”Tuolloin koin menettäneeni ́terveen lapseni ́” äitien kokemat tunteet ja lapsen autismidiagnoosi

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tunteita lapsen saama autismidiagnoosi herättää äideissä ja kuinka tunteet muuttuvat ajan kuluessa. Aiemmissa kansainvälisissä tutkimuksissa esiin nousseet tunteet ovat pääosin negatiivisia. Halusimme selvittää, millainen tilanne on Suomessa,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Salmela, Jenni, Oksanen, Neea
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63698
_version_ 1826225712025042944
author Salmela, Jenni Oksanen, Neea
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salmela, Jenni Oksanen, Neea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salmela, Jenni Oksanen, Neea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salmela, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tunteita lapsen saama autismidiagnoosi herättää äideissä ja kuinka tunteet muuttuvat ajan kuluessa. Aiemmissa kansainvälisissä tutkimuksissa esiin nousseet tunteet ovat pääosin negatiivisia. Halusimme selvittää, millainen tilanne on Suomessa, koska Suomessa tukipalveluiden järjestäminen tapahtuu eri tavalla kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Jotta äitejä pystytään tukemaan diagnoosin hyväksymisessä, on tiedettävä, millaisia tunteita he kokevat diagnoosin saamisen hetkellä. Diagnoosin hyväksyminen on tärkeää, sillä aiempien tutkimusten mukaan sellaisten vanhempien, jotka eivät halua hyväksyä lapsensa saamaa autismidiagnoosia, on vaikeampi päästää irti aiemmista odotuksista ja tuloksena on usein pysyvä suru. Tutkimukseemme osallistui 11 äitiä, ja haastattelut toteutettiin kirjallisesti. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen liittyvän aineiston analysoinnissa käytimme sisällönanalyysia, ja toisen ja kolmannen tutkimuskysymyksen vastauksista muodostimme narratiivisen analyysin keinoin tyyppitarinat. Tunteet, joita äidit haastatteluissaan raportoivat, olivat pääosin negatiivisia. Aiemmat tutkimustulokset tukivat tästä tutkimuksesta saamiamme tuloksia. Tyyppitarinoita käsittelimme tunteiden muutoksen ja diagnoosin hyväksymisen näkökulmista. Tutkimuksemme tulokset olivat aiemman tutkimuksen kanssa linjassa, sillä myös meidän tutkimuksessamme kaikki äidit olivat kohdanneet tunteensa diagnoosia kohtaan, eikä yksikään diagnooseista ollut jäänyt täysin hyväksymättä. Vaiheet, joilla diagnoosiin oli päästy, poikkesivat kuitenkin suurimmaksi osaksi aiemmasta tutkimuksesta.
first_indexed 2024-09-11T08:51:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Per\u00e4l\u00e4-Littunen, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmela, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksanen, Neea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-02T07:27:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-02T07:27:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63698", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia tunteita lapsen saama\nautismidiagnoosi her\u00e4tt\u00e4\u00e4 \u00e4ideiss\u00e4 ja kuinka tunteet muuttuvat ajan kuluessa.\nAiemmissa kansainv\u00e4lisiss\u00e4 tutkimuksissa esiin nousseet tunteet ovat p\u00e4\u00e4osin\nnegatiivisia. Halusimme selvitt\u00e4\u00e4, millainen tilanne on Suomessa, koska Suomessa tukipalveluiden j\u00e4rjest\u00e4minen tapahtuu eri tavalla kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Jotta \u00e4itej\u00e4 pystyt\u00e4\u00e4n tukemaan diagnoosin hyv\u00e4ksymisess\u00e4, on tiedett\u00e4v\u00e4, millaisia tunteita he kokevat diagnoosin saamisen hetkell\u00e4. Diagnoosin hyv\u00e4ksyminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 aiempien tutkimusten mukaan\nsellaisten vanhempien, jotka eiv\u00e4t halua hyv\u00e4ksy\u00e4 lapsensa saamaa autismidiagnoosia, on vaikeampi p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 irti aiemmista odotuksista ja tuloksena on usein\npysyv\u00e4 suru. Tutkimukseemme osallistui 11 \u00e4iti\u00e4, ja haastattelut toteutettiin kirjallisesti.\nEnsimm\u00e4iseen tutkimuskysymykseen liittyv\u00e4n aineiston analysoinnissa k\u00e4ytimme sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia, ja toisen ja kolmannen tutkimuskysymyksen vastauksista muodostimme narratiivisen analyysin keinoin tyyppitarinat.\nTunteet, joita \u00e4idit haastatteluissaan raportoivat, olivat p\u00e4\u00e4osin negatiivisia.\nAiemmat tutkimustulokset tukivat t\u00e4st\u00e4 tutkimuksesta saamiamme tuloksia.\nTyyppitarinoita k\u00e4sittelimme tunteiden muutoksen ja diagnoosin hyv\u00e4ksymisen\nn\u00e4k\u00f6kulmista. Tutkimuksemme tulokset olivat aiemman tutkimuksen kanssa\nlinjassa, sill\u00e4 my\u00f6s meid\u00e4n tutkimuksessamme kaikki \u00e4idit olivat kohdanneet\ntunteensa diagnoosia kohtaan, eik\u00e4 yksik\u00e4\u00e4n diagnooseista ollut j\u00e4\u00e4nyt t\u00e4ysin\nhyv\u00e4ksym\u00e4tt\u00e4. Vaiheet, joilla diagnoosiin oli p\u00e4\u00e4sty, poikkesivat kuitenkin suurimmaksi osaksi aiemmasta tutkimuksesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-02T07:27:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-02T07:27:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autismidiagnoosi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteiden muutos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dTuolloin koin menett\u00e4neeni \u0301terveen lapseni \u0301\u201d : \u00e4itien kokemat tunteet ja lapsen autismidiagnoosi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905022374", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismikirjon h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diagnoosi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63698
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6c1c1879-2950-4d71-8c71-a3e4fddff4e7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905022374.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salmela, Jenni Oksanen, Neea ”Tuolloin koin menettäneeni ́terveen lapseni ́” : äitien kokemat tunteet ja lapsen autismidiagnoosi autismidiagnoosi tunteiden muutos Erityispedagogiikka Special Education 101 äidit autismikirjon häiriöt autismi diagnoosi tunteet
title ”Tuolloin koin menettäneeni ́terveen lapseni ́” : äitien kokemat tunteet ja lapsen autismidiagnoosi
title_full ”Tuolloin koin menettäneeni ́terveen lapseni ́” : äitien kokemat tunteet ja lapsen autismidiagnoosi
title_fullStr ”Tuolloin koin menettäneeni ́terveen lapseni ́” : äitien kokemat tunteet ja lapsen autismidiagnoosi ”Tuolloin koin menettäneeni ́terveen lapseni ́” : äitien kokemat tunteet ja lapsen autismidiagnoosi
title_full_unstemmed ”Tuolloin koin menettäneeni ́terveen lapseni ́” : äitien kokemat tunteet ja lapsen autismidiagnoosi ”Tuolloin koin menettäneeni ́terveen lapseni ́” : äitien kokemat tunteet ja lapsen autismidiagnoosi
title_short ”Tuolloin koin menettäneeni ́terveen lapseni ́”
title_sort tuolloin koin menettäneeni ́terveen lapseni ́ äitien kokemat tunteet ja lapsen autismidiagnoosi
title_sub äitien kokemat tunteet ja lapsen autismidiagnoosi
title_txtP ”Tuolloin koin menettäneeni ́terveen lapseni ́” : äitien kokemat tunteet ja lapsen autismidiagnoosi
topic autismidiagnoosi tunteiden muutos Erityispedagogiikka Special Education 101 äidit autismikirjon häiriöt autismi diagnoosi tunteet
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education autismi autismidiagnoosi autismikirjon häiriöt diagnoosi tunteet tunteiden muutos äidit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63698 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905022374
work_keys_str_mv AT salmelajenni tuolloinkoinmenettäneeniterveenlapseniäitienkokemattunteetjalapsenautismidiagnoosi