Lapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen tuen asiakirjasta, joita olivat oppimissuunnitelmat, henkilökohtaiset opetuksen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Savia, Mari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63778
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen tuen asiakirjasta, joita olivat oppimissuunnitelmat, henkilökohtaiset opetuksen järjestämistä koskevat suunnitelmat sekä pedagogiset arviot ja selvitykset. Aineisto analysoitiin diskurssianalyyttisesti. Tutkimuksen tuloksena löydettiin neljä erilaista tapaa viitata lapsen tai huoltajien ääneen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Viittaamisen tavat olivat suora lainaaminen, epäsuora lainaaminen, lapsen tai huoltajan mielentilojen kuvaaminen sekä esiopetuksen tai koulun ulkopuolisen toiminnan kuvaaminen. Lapsen ja huoltajien äänille muodostui asiakirjoissa neljä eri funktiota, joita olivat lapsituntemuksen lisääminen, huoltajan kuulemisen osoittaminen, opettajan toiminnan vahvistaminen sekä yhteisiin toimintaperiaatteisiin sitouttaminen. Tutkimus osoitti, että lapsen tai huoltajien ääntä esiintyi kolmiportaisen tuen asiakirjoissa melko vähän, ja siten myös heidän osallisuutensa dokumenteissa jäi pieneksi. Koska lapsen tai huoltajien ääneen ei juurikaan viitattu asiakirjoissa myöhemmin, heidän vaikutusmahdollisuutensa jäivät heikoiksi. Tulevaisuudessa olisikin tärkeää tutkia enemmän lasten ja huoltajien äänen kuulumista kolmiportaisen tuen asiakirjoissa, sekä sitä miten heidän osallisuuttaan voitaisiin lisätä asiakirjojen laadintaprosessissa ja lapsille annettavan tuen suunnittelussa.