Tunnetaitojen harjoittelu lukion musiikkikasvatuksessa

Tutkimuksen tavoitteena oli tutustua tunnetaitojen harjoitteluun osana lukion musiikkikasvatusta. Samalla tutustuttiin opiskelijoiden aiheeseen liittyviin käsityksiin ja kokemuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli mallintaa, miten ja miksi tunnetaitojen harjoittelu soveltuu lukion musiikkikasvatuksee...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ellilä, Juho
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63632
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoitteena oli tutustua tunnetaitojen harjoitteluun osana lukion musiikkikasvatusta. Samalla tutustuttiin opiskelijoiden aiheeseen liittyviin käsityksiin ja kokemuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli mallintaa, miten ja miksi tunnetaitojen harjoittelu soveltuu lukion musiikkikasvatukseen. Tutkimuksen kohteena oli erään varsinaissuomalaisen lukion toisen pakollisen musiikinkurssin opiskelijat. Tutkimus toteutettiin osallistuvana tapaustutkimuksena, jossa tutkija oli aktiivi- sena osana tapausta, jota tutkittiin. Tutkimusta varten tutkija piti kurssille opetuskokeiluja, joissa tutustuttiin tunnetaitojen harjoitteluun musiikin avulla. Musiikkia kuunneltiin ja improvisoitiin. Kuuntelun ja improvisaation aikana heränneistä tunteista, mielikuvista ja muistoista keskusteltiin. Keskustelua ohjattiin tunnetaitoja ja musiikillista tunteiden säätelyä. Tutkimuksen tuloksina voidaan raportoida, että tunnetaitojen harjoittelu soveltuu osaksi lukion musiikkikasvatusta. Tutkimukseen osallistuneilla opiskelijoilla oli jo ennen tutkimusta käsitys musiikin ja tunteiden välisestä suhteesta ja tunteiden säätelystä. Tunnetaitojen harjoittelu oli mielekästä vaihtelua tavallisille musiikintunneille. Tulosten perusteella voidaan todeta, että tunnetaitojen harjoittelu soveltuu opiskelijoiden mielestä osaksi lukion musiikkikasvatusta. Metodi on myös lukion opetussuunnitelman perusteet 2016 mukainen.