Video games in English teaching teachers' views

Videopelaaminen on harrastus, jonka suosio on kasvanut 1970-luvun alusta lähtien. Tänä päivänä pelaajia on ympäri maailmaa yli 2,5 miljardia. Pelien tarjoamat mahdollisuudet opetustyökaluina on myös huomattu, ja positiivinen vaikutus esimerkiksi englannin oppimiseen todettu. Tästä huolimatta videope...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkimattila, Oskari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63691
Description
Summary:Videopelaaminen on harrastus, jonka suosio on kasvanut 1970-luvun alusta lähtien. Tänä päivänä pelaajia on ympäri maailmaa yli 2,5 miljardia. Pelien tarjoamat mahdollisuudet opetustyökaluina on myös huomattu, ja positiivinen vaikutus esimerkiksi englannin oppimiseen todettu. Tästä huolimatta videopelien hyödyntäminen kouluissa on jäänyt varsin vähäiseksi. Mitä mieltä peleistä ovat opettajat, jotka viime kädessä opetuksen toteuttavat? Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta aihetta ei ole juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä suomalaisten yläkoulujen englannin opettajat ajattelevat videopeleistä opetuksessa, kuinka yleistä pelien käyttö opetuksessa on, kuinka videopelejä hyödynnetään opetuksessa ja minkälaisia esteitä pelien käytölle on. Tutkimuksen aineisto kerättiin sekä kyselyllä, johon saatiin 83 vastausta, että haastatteluilla, joihin osallistui viisi opettajaa. Vastaajien joukossa oli kaikenikäisiä opettajia ympäri Suomea ja valtaosa heistä oli naisia. Tutkimuksessa selvisi, että vastaajat suhtautuivat videopeleihin opetuksessa pääsääntöisesti myönteisesti ja että noin puolet opettajista käytti videopelejä opetuksessaan ainakin jossain muodossa. Peleissä havaittiin monia hyviä puolia ja mahdollisuuksia, mutta myös heikkouksia. Pelit nähtiin yhtenä opetusta täydentävänä työkaluna, mutta samalla korostettiin, etteivät ne voi korvata opettajan antamaa opetusta. Suuria pelien käyttöön liittyviä ongelmia olivat opettajien mukaan korkeat hinnat, lisenssiongelmat sekä tarvittavan laitteiston puute.