Tonaaliset ja metriset rakenteet Jazz-improvisaatiossa korpusanalyysi aikavälin 1925-2001 jazz-improvisaatioista

Tutkimuksessa selvitettiin melodis-rytmisiä rakenteita funktionaalisessa jazz-improvisaatiossa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntämällä. Analyysin aineistona käytettiin 242 eri instrumentein improvisoitua sooloa maailmanlaajuisesti menestyksekkäimmiltä jazz-artisteilta. Tarko...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tammik, Rasmus
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63805
_version_ 1826225735783677952
author Tammik, Rasmus
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tammik, Rasmus Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tammik, Rasmus Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tammik, Rasmus
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin melodis-rytmisiä rakenteita funktionaalisessa jazz-improvisaatiossa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntämällä. Analyysin aineistona käytettiin 242 eri instrumentein improvisoitua sooloa maailmanlaajuisesti menestyksekkäimmiltä jazz-artisteilta. Tarkoituksena oli yhtäältä tutkia minkälaisena jazz-musiikin tonaalisuuskäsite näyttäytyy, kun sitä verrataan länsimaiseen tonaalisuuskäsitykseen sekä toisaalta erottaako jazzmusiikin rikas rytmiikka sen länsimaisesta metri-käsityksestä? Kolmanneksi haluttiin nähdä onko tonaalisuus ja metri yhteydessä toisiinsa tämän aineiston valossa? Aineistosta muodostettiin sekä sävelluokkaprofiili että sävelalukkeiden sijoittumisen perusteella metrinen profiili. Niitä verrattiin länsimaisen musiikin lainalaisuuksia edustaviin referenssijakaumiin, joita olivat Krumhanslin ja Kesslerin (1982) empiirinen tonaalinen hierarkia ja Lerdahlin ja Jackendoffin (1983) normatiivinen iskuhierarkia. Jazz-improvisaation yhteyttä referensseihin tarkasteltiin korrelaatiokertoimen avulla kokonaisaineiston tasolla sekä jazzmusiikin sisäisten tyylikohtaisten jaotteluiden tasolla. Oletuksena oli, että jazzmusiikin soivat tonaalis-metriset rakenteet ovat yhteneviä länsimaisen musiikin tonaalisten ja metristen rakenteiden kanssa. Ennakko-oletus sai tutkimuksesta tukea. Tulosten perusteella tonaalinen rakenne näyttäytyi jazz-improvisaatiossa samankaltaisena kuin referenssiaineistossa huolimatta jazziin kuuluvasta kromatiikasta ja melodisista jännitteistä. Edes improvisaatioiden sisäiset väliaikaiset modulaatiot eivät vaikuttaneet tonaliteettia hämärtävästi. Synkopoiva rytminen koristelu on keskeinen osa jazzmusiikkia, mutta tuloksista kävi ilmi sen vähäisyys improviaatioissa erityisesti esitystempojen noustessa. Siten myöskään metrin iskuhierarkia ei eronnut normatiivisesta vertailukohdastaan niin, että voisi todeta jazz-rytmiikan toimivan siitä irrallaan. Tonaalisuuden ja metrin yhteys näyttäytyi tulosten perusteella toonikan vakiinnuttamisena toonikasoinnun sävelten määrällisenä kertymisenä metrisesti vahvoihin positioihin, vastaavasti pääsävellajin duurisävy korostui terssisävelen ja muiden toonikakolmisoinnun sävelten normatiivisen iskuhierarkian mukaisella jakautumisella.
first_indexed 2019-09-20T09:14:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautio, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tammik, Rasmus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-08T07:50:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-08T07:50:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63805", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin melodis-rytmisi\u00e4 rakenteita funktionaalisessa jazz-improvisaatiossa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia menetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Analyysin aineistona k\u00e4ytettiin 242 eri instrumentein improvisoitua sooloa maailmanlaajuisesti menestyksekk\u00e4immilt\u00e4 jazz-artisteilta. Tarkoituksena oli yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 tutkia mink\u00e4laisena jazz-musiikin tonaalisuusk\u00e4site n\u00e4ytt\u00e4ytyy, kun sit\u00e4 verrataan l\u00e4nsimaiseen tonaalisuusk\u00e4sitykseen sek\u00e4 toisaalta erottaako jazzmusiikin rikas rytmiikka sen l\u00e4nsimaisesta metri-k\u00e4sityksest\u00e4? Kolmanneksi haluttiin n\u00e4hd\u00e4 onko tonaalisuus ja metri yhteydess\u00e4 toisiinsa t\u00e4m\u00e4n aineiston valossa?\n\nAineistosta muodostettiin sek\u00e4 s\u00e4velluokkaprofiili ett\u00e4 s\u00e4velalukkeiden sijoittumisen perusteella metrinen profiili. Niit\u00e4 verrattiin l\u00e4nsimaisen musiikin lainalaisuuksia edustaviin referenssijakaumiin, joita olivat Krumhanslin ja Kesslerin (1982) empiirinen tonaalinen hierarkia ja Lerdahlin ja Jackendoffin (1983) normatiivinen iskuhierarkia. Jazz-improvisaation yhteytt\u00e4 referensseihin tarkasteltiin korrelaatiokertoimen avulla kokonaisaineiston tasolla sek\u00e4 jazzmusiikin sis\u00e4isten tyylikohtaisten jaotteluiden tasolla. Oletuksena oli, ett\u00e4 jazzmusiikin soivat tonaalis-metriset rakenteet ovat yhtenevi\u00e4 l\u00e4nsimaisen musiikin tonaalisten ja metristen rakenteiden kanssa. \n\nEnnakko-oletus sai tutkimuksesta tukea. Tulosten perusteella tonaalinen rakenne n\u00e4ytt\u00e4ytyi jazz-improvisaatiossa samankaltaisena kuin referenssiaineistossa huolimatta jazziin kuuluvasta kromatiikasta ja melodisista j\u00e4nnitteist\u00e4. Edes improvisaatioiden sis\u00e4iset v\u00e4liaikaiset modulaatiot eiv\u00e4t vaikuttaneet tonaliteettia h\u00e4m\u00e4rt\u00e4v\u00e4sti. Synkopoiva rytminen koristelu on keskeinen osa jazzmusiikkia, mutta tuloksista k\u00e4vi ilmi sen v\u00e4h\u00e4isyys improviaatioissa erityisesti esitystempojen noustessa. Siten my\u00f6sk\u00e4\u00e4n metrin iskuhierarkia ei eronnut normatiivisesta vertailukohdastaan niin, ett\u00e4 voisi todeta jazz-rytmiikan toimivan siit\u00e4 irrallaan. Tonaalisuuden ja metrin yhteys n\u00e4ytt\u00e4ytyi tulosten perusteella toonikan vakiinnuttamisena toonikasoinnun s\u00e4velten m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 kertymisen\u00e4 metrisesti vahvoihin positioihin, vastaavasti p\u00e4\u00e4s\u00e4vellajin duuris\u00e4vy korostui terssis\u00e4velen ja muiden toonikakolmisoinnun s\u00e4velten normatiivisen iskuhierarkian mukaisella jakautumisella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-08T07:50:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-08T07:50:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "metri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikin havaitseminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tonaaliset ja metriset rakenteet Jazz-improvisaatiossa : korpusanalyysi aikav\u00e4lin 1925-2001 jazz-improvisaatioista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905082475", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jazz", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "improvisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tonaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soolot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "bebop", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jakaumat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63805
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1e96de8d-37ce-4126-9351-a2b45e27f7ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905082475.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tammik, Rasmus Tonaaliset ja metriset rakenteet Jazz-improvisaatiossa : korpusanalyysi aikavälin 1925-2001 jazz-improvisaatioista metri musiikin havaitseminen Musiikkitiede Musicology 3051 jazz improvisointi musiikki tonaalisuus soolot bebop jakaumat
title Tonaaliset ja metriset rakenteet Jazz-improvisaatiossa : korpusanalyysi aikavälin 1925-2001 jazz-improvisaatioista
title_full Tonaaliset ja metriset rakenteet Jazz-improvisaatiossa : korpusanalyysi aikavälin 1925-2001 jazz-improvisaatioista
title_fullStr Tonaaliset ja metriset rakenteet Jazz-improvisaatiossa : korpusanalyysi aikavälin 1925-2001 jazz-improvisaatioista Tonaaliset ja metriset rakenteet Jazz-improvisaatiossa : korpusanalyysi aikavälin 1925-2001 jazz-improvisaatioista
title_full_unstemmed Tonaaliset ja metriset rakenteet Jazz-improvisaatiossa : korpusanalyysi aikavälin 1925-2001 jazz-improvisaatioista Tonaaliset ja metriset rakenteet Jazz-improvisaatiossa : korpusanalyysi aikavälin 1925-2001 jazz-improvisaatioista
title_short Tonaaliset ja metriset rakenteet Jazz-improvisaatiossa
title_sort tonaaliset ja metriset rakenteet jazz improvisaatiossa korpusanalyysi aikavälin 1925 2001 jazz improvisaatioista
title_sub korpusanalyysi aikavälin 1925-2001 jazz-improvisaatioista
title_txtP Tonaaliset ja metriset rakenteet Jazz-improvisaatiossa : korpusanalyysi aikavälin 1925-2001 jazz-improvisaatioista
topic metri musiikin havaitseminen Musiikkitiede Musicology 3051 jazz improvisointi musiikki tonaalisuus soolot bebop jakaumat
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede bebop improvisointi jakaumat jazz metri musiikin havaitseminen musiikki soolot tonaalisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63805 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905082475
work_keys_str_mv AT tammikrasmus tonaalisetjametrisetrakenteetjazzimprovisaatiossakorpusanalyysiaikavälin19252001jaz