Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta

Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, suullisesta kielitaidosta. Oppilaiden kiinnostus kieltenopiskelua kohtaan o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liukkonen, Niina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63795
_version_ 1828193080550883328
author Liukkonen, Niina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Liukkonen, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Liukkonen, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Liukkonen, Niina
datasource_str_mv jyx
description Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, suullisesta kielitaidosta. Oppilaiden kiinnostus kieltenopiskelua kohtaan on romahtanut, joten on olennaista kartoittaa oppilaiden käsityksiä suullisesta kielitaidosta. Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä suullisesta kielitaidosta ja sen pedagogiikasta sekä kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä suullisesta kielitaidosta. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen tutkimussuuntaus on fenomenografia. Tutkimusaineisto koostuu neljän luokanopettajan haastattelusta sekä kyselylomakeaineistosta, jonka tuottamiseen osallistui 49 kuudennen luokan oppilasta. Molemmat aineistot on analysoitu fenomenografisen analyysiprosessin mukaisesti vaiheittain. Luokanopettajien käsitysten mukaan suullinen kielitaito, jossa tärkeää on viestinnällisyys erilaisissa konteksteissa, on osa kielitaidon kokonaisuutta ja sitä tulisi korostaa opetuksessa. Oppilaiden käsitysten mukaisesti suullisia harjoituksia tulisi lisätä ja oppitunneilla pitäisi puhua enemmän englantia. Luokanopettajien täydennyskoulutuksissa olisi syytä huomioida englannin suullisen kielitaidon opettamisen haasteet ja pyrkiä tarjoamaan opettajille keinoja vieraiden kielten monipuoliseen opettamiseen. Oppilaiden näkemysten huomioiminen opetuksen suunnittelussa lisää heidän osallisuuttansa ja motivaatiotansa.
first_indexed 2019-09-20T09:14:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liukkonen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-08T07:23:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-08T07:23:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63795", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan p\u00e4tevyytt\u00e4 englannin kieless\u00e4. Onkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kartoittaa luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 yhdest\u00e4 kielitaidon osa-alueesta, suullisesta kielitaidosta. Oppilaiden kiinnostus kieltenopiskelua kohtaan on romahtanut, joten on olennaista kartoittaa oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 suullisesta kielitaidosta. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 suullisesta kielitaidosta ja sen pedagogiikasta sek\u00e4 kuudennen luokan oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 suullisesta kielitaidosta.\n\nTutkielma on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen tutkimussuuntaus on fenomenografia. Tutkimusaineisto koostuu nelj\u00e4n luokanopettajan haastattelusta sek\u00e4 kyselylomakeaineistosta, jonka tuottamiseen osallistui 49 kuudennen luokan oppilasta. Molemmat aineistot on analysoitu fenomenografisen analyysiprosessin mukaisesti vaiheittain.\n\nLuokanopettajien k\u00e4sitysten mukaan suullinen kielitaito, jossa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 on\nviestinn\u00e4llisyys erilaisissa konteksteissa, on osa kielitaidon kokonaisuutta ja sit\u00e4 tulisi korostaa opetuksessa. Oppilaiden k\u00e4sitysten mukaisesti suullisia harjoituksia tulisi lis\u00e4t\u00e4 ja oppitunneilla pit\u00e4isi puhua enemm\u00e4n englantia.\n\nLuokanopettajien t\u00e4ydennyskoulutuksissa olisi syyt\u00e4 huomioida englannin suullisen kielitaidon opettamisen haasteet ja pyrki\u00e4 tarjoamaan opettajille keinoja vieraiden kielten monipuoliseen opettamiseen. Oppilaiden n\u00e4kemysten huomioiminen opetuksen suunnittelussa lis\u00e4\u00e4 heid\u00e4n osallisuuttansa ja motivaatiotansa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-08T07:23:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-08T07:23:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 englannin suullisesta kielitaidosta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905082466", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63795
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:17Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/74ab21d2-01b8-419c-80f9-6f7d729d1d1b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905082466.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liukkonen, Niina Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta Kasvatustiede Education 102 fenomenografia käsitykset luokanopettajat kielitaito suullinen kielitaito kielen oppiminen oppilaat englannin kieli
title Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
title_full Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
title_fullStr Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
title_full_unstemmed Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
title_short Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
title_sort luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
title_txtP Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
topic Kasvatustiede Education 102 fenomenografia käsitykset luokanopettajat kielitaito suullinen kielitaito kielen oppiminen oppilaat englannin kieli
topic_facet 102 Education Kasvatustiede englannin kieli fenomenografia kielen oppiminen kielitaito käsitykset luokanopettajat oppilaat suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63795 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905082466
work_keys_str_mv AT liukkonenniina luokanopettajienjakuudennenluokanoppilaidenkäsityksiäenglanninsuullisestakielitai