Omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket

Suomalaisissa lukioissa otettiin käyttöön elokuussa 2018 uusi opetussuunnitelma, joka painottaa opiskelijalähtöistä opetusta, sekä opiskelijan aktiivista, tavoitteellista ja itseohjautuvaa toimintaa. Erilaiset opetusmenetelmät ja –ympäristöt sekä digitaalisuus painottuvat myös opetussuunnitelmassa....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pola, Päivi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63801
_version_ 1826225712031334400
author Pola, Päivi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pola, Päivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pola, Päivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pola, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Suomalaisissa lukioissa otettiin käyttöön elokuussa 2018 uusi opetussuunnitelma, joka painottaa opiskelijalähtöistä opetusta, sekä opiskelijan aktiivista, tavoitteellista ja itseohjautuvaa toimintaa. Erilaiset opetusmenetelmät ja –ympäristöt sekä digitaalisuus painottuvat myös opetussuunnitelmassa. Tämän tutkielman tavoitteena on luoda uutta käänteisen oppimisen ideologiaan ja pedagogiikkaan pohjautuvaa oppimateriaalia, joka painottaa myös yllä mainittuja lukion opetussuunnitelman tavoitteita. Teoriaosassa käsitellään käänteisen luokkahuoneen ja oppimisen käsitteitä, ja mitä ne tarkoittavat käytännön opetuksessa. Opettajan ja opiskelijan uudistuneet roolit luokkahuoneessa ja sen ulkopuolella korostuvat: opettaja on ohjaaja, joka ohjaa opiskelijaa oppimisprosessissa palautetta antaen, opiskelija taas autonominen ja itsenäinen oppija, jolla on vastuu omasta oppimisestaan. Myös oppimisprosessin ja -tulosten henkilökohtaisuus ovat keskiössä. Kaikki eivät opi samalla tavalla, eivätkä samoja asioita, vaan jokaisella on oma oppimispolkunsa ja- tavoitteensa. Materiaalipaketti on tehty lukion kieliopin kertauskurssille ja se pohjaa käänteisen oppimisen pedagogiikkaan. Oppimateriaali on sähköinen ja se on tehty Peda.net oppimisalustalle hyödyntäen lisäksi ohjelmistoja nimeltä Powtoon, Quizlet ja Youtube. Oppimateriaali keskittyy ruotsin kielen verbioppiin ja se sisältää opetusvideoita ja tehtäviä, sekä keskustelualustoja eri teemoista opiskelijoille.
first_indexed 2019-09-20T09:12:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pola, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-08T07:41:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-08T07:41:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63801", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaisissa lukioissa otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n elokuussa 2018 uusi opetussuunnitelma, joka painottaa opiskelijal\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 opetusta, sek\u00e4 opiskelijan aktiivista, tavoitteellista ja itseohjautuvaa toimintaa. Erilaiset opetusmenetelm\u00e4t ja \u2013ymp\u00e4rist\u00f6t sek\u00e4 digitaalisuus painottuvat my\u00f6s opetussuunnitelmassa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on luoda uutta k\u00e4\u00e4nteisen oppimisen ideologiaan ja pedagogiikkaan pohjautuvaa oppimateriaalia, joka painottaa my\u00f6s yll\u00e4 mainittuja lukion opetussuunnitelman tavoitteita. \n\nTeoriaosassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n k\u00e4\u00e4nteisen luokkahuoneen ja oppimisen k\u00e4sitteit\u00e4, ja mit\u00e4 ne tarkoittavat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetuksessa. Opettajan ja opiskelijan uudistuneet roolit luokkahuoneessa ja sen ulkopuolella korostuvat: opettaja on ohjaaja, joka ohjaa opiskelijaa oppimisprosessissa palautetta antaen, opiskelija taas autonominen ja itsen\u00e4inen oppija, jolla on vastuu omasta oppimisestaan. My\u00f6s oppimisprosessin ja -tulosten henkil\u00f6kohtaisuus ovat keski\u00f6ss\u00e4. Kaikki eiv\u00e4t opi samalla tavalla, eiv\u00e4tk\u00e4 samoja asioita, vaan jokaisella on oma oppimispolkunsa ja- tavoitteensa. \n\nMateriaalipaketti on tehty lukion kieliopin kertauskurssille ja se pohjaa k\u00e4\u00e4nteisen oppimisen pedagogiikkaan. Oppimateriaali on s\u00e4hk\u00f6inen ja se on tehty Peda.net oppimisalustalle hy\u00f6dynt\u00e4en lis\u00e4ksi ohjelmistoja nimelt\u00e4 Powtoon, Quizlet ja Youtube. Oppimateriaali keskittyy ruotsin kielen verbioppiin ja se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 opetusvideoita ja teht\u00e4vi\u00e4, sek\u00e4 keskustelualustoja eri teemoista opiskelijoille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-08T07:41:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-08T07:41:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omv\u00e4nt l\u00e4rande", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omv\u00e4nt klassrum", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Omv\u00e4nt klassrum och l\u00e4r\u00e4nde i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska spr\u00e5ket", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905082472", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4\u00e4nteinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63801
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a9bf3060-7e96-43c1-a9e0-c40b5fb6107c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905082472.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pola, Päivi Omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket omvänt lärande omvänt klassrum Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli oppimateriaali lukio käänteinen opetus oppiminen opetusmenetelmät kielet
title Omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket
title_full Omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket
title_fullStr Omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket Omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket
title_full_unstemmed Omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket Omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket
title_short Omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket
title_sort omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket
title_txtP Omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket
topic omvänt lärande omvänt klassrum Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli oppimateriaali lukio käänteinen opetus oppiminen opetusmenetelmät kielet
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kielet käänteinen opetus lukio omvänt klassrum omvänt lärande opetusmenetelmät oppimateriaali oppiminen ruotsin kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63801 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905082472
work_keys_str_mv AT polapäivi omväntklassrumochlärändeigymnasieundervisningenisvenskasomandrainhemskaspråket