Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä

Tutkimuksessa selvitettiin opettajaksi opiskelevien käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä. Erityisesti tavoitteena oli saada selville opiskelijoiden käsityksiä yhteistyön merkityksestä, toimintamuodoista, haasteista sekä vanhemmista, oppilaista ja opettajista yhteistyön osapuolina. Tutkimusaineist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karppinen, Artturi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63688
_version_ 1826225709941522432
author Karppinen, Artturi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karppinen, Artturi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karppinen, Artturi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karppinen, Artturi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin opettajaksi opiskelevien käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä. Erityisesti tavoitteena oli saada selville opiskelijoiden käsityksiä yhteistyön merkityksestä, toimintamuodoista, haasteista sekä vanhemmista, oppilaista ja opettajista yhteistyön osapuolina. Tutkimusaineisto kerättiin kolmessa ryhmässä toteutetussa teemahaastattelussa, joihin osallistui yhteensä 10 opettajaopiskelijaa. Aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyyttista menetelmää. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajaopiskelijoiden mukaan kodin ja koulun yhteistyön tärkein merkitys on oppilaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa, ja lähtökohtana onnistuneelle yhteistyölle on tasavertaisuuteen ja kunnioittavaan ilmapiiriin perustuva kasvatuskumppanuus. Opiskelijat korostivat aikaisempaan tutkimukseen nähden melko vähän oppilaan koulumenestystä yhteistyön tavoitteena. Toimintamuotojen osalta opiskelijoiden käsitykset vastasivat aikaisempia tutkimustuloksia siten, että Suomessa yhteistyötä tehdään aktiivisimmin kommunikoinnin sekä kotona tapahtuvan koulunkäynnin tukemisen tasoilla. Opiskelijat haluaisivat tulevassa työssään opettajana lisätä vanhempien osallistumismahdollisuuksia koulun arkeen. Opiskelijoiden käsitykset yhteistyön haasteista liittyivät suurimmaksi osin vanhempiin sekä kiireeseen ja resurssienpuutteeseen. Myös käsityksissä yhteistyön osapuolista korostuivat vanhemmat ja heihin liittyvät tekijät sekä jossain määrin oppilaan osallisuus. Kouluun ja opettajiin liittyvien tekijöiden merkitys jäi vähemmälle huomiolle. Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä kodin ja koulun yhteistyöstä, sen tulevaisuudennäkymistä opettajien näkökulmasta sekä kehittämistarpeista kouluissa ja opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa.
first_indexed 2019-09-20T09:12:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Per\u00e4l\u00e4-Littunen, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karppinen, Artturi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-02T06:42:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-02T06:42:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63688", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin opettajaksi opiskelevien k\u00e4sityksi\u00e4 kodin ja koulun yhteisty\u00f6st\u00e4. Erityisesti tavoitteena oli saada selville opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 yhteisty\u00f6n merkityksest\u00e4, toimintamuodoista, haasteista sek\u00e4 vanhemmista, oppilaista ja opettajista yhteisty\u00f6n osapuolina. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kolmessa ryhm\u00e4ss\u00e4 toteutetussa teemahaastattelussa, joihin osallistui yhteens\u00e4 10 opettajaopiskelijaa. Aineiston analyysissa k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyyttista menetelm\u00e4\u00e4.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajaopiskelijoiden mukaan kodin ja koulun yhteisty\u00f6n t\u00e4rkein merkitys on oppilaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa, ja l\u00e4ht\u00f6kohtana onnistuneelle yhteisty\u00f6lle on tasavertaisuuteen ja kunnioittavaan ilmapiiriin perustuva kasvatuskumppanuus. Opiskelijat korostivat aikaisempaan tutkimukseen n\u00e4hden melko v\u00e4h\u00e4n oppilaan koulumenestyst\u00e4 yhteisty\u00f6n tavoitteena. Toimintamuotojen osalta opiskelijoiden k\u00e4sitykset vastasivat aikaisempia tutkimustuloksia siten, ett\u00e4 Suomessa yhteisty\u00f6t\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n aktiivisimmin kommunikoinnin sek\u00e4 kotona tapahtuvan koulunk\u00e4ynnin tukemisen tasoilla. Opiskelijat haluaisivat tulevassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n opettajana lis\u00e4t\u00e4 vanhempien osallistumismahdollisuuksia koulun arkeen.\n\nOpiskelijoiden k\u00e4sitykset yhteisty\u00f6n haasteista liittyiv\u00e4t suurimmaksi osin vanhempiin sek\u00e4 kiireeseen ja resurssienpuutteeseen. My\u00f6s k\u00e4sityksiss\u00e4 yhteisty\u00f6n osapuolista korostuivat vanhemmat ja heihin liittyv\u00e4t tekij\u00e4t sek\u00e4 jossain m\u00e4\u00e4rin oppilaan osallisuus. Kouluun ja opettajiin liittyvien tekij\u00f6iden merkitys j\u00e4i v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. Tutkimuksen tulokset lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ymm\u00e4rryst\u00e4 kodin ja koulun yhteisty\u00f6st\u00e4, sen tulevaisuudenn\u00e4kymist\u00e4 opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 kehitt\u00e4mistarpeista kouluissa ja opettajien perus- ja t\u00e4ydennyskoulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-02T06:42:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-02T06:42:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 kodin ja koulun yhteisty\u00f6st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905022366", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatuskumppanuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu (ilmi\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63688
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ed076711-2cd7-4a0d-a099-1847bc3a9fa2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905022366.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karppinen, Artturi Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä opettajaopiskelijat Erityispedagogiikka Special Education 101 käsitykset yhteistyö vanhemmat opettajat kasvatuskumppanuus oppilaat koulu (ilmiöt) koti
title Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
title_full Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
title_fullStr Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
title_full_unstemmed Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
title_short Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
title_sort opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
title_txtP Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
topic opettajaopiskelijat Erityispedagogiikka Special Education 101 käsitykset yhteistyö vanhemmat opettajat kasvatuskumppanuus oppilaat koulu (ilmiöt) koti
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kasvatuskumppanuus koti koulu (ilmiöt) käsitykset opettajaopiskelijat opettajat oppilaat vanhemmat yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63688 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905022366
work_keys_str_mv AT karppinenartturi opettajaopiskelijoidenkäsityksiäkodinjakoulunyhteistyöstä