Summary: | Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin luovaa tuottamista ja sen esiintymistä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkielmani avulla kartoitan musiikin luovan tuottamisen eri muotoja ja toteutustapoja. Vaikka tällä hetkellä voimassa olevissa vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa edellytetään musiikin luovan tuottamisen toteuttamista osana musiikin opetusta, on sen rooli vähäinen verrattuna muuhun musiikin tunneilla tapahtuvaan toimintaan. Musiikin opettajien vähemmistö toteuttaa musiikin luovan tuottamisen menetelmiä säännöllisesti opetuksessaan. Myös musiikkikasvatusta opettavien yliopistojen opetussuunnitelmissa on luovan tuottamisen pedagogiikkaan liittyviä kursseja vain vähän.
Käsittelen kandidaatintutkielmassani luovuuden, säveltämisen ja improvisaation määritelmiä sekä musiikin luovan tuottamisen haasteita ja tavoitteita. Aiemman tutkimuksen perusteella musiikin luova tuottaminen voi lisätä oppilaiden osallisuutta sekä tarjota heille itseilmaisun kanavia. Siitä huolimatta musiikin opetus tuntuu keskittyvän reproduktiivisten eli jo olemassa olevien musiikillisten tuotosten esittämiseen.
Musiikin luova tuottaminen on mainittu vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa jokaisella vuosiluokalla, joskin eri vuosiluokilla on hyödynnetty lähes identtisiä virkkeitä kuvaamaan luovan tuottamisen roolia musiikin opetuksessa. Mitään täsmällisempiä ohjeita musiikin luovaan tuottamiseen ei anneta. Arviointia käsittelevissä osuuksissa musiikin luovaa tuottamista käsitellään vaihtelevasti ja arviointikriteerit ovat suurpiirteisiä. Musiikin luovaa tuottamista käsittelevää tutkimusta tarvitaan enemmän, jotta sen rooli voisi kasvaa kentälläkin.
|