Word clouds and beyond corpus linguistic self-study material package for English for academic purposes

Englanti on akateemisen maailman yleiskieli, lingua franca. Tässä yhteisössä englannin kieli on välttämätön vaatimus täyteen osallistumiseen kansainvälisissä konteksteissa. Kolmannen asteen oppija tarvitsee akateemista englantia voidakseen kommuikoida: lukeakseen julkaisuja ja kirjoittaakseen kansai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hokkanen, Jere
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63790
Description
Summary:Englanti on akateemisen maailman yleiskieli, lingua franca. Tässä yhteisössä englannin kieli on välttämätön vaatimus täyteen osallistumiseen kansainvälisissä konteksteissa. Kolmannen asteen oppija tarvitsee akateemista englantia voidakseen kommuikoida: lukeakseen julkaisuja ja kirjoittaakseen kansainväliselle yleisölle. Tässä kommunikaatiotaidossa sanasto on keskeisessä roolissa, sillä akateeminen kielenkäyttö sisältää erikoistunutta sanastoa, ja omanlaisiaan sanastollisia, ja kieliopillisia rakenteita. Lisäksi akateeminen sanasto liittyy akateemiseen ajatteluun: käsitteitä kuvaavien sanojen ymmärtäminen voi olla keskeistä oppilaan oppiaineessa. Korpuslingvistiikan ohjelmalliset sovellukset tarjoavat mahdollisuuden ymmärtää akateemista englantia aidoissa käyttötarkoituksissa, ja toimia apuvälineenä sanaston, käsitteiden ja kirjoittamisen oppimisessa. Tämä tutkimus, joka on muodoltaan materiaalipaketti, hyödyntää korpuslingvistiikkaa tarjotakseen itseoppimismahdollisuuksia käyttäjille, jotka haluavat oppia akateemista englantia ja ymmärtää oppiaineensa keskeisiä käsitteitä paremmin. Tätä tarkoitusta varten tutkimus tukeutuu myös kognitiiviseen lingvistiikkaan, sillä käsitteiden merkitys mielessä on toinen keskeinen tekijä oppimisen ja ymmärtämisen kannalta.