Summary: | Englanti on akateemisen maailman yleiskieli, lingua franca. Tässä yhteisössä englannin kieli on välttämätön
vaatimus täyteen osallistumiseen kansainvälisissä konteksteissa. Kolmannen asteen oppija tarvitsee akateemista
englantia voidakseen kommuikoida: lukeakseen julkaisuja ja kirjoittaakseen kansainväliselle yleisölle. Tässä
kommunikaatiotaidossa sanasto on keskeisessä roolissa, sillä akateeminen kielenkäyttö sisältää erikoistunutta
sanastoa, ja omanlaisiaan sanastollisia, ja kieliopillisia rakenteita. Lisäksi akateeminen sanasto liittyy akateemiseen
ajatteluun: käsitteitä kuvaavien sanojen ymmärtäminen voi olla keskeistä oppilaan oppiaineessa.
Korpuslingvistiikan ohjelmalliset sovellukset tarjoavat mahdollisuuden ymmärtää akateemista englantia aidoissa
käyttötarkoituksissa, ja toimia apuvälineenä sanaston, käsitteiden ja kirjoittamisen oppimisessa.
Tämä tutkimus, joka on muodoltaan materiaalipaketti, hyödyntää korpuslingvistiikkaa tarjotakseen
itseoppimismahdollisuuksia käyttäjille, jotka haluavat oppia akateemista englantia ja ymmärtää oppiaineensa
keskeisiä käsitteitä paremmin. Tätä tarkoitusta varten tutkimus tukeutuu myös kognitiiviseen lingvistiikkaan, sillä
käsitteiden merkitys mielessä on toinen keskeinen tekijä oppimisen ja ymmärtämisen kannalta.
|