Video games in English teaching teachers' views

Videopelaaminen on harrastus, jonka suosio on kasvanut 1970-luvun alusta lähtien. Tänä päivänä pelaajia on ympäri maailmaa yli 2,5 miljardia. Pelien tarjoamat mahdollisuudet opetustyökaluina on myös huomattu, ja positiivinen vaikutus esimerkiksi englannin oppimiseen todettu. Tästä huolimatta videope...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäkimattila, Oskari
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63691
_version_ 1826225717180891136
author Mäkimattila, Oskari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkimattila, Oskari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkimattila, Oskari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkimattila, Oskari
datasource_str_mv jyx
description Videopelaaminen on harrastus, jonka suosio on kasvanut 1970-luvun alusta lähtien. Tänä päivänä pelaajia on ympäri maailmaa yli 2,5 miljardia. Pelien tarjoamat mahdollisuudet opetustyökaluina on myös huomattu, ja positiivinen vaikutus esimerkiksi englannin oppimiseen todettu. Tästä huolimatta videopelien hyödyntäminen kouluissa on jäänyt varsin vähäiseksi. Mitä mieltä peleistä ovat opettajat, jotka viime kädessä opetuksen toteuttavat? Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta aihetta ei ole juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä suomalaisten yläkoulujen englannin opettajat ajattelevat videopeleistä opetuksessa, kuinka yleistä pelien käyttö opetuksessa on, kuinka videopelejä hyödynnetään opetuksessa ja minkälaisia esteitä pelien käytölle on. Tutkimuksen aineisto kerättiin sekä kyselyllä, johon saatiin 83 vastausta, että haastatteluilla, joihin osallistui viisi opettajaa. Vastaajien joukossa oli kaikenikäisiä opettajia ympäri Suomea ja valtaosa heistä oli naisia. Tutkimuksessa selvisi, että vastaajat suhtautuivat videopeleihin opetuksessa pääsääntöisesti myönteisesti ja että noin puolet opettajista käytti videopelejä opetuksessaan ainakin jossain muodossa. Peleissä havaittiin monia hyviä puolia ja mahdollisuuksia, mutta myös heikkouksia. Pelit nähtiin yhtenä opetusta täydentävänä työkaluna, mutta samalla korostettiin, etteivät ne voi korvata opettajan antamaa opetusta. Suuria pelien käyttöön liittyviä ongelmia olivat opettajien mukaan korkeat hinnat, lisenssiongelmat sekä tarvittavan laitteiston puute.
first_indexed 2019-09-20T09:14:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kimattila, Oskari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-02T07:05:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-02T07:05:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63691", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelaaminen on harrastus, jonka suosio on kasvanut 1970-luvun alusta l\u00e4htien. T\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4\npelaajia on ymp\u00e4ri maailmaa yli 2,5 miljardia. Pelien tarjoamat mahdollisuudet opetusty\u00f6kaluina\non my\u00f6s huomattu, ja positiivinen vaikutus esimerkiksi englannin oppimiseen todettu. T\u00e4st\u00e4\nhuolimatta videopelien hy\u00f6dynt\u00e4minen kouluissa on j\u00e4\u00e4nyt varsin v\u00e4h\u00e4iseksi. Mit\u00e4 mielt\u00e4 peleist\u00e4\novat opettajat, jotka viime k\u00e4dess\u00e4 opetuksen toteuttavat? Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta\naihetta ei ole juurikaan tutkittu.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 suomalaisten yl\u00e4koulujen englannin opettajat\najattelevat videopeleist\u00e4 opetuksessa, kuinka yleist\u00e4 pelien k\u00e4ytt\u00f6 opetuksessa on, kuinka\nvideopelej\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n opetuksessa ja mink\u00e4laisia esteit\u00e4 pelien k\u00e4yt\u00f6lle on. Tutkimuksen\naineisto ker\u00e4ttiin sek\u00e4 kyselyll\u00e4, johon saatiin 83 vastausta, ett\u00e4 haastatteluilla, joihin osallistui\nviisi opettajaa. Vastaajien joukossa oli kaikenik\u00e4isi\u00e4 opettajia ymp\u00e4ri Suomea ja valtaosa heist\u00e4\noli naisia.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 vastaajat suhtautuivat videopeleihin opetuksessa p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti\nmy\u00f6nteisesti ja ett\u00e4 noin puolet opettajista k\u00e4ytti videopelej\u00e4 opetuksessaan ainakin jossain\nmuodossa. Peleiss\u00e4 havaittiin monia hyvi\u00e4 puolia ja mahdollisuuksia, mutta my\u00f6s heikkouksia.\nPelit n\u00e4htiin yhten\u00e4 opetusta t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4n\u00e4 ty\u00f6kaluna, mutta samalla korostettiin, etteiv\u00e4t ne voi\nkorvata opettajan antamaa opetusta. Suuria pelien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 ongelmia olivat opettajien\nmukaan korkeat hinnat, lisenssiongelmat sek\u00e4 tarvittavan laitteiston puute.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-02T07:05:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-02T07:05:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "views", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Video games in English teaching : teachers' views", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905022368", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63691
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/98db6cba-3e22-44c9-ac59-c1838b0e8b39\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905022368.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkimattila, Oskari Video games in English teaching : teachers' views views Englannin kieli English 301 opettajat oppiminen kieltenopetus videopelit opetus teachers learning language teaching video games teaching and instruction
title Video games in English teaching : teachers' views
title_full Video games in English teaching : teachers' views
title_fullStr Video games in English teaching : teachers' views Video games in English teaching : teachers' views
title_full_unstemmed Video games in English teaching : teachers' views Video games in English teaching : teachers' views
title_short Video games in English teaching
title_sort video games in english teaching teachers views
title_sub teachers' views
title_txtP Video games in English teaching : teachers' views
topic views Englannin kieli English 301 opettajat oppiminen kieltenopetus videopelit opetus teachers learning language teaching video games teaching and instruction
topic_facet 301 Englannin kieli English kieltenopetus language teaching learning opettajat opetus oppiminen teachers teaching and instruction video games videopelit views
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63691 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905022368
work_keys_str_mv AT mäkimattilaoskari videogamesinenglishteachingteachersviews