La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, otetaanko ranskan kielen ääntämisen opetuksessa huomioon suomenkielisille vaikeat äänteet. Kielten opettamisessa yksi tärkeä painopiste on suullisessa kielitaidossa, ja ääntäminen on iso osa näitä taitoja. Jos puhuja ei osaa tuottaa oikeita äänteitä tai sekoit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tikanmäki, Katriina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fra
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63687
_version_ 1826225727548162048
author Tikanmäki, Katriina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tikanmäki, Katriina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tikanmäki, Katriina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tikanmäki, Katriina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, otetaanko ranskan kielen ääntämisen opetuksessa huomioon suomenkielisille vaikeat äänteet. Kielten opettamisessa yksi tärkeä painopiste on suullisessa kielitaidossa, ja ääntäminen on iso osa näitä taitoja. Jos puhuja ei osaa tuottaa oikeita äänteitä tai sekoittaa ne keskenään, hän ei tule ymmärretyksi. Asiaa lähdettiin selvittämään tutkimalla suomalaisen, vasta ilmestyneen ranskan kielen oppikirjasarjan ääntämisharjoituksia. Oppikirjat määrittävät paljon opetuksen sisältöjä, joten on perusteltua tarkastella, miten ääntämisen oppiminen on niissä huomioitu. Tutkittavaksi valikoitui Otavan oppikirjasarja J’aime, joka on ilmestynyt vuosien 2015-2018 välillä, ja joka on tarkoitettu yläkoulussa tai lukiossa alkavaan ranskan opiskeluun. Vertailukohtana ääntämisharjoituksille käytetiin Jean-Michel Kalmbachin ääntämisopasta, Guide de prononciation française pour apprenants finnophones. Se on suunnattu suomenkielisille, yliopistossa ranskan kieltä opiskeleville, jotka ovat usein itsekin aloittaneet ranskan opinnot yläkoulussa tai lukiossa. Ranskan äänteet on oppaassa jaettu sen mukaan, miten vaikeita niiden oppiminen ja hallinta suomenkielisille on. Siinä on huomioitu myös ne ranskan kielen kirjoitusasut, jotka voivat tuottaa heille vaikeuksia. J’aime-oppikirjojen ääntämisharjoituksia analysoitiin niissä esiintyvien äänteiden ja kirjoitusasujen perusteella. Tutkittaessa huomattiin, että tehtävien jakaminen näihin kategorioihin oli välillä vaikeaa, ja jotkut harjoitukset eivät niihin sopineet. Lisäksi huomattiin, että useat ääntämistehtävät keskittyivät itse asiassa ranskan ja suomen kielten äänteiden erilaisiin kirjoitusasuihin, eivät niinkään äänteiden ääntämisen opetteluun. Kirjoissa ei tuotu esille äänteitä, joiden oppiminen olisi erityisen tärkeää ymmärrettävän ääntämisen kannalta, ja ääntämissäännöistä ja foneettisista aakkosista löytyi virheitä. Äänteiden kirjoittamiseen oppikirjat taas antavat hyvän perustan.
first_indexed 2019-09-20T09:12:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalmbach, Jean-Michel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tikanm\u00e4ki, Katriina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-05-02T06:40:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-05-02T06:40:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63687", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, otetaanko ranskan kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa huomioon suomenkielisille vaikeat \u00e4\u00e4nteet. Kielten opettamisessa yksi t\u00e4rke\u00e4 painopiste on suullisessa kielitaidossa, ja \u00e4\u00e4nt\u00e4minen on iso osa n\u00e4it\u00e4 taitoja. Jos puhuja ei osaa tuottaa oikeita \u00e4\u00e4nteit\u00e4 tai sekoittaa ne kesken\u00e4\u00e4n, h\u00e4n ei tule ymm\u00e4rretyksi. Asiaa l\u00e4hdettiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n tutkimalla suomalaisen, vasta ilmestyneen ranskan kielen oppikirjasarjan \u00e4\u00e4nt\u00e4misharjoituksia. Oppikirjat m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t paljon opetuksen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, joten on perusteltua tarkastella, miten \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppiminen on niiss\u00e4 huomioitu. \n\nTutkittavaksi valikoitui Otavan oppikirjasarja J\u2019aime, joka on ilmestynyt vuosien 2015-2018 v\u00e4lill\u00e4, ja joka on tarkoitettu yl\u00e4koulussa tai lukiossa alkavaan ranskan opiskeluun. Vertailukohtana \u00e4\u00e4nt\u00e4misharjoituksille k\u00e4ytetiin Jean-Michel Kalmbachin \u00e4\u00e4nt\u00e4misopasta, Guide de prononciation fran\u00e7aise pour apprenants finnophones. Se on suunnattu suomenkielisille, yliopistossa ranskan kielt\u00e4 opiskeleville, jotka ovat usein itsekin aloittaneet ranskan opinnot yl\u00e4koulussa tai lukiossa. Ranskan \u00e4\u00e4nteet on oppaassa jaettu sen mukaan, miten vaikeita niiden oppiminen ja hallinta suomenkielisille on. Siin\u00e4 on huomioitu my\u00f6s ne ranskan kielen kirjoitusasut, jotka voivat tuottaa heille vaikeuksia.\n\nJ\u2019aime-oppikirjojen \u00e4\u00e4nt\u00e4misharjoituksia analysoitiin niiss\u00e4 esiintyvien \u00e4\u00e4nteiden ja kirjoitusasujen perusteella. Tutkittaessa huomattiin, ett\u00e4 teht\u00e4vien jakaminen n\u00e4ihin kategorioihin oli v\u00e4lill\u00e4 vaikeaa, ja jotkut harjoitukset eiv\u00e4t niihin sopineet. Lis\u00e4ksi huomattiin, ett\u00e4 useat \u00e4\u00e4nt\u00e4misteht\u00e4v\u00e4t keskittyiv\u00e4t itse asiassa ranskan ja suomen kielten \u00e4\u00e4nteiden erilaisiin kirjoitusasuihin, eiv\u00e4t niink\u00e4\u00e4n \u00e4\u00e4nteiden \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetteluun. Kirjoissa ei tuotu esille \u00e4\u00e4nteit\u00e4, joiden oppiminen olisi erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4misen kannalta, ja \u00e4\u00e4nt\u00e4miss\u00e4\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 ja foneettisista aakkosista l\u00f6ytyi virheit\u00e4. \u00c4\u00e4nteiden kirjoittamiseen oppikirjat taas antavat hyv\u00e4n perustan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-05-02T06:40:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-05-02T06:40:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "La prise en compte des besoins sp\u00e9cifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la s\u00e9rie de manuels scolaires J\u2019aime", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201905022365", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63687
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/37e952da-5dad-4245-83a3-e317ffe41331\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201905022365.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tikanmäki, Katriina La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime Romaaninen filologia Romance Philology 307 oppikirjat ranskan kieli ääntäminen
title La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime
title_full La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime
title_fullStr La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime
title_full_unstemmed La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime
title_short La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime
title_sort la prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires j aime
title_txtP La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime
topic Romaaninen filologia Romance Philology 307 oppikirjat ranskan kieli ääntäminen
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology oppikirjat ranskan kieli ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63687 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905022365
work_keys_str_mv AT tikanmäkikatriina lapriseencomptedesbesoinsspecifiquesdesapprenantsfinnophonesdanslesexercicesde