När språket inte räcker till användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten oppijat kuudennella ja yhdeksännellä luokalla sekä lukiossa käyttävät erilaisia kommunikaatiostrategioita. Strategioiden käytön fokus on ongelmakohdissa, esimerkiksi puheen katkoissa. Tarkoituksena on lisäksi arvioida oppijoiden kielitaitoa Eurooppalaise...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pihlajamäki, Netta, Maunumäki, Terhi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63794
_version_ 1828193080549834752
author Pihlajamäki, Netta Maunumäki, Terhi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pihlajamäki, Netta Maunumäki, Terhi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pihlajamäki, Netta Maunumäki, Terhi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pihlajamäki, Netta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten oppijat kuudennella ja yhdeksännellä luokalla sekä lukiossa käyttävät erilaisia kommunikaatiostrategioita. Strategioiden käytön fokus on ongelmakohdissa, esimerkiksi puheen katkoissa. Tarkoituksena on lisäksi arvioida oppijoiden kielitaitoa Eurooppalaisen viitekehyksen arviointiasteikon avulla. Vertailemme myös kommunikaatiostrategioiden käyttöä eri luokka-asteiden välillä sekä vertailemme oppijoiden kielitaitoa EVK-taitotasoasteikolla. Tutkimuksen teoriapohjana käytetään kommunikaatiostrategioiden erilaisia määritelmiä, Canale ja Swainin määritelmää kommunikatiivisesta kompetensista sekä EVK:ta. Lyhyesti esitellään myös keskeiset piirteet toisen kielen oppimisesta sekä oppijakielestä. Aikaisemmat tutkimukset keskittyvät suulliseen kielitaitoon opetuksessa. Tutkimuksessa käytetään monimetodologista lähestymistapaa. Tutkimuksen metodeina olivat sisältö-, diskurssi- ja keskusteluanalyysi. Materiaalinkeruumetodi on videointi. Keskeisimmät tulokset tutkimuksessa osoittavat, että strategioita käytettiin paljon. Eniten käytetyt strategiat olivat tauot ja diskurssipartikkelit. Lisäksi käytettiin transferia äidinkielen lisäksi paljon myös englannista. Lukiolaiset käyttivät paljon yksinkertaistamista. Sanan tai tavun pidentämistä ei käytetty juuri lainkaan. Lähes kaikki lukiolaiset saavuttivat EVK:n taitotason B2. Sitä vastoin, yhdeksäsluokkalaiset saavuttivat EVK:n taitotason A2, joka oli odotettua matalampi. Saman tason saavuttivat myös kuudesluokkalaiset.
first_indexed 2019-09-20T09:13:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pihlajam\u00e4ki, Netta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Maunum\u00e4ki, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-08T07:20:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-08T07:20:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63794", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten oppijat kuudennella ja yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla sek\u00e4 lukiossa k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t\nerilaisia kommunikaatiostrategioita. Strategioiden k\u00e4yt\u00f6n fokus on ongelmakohdissa, esimerkiksi puheen katkoissa.\nTarkoituksena on lis\u00e4ksi arvioida oppijoiden kielitaitoa Eurooppalaisen viitekehyksen arviointiasteikon avulla.\nVertailemme my\u00f6s kommunikaatiostrategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 eri luokka-asteiden v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 vertailemme oppijoiden\nkielitaitoa EVK-taitotasoasteikolla.\nTutkimuksen teoriapohjana k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kommunikaatiostrategioiden erilaisia m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4, Canale ja Swainin\nm\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 kommunikatiivisesta kompetensista sek\u00e4 EVK:ta. Lyhyesti esitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s keskeiset piirteet toisen\nkielen oppimisesta sek\u00e4 oppijakielest\u00e4. Aikaisemmat tutkimukset keskittyv\u00e4t suulliseen kielitaitoon opetuksessa.\nTutkimuksessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n monimetodologista l\u00e4hestymistapaa. Tutkimuksen metodeina olivat sis\u00e4lt\u00f6-, diskurssi- ja\nkeskusteluanalyysi. Materiaalinkeruumetodi on videointi.\nKeskeisimm\u00e4t tulokset tutkimuksessa osoittavat, ett\u00e4 strategioita k\u00e4ytettiin paljon. Eniten k\u00e4ytetyt strategiat olivat\ntauot ja diskurssipartikkelit. Lis\u00e4ksi k\u00e4ytettiin transferia \u00e4idinkielen lis\u00e4ksi paljon my\u00f6s englannista. Lukiolaiset\nk\u00e4yttiv\u00e4t paljon yksinkertaistamista. Sanan tai tavun pident\u00e4mist\u00e4 ei k\u00e4ytetty juuri lainkaan. L\u00e4hes kaikki lukiolaiset\nsaavuttivat EVK:n taitotason B2. Sit\u00e4 vastoin, yhdeks\u00e4sluokkalaiset saavuttivat EVK:n taitotason A2, joka oli\nodotettua matalampi. Saman tason saavuttivat my\u00f6s kuudesluokkalaiset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-08T07:20:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-08T07:20:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "N\u00e4r spr\u00e5ket inte r\u00e4cker till : anv\u00e4ndning av kommunikationsstrategier i samtal hos inl\u00e4rare p\u00e5 \u00e5rskurs sex och nio samt gymnasiet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905082465", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63794
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:01:18Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dc089711-fe8a-4cbd-bc23-69addb91cc13\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905082465.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pihlajamäki, Netta Maunumäki, Terhi När språket inte räcker till : användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet Ruotsin kieli Swedish 306 viestintä vuorovaikutus suullinen kielitaito viestintästrategiat kielitaito
title När språket inte räcker till : användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet
title_full När språket inte räcker till : användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet
title_fullStr När språket inte räcker till : användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet När språket inte räcker till : användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet
title_full_unstemmed När språket inte räcker till : användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet När språket inte räcker till : användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet
title_short När språket inte räcker till
title_sort när språket inte räcker till användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet
title_sub användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet
title_txtP När språket inte räcker till : användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet
topic Ruotsin kieli Swedish 306 viestintä vuorovaikutus suullinen kielitaito viestintästrategiat kielitaito
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kielitaito suullinen kielitaito viestintä viestintästrategiat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63794 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905082465
work_keys_str_mv AT pihlajamäkinetta närspråketinteräckertillanvändningavkommunikationsstrategierisamtalhosinlärarep