkoulun ruotsin ja englannin kielen opettajat määrittelevät ja tulkitsevat kielitietoisuuden. Lisäksi pyrittiin selvittämään kokevatko opettajat, että kielitietoisuus toteutuu heidän opetuksessaan ja jos kyllä, niin miten. Opettajia pyydettiin m...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hutka, Pauliina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63806
_version_ 1826225741833961472
author Hutka, Pauliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hutka, Pauliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hutka, Pauliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hutka, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yläkoulun ruotsin ja englannin kielen opettajat määrittelevät ja tulkitsevat kielitietoisuuden. Lisäksi pyrittiin selvittämään kokevatko opettajat, että kielitietoisuus toteutuu heidän opetuksessaan ja jos kyllä, niin miten. Opettajia pyydettiin myös perustelemaan opetusmetodien valintaa, joita he käyttivät toteuttaakseen kielitietoisuutta. Tutkimus on luonteeltaan etnografinen ja laadullinen tutkimus, sillä tutkija oli itse mukana tutkimustilanteissa. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta opettajaa samasta yläkoulusta sekä tarkkailemalla yhteensä 30 oppituntia, joista kahdeksan tuntia videoitiin myöhempää analysointia varten. Kaikista oppitunneista kirjoitettiin myös muistiinpanoja, joita käytettiin tuloksien analysoinnissa muistitukena. Haastattelut analysoitiin käyttämällä sisältöanalyysiä, jossa analysoitavat kategoriat muodostetaan aineiston pohjalta, kun taas videoiden analysoinnissa käytettiin keskusteluanalyysiä. Aineisto jaettiin kahteen pääosaan: kielitietoisuus opettajien ideologiassa ja kielitietoisuus käytännössä. Pohdinnassa keskityttiin tarkastelemaan tuloksia tutkimuskysymyksistä käsin, eli millaisia ideologioita opettajilla on kielitietoisuudesta sekä miten nämä ideologiat näkyvät käytännön työssä. Opettajat kokivat kielitietoisuuden haasteelliseksi määritellä mutta tulkitsivat kielitietoisuutta myös hyvin laajalti ja monesta eri näkökulmasta muodostaen kielitietoisuudesta monitasoisen käsitteen. Kielitietoisuus määriteltiin lähinnä opettajan näkökulmasta eli mitä se merkitsee opettajalle ja opettajan työlle. Tulokset osoittavat, että kielitietoisuus nähdään osana opettajan työtä. Opettajat kokevat, että kielitietoisuus tarkoittaa heidän toimimistaan kielellisinä malleina oppilaille niin suomeksi, kohdekielellä kuin heidän omalla murteellaankin. Kielitietoisuus nähtiin myös osana käytösmallina olemista sekä osana kieliopin opetusta ja kielellisen tietoisuuden opettamista. Kielitietoisuus määriteltiin myös ajatustapana ja itseilmaisun välineenä. Kulttuurin tuntemusta ja monikielisyyttä ei nähty vahvasti osana kielitietoisuutta. Kielitietoisuuden määritelmä toimi opettajille myös samalla määritelmänä kielitietoisuuden toteutumiselle käytännön opetuksessa. Oppituntien tarkkailussa havaittiin, että suurimmaksi osaksi opettajien määritelmät kielitietoisuudelle toteutuvat myös opetuksessa. Opetusmetodeja perusteltiin opettajien omilla kokemuksilla sekä ajankäytöllä.
first_indexed 2019-09-20T09:13:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hutka, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-08T07:54:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-08T07:54:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63806", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten yl\u00e4koulun ruotsin ja englannin kielen opettajat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t ja tulkitsevat kielitietoisuuden. Lis\u00e4ksi pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kokevatko opettajat, ett\u00e4 kielitietoisuus toteutuu heid\u00e4n opetuksessaan ja jos kyll\u00e4, niin miten. Opettajia pyydettiin my\u00f6s perustelemaan opetusmetodien valintaa, joita he k\u00e4yttiv\u00e4t toteuttaakseen kielitietoisuutta. \n\nTutkimus on luonteeltaan etnografinen ja laadullinen tutkimus, sill\u00e4 tutkija oli itse mukana tutkimustilanteissa. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kahta opettajaa samasta yl\u00e4koulusta sek\u00e4 tarkkailemalla yhteens\u00e4 30 oppituntia, joista kahdeksan tuntia videoitiin my\u00f6hemp\u00e4\u00e4 analysointia varten. Kaikista oppitunneista kirjoitettiin my\u00f6s muistiinpanoja, joita k\u00e4ytettiin tuloksien analysoinnissa muistitukena. Haastattelut analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6analyysi\u00e4, jossa analysoitavat kategoriat muodostetaan aineiston pohjalta, kun taas videoiden analysoinnissa k\u00e4ytettiin keskusteluanalyysi\u00e4. Aineisto jaettiin kahteen p\u00e4\u00e4osaan: kielitietoisuus opettajien ideologiassa ja kielitietoisuus k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Pohdinnassa keskityttiin tarkastelemaan tuloksia tutkimuskysymyksist\u00e4 k\u00e4sin, eli millaisia ideologioita opettajilla on kielitietoisuudesta sek\u00e4 miten n\u00e4m\u00e4 ideologiat n\u00e4kyv\u00e4t k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4. \n\nOpettajat kokivat kielitietoisuuden haasteelliseksi m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 mutta tulkitsivat kielitietoisuutta my\u00f6s hyvin laajalti ja monesta eri n\u00e4k\u00f6kulmasta muodostaen kielitietoisuudesta monitasoisen k\u00e4sitteen. Kielitietoisuus m\u00e4\u00e4riteltiin l\u00e4hinn\u00e4 opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta eli mit\u00e4 se merkitsee opettajalle ja opettajan ty\u00f6lle. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 kielitietoisuus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n osana opettajan ty\u00f6t\u00e4. Opettajat kokevat, ett\u00e4 kielitietoisuus tarkoittaa heid\u00e4n toimimistaan kielellisin\u00e4 malleina oppilaille niin suomeksi, kohdekielell\u00e4 kuin heid\u00e4n omalla murteellaankin. Kielitietoisuus n\u00e4htiin my\u00f6s osana k\u00e4yt\u00f6smallina olemista sek\u00e4 osana kieliopin opetusta ja kielellisen tietoisuuden opettamista. Kielitietoisuus m\u00e4\u00e4riteltiin my\u00f6s ajatustapana ja itseilmaisun v\u00e4lineen\u00e4. Kulttuurin tuntemusta ja monikielisyytt\u00e4 ei n\u00e4hty vahvasti osana kielitietoisuutta. Kielitietoisuuden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 toimi opettajille my\u00f6s samalla m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n\u00e4 kielitietoisuuden toteutumiselle k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetuksessa. Oppituntien tarkkailussa havaittiin, ett\u00e4 suurimmaksi osaksi opettajien m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t kielitietoisuudelle toteutuvat my\u00f6s opetuksessa. Opetusmetodeja perusteltiin opettajien omilla kokemuksilla sek\u00e4 ajank\u00e4yt\u00f6ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-08T07:54:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-08T07:54:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "119", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kmedvetenhet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskl\u00e4rare", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dJos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, ett\u00e4 jottain tietoo j\u00e4\u00e4pi pi\u00e4h\u00e4n sitte\u201d : spr\u00e5kmedvetenhet hos svensk- och engelskl\u00e4rare och i deras undervisning i h\u00f6gstadiet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905082476", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63806
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1ea69a62-e9d3-4b62-b3f9-805ad5067a1f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905082476.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hutka, Pauliina ”Jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, että jottain tietoo jääpi piähän sitte” : språkmedvetenhet hos svensk- och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet språkmedvetenhet svensklärare Ruotsin kieli Swedish 306 käsitykset kieltenopetus opetus opetussuunnitelmat yläkoulu kielet oppiminen monikielisyys opettajat kielen oppiminen
title ”Jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, että jottain tietoo jääpi piähän sitte” : språkmedvetenhet hos svensk- och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet
title_full ”Jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, että jottain tietoo jääpi piähän sitte” : språkmedvetenhet hos svensk- och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet
title_fullStr ”Jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, että jottain tietoo jääpi piähän sitte” : språkmedvetenhet hos svensk- och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet ”Jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, että jottain tietoo jääpi piähän sitte” : språkmedvetenhet hos svensk- och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet
title_full_unstemmed ”Jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, että jottain tietoo jääpi piähän sitte” : språkmedvetenhet hos svensk- och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet ”Jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, että jottain tietoo jääpi piähän sitte” : språkmedvetenhet hos svensk- och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet
title_short ”Jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, että jottain tietoo jääpi piähän sitte”
title_sort jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo että jottain tietoo jääpi piähän sitte språkmedvetenhet hos svensk och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet
title_sub språkmedvetenhet hos svensk- och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet
title_txtP ”Jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, että jottain tietoo jääpi piähän sitte” : språkmedvetenhet hos svensk- och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet
topic språkmedvetenhet svensklärare Ruotsin kieli Swedish 306 käsitykset kieltenopetus opetus opetussuunnitelmat yläkoulu kielet oppiminen monikielisyys opettajat kielen oppiminen
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kielen oppiminen kielet kieltenopetus käsitykset monikielisyys opettajat opetus opetussuunnitelmat oppiminen språkmedvetenhet svensklärare yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63806 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905082476
work_keys_str_mv AT hutkapauliina josetteruotsiaopiniikuulettepahansittesavvooettäjottaintietoojääpipiähänsittespråk