Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin hyväksymis- ja omistautusterapiaan ja suhdekehysteoriaan pohjautuvien Magis-mobiilipelin ja Oma juttu -ryhmien vaikuttavuutta koululaisten yleiseen elämänlaatuun ja sosiaaliseen hyvinvointiin sekä psyykkiseen hyvinvointiin ja ongelmakäyttäytymiseen. Lisäksi tarkaste...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kerkelä, Arimo, Manninen, Miika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63626
_version_ 1826225732749099008
author Kerkelä, Arimo Manninen, Miika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kerkelä, Arimo Manninen, Miika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kerkelä, Arimo Manninen, Miika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kerkelä, Arimo
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin hyväksymis- ja omistautusterapiaan ja suhdekehysteoriaan pohjautuvien Magis-mobiilipelin ja Oma juttu -ryhmien vaikuttavuutta koululaisten yleiseen elämänlaatuun ja sosiaaliseen hyvinvointiin sekä psyykkiseen hyvinvointiin ja ongelmakäyttäytymiseen. Lisäksi tarkastelimme interventioiden vaikuttavuutta koululaisten psykologiseen joustavuuteen ja koulukiusaamiseen. Magis-mobiilipeli ja Oma juttu -ryhmät ovat osa Pohjanmaan Kriisikeskus Valon ja Jyväskylän yliopiston yhteistyössä toteuttamaa Hyvä olla koulussa -hanketta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 37 oppilasta 4.-6. luokilta kolmesta koulusta Vaasan seudulta syksyllä 2018. Osallistujat jaettiin kahteen ryhmään, joista toinen kokoontui kolmesti pelaamaan Magis-mobiilipeliä, ja toinen tapasi 4-8 hengen ryhmissä kuusi kertaa viikon välein keskustelemaan ja tekemään hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvia harjoituksia. Molempien ryhmien osallistujat saivat myös pelata Magis-mobiilipeliä vapaa-ajallaan. Tutkimuksessa tutkittiin osallistujien yleistä elämänlaatua ja sosiaalista hyvinvointia Kid-KINDLR-mittarilla, psyykkistä hyvinvointia ja ongelmakäyttäytymistä SDQ-Fin-mittarilla, psykologista joustavuutta AFQ-Y8-mittarilla, sekä kiusaamista Kiusaaminen koulussa -mittarilla. Tulosten mukaan Magis-mobiilipelin pelaamisella ei ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta tutkimuksessa tarkasteltuihin osa-alueisiin millään käytetyistä mittareista. Oma juttu -ryhmään osallistuminen lisäsi koululaisten kaverisuhteiden ongelmia sekä prososiaalista käytöstä tilastollisesti merkitsevästi. Osalla mittareista havaittiin pienen efektikoon rajan (g > 0.2) ylittäviä tuloksia, jotka eivät kuitenkaan olleet tilastollisesti merkitseviä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin tarkemmin niitä Magis-ryhmän oppilaita, jotka olivat alkumittauksissa raportoineet kokevansa runsaasti kiusaamista. Sekä interventioiden että mittausten toteutuksiin liittyi useita ongelmia, jotka voivat osaltaan selittää tilastollisesti merkitsevien tulosten vähäisyyttä. Jatkossa on syytä tutkia Magis-mobiilipelin ja Oma juttu -ryhmien vaikuttavuutta paremmin suunnitelluilla koeasetelmilla.
first_indexed 2019-08-19T08:21:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lappalainen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lappalainen, Raimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kerkel\u00e4, Arimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Miika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-26T06:05:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-26T06:05:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63626", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin hyv\u00e4ksymis- ja omistautusterapiaan ja suhdekehysteoriaan pohjautuvien Magis-mobiilipelin ja Oma juttu -ryhmien vaikuttavuutta koululaisten yleiseen el\u00e4m\u00e4nlaatuun ja sosiaaliseen hyvinvointiin sek\u00e4 psyykkiseen hyvinvointiin ja ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Lis\u00e4ksi tarkastelimme interventioiden vaikuttavuutta koululaisten psykologiseen joustavuuteen ja koulukiusaamiseen. Magis-mobiilipeli ja Oma juttu -ryhm\u00e4t ovat osa Pohjanmaan Kriisikeskus Valon ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston yhteisty\u00f6ss\u00e4 toteuttamaa Hyv\u00e4 olla koulussa -hanketta. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 37 oppilasta 4.-6. luokilta kolmesta koulusta Vaasan seudulta syksyll\u00e4 2018. Osallistujat jaettiin kahteen ryhm\u00e4\u00e4n, joista toinen kokoontui kolmesti pelaamaan Magis-mobiilipeli\u00e4, ja toinen tapasi 4-8 hengen ryhmiss\u00e4 kuusi kertaa viikon v\u00e4lein keskustelemaan ja tekem\u00e4\u00e4n hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvia harjoituksia. Molempien ryhmien osallistujat saivat my\u00f6s pelata Magis-mobiilipeli\u00e4 vapaa-ajallaan. Tutkimuksessa tutkittiin osallistujien yleist\u00e4 el\u00e4m\u00e4nlaatua ja sosiaalista hyvinvointia Kid-KINDLR-mittarilla, psyykkist\u00e4 hyvinvointia ja ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 SDQ-Fin-mittarilla, psykologista joustavuutta AFQ-Y8-mittarilla, sek\u00e4 kiusaamista Kiusaaminen koulussa -mittarilla. Tulosten mukaan Magis-mobiilipelin pelaamisella ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 vaikutusta tutkimuksessa tarkasteltuihin osa-alueisiin mill\u00e4\u00e4n k\u00e4ytetyist\u00e4 mittareista. Oma juttu -ryhm\u00e4\u00e4n osallistuminen lis\u00e4si koululaisten kaverisuhteiden ongelmia sek\u00e4 prososiaalista k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Osalla mittareista havaittiin pienen efektikoon rajan (g > 0.2) ylitt\u00e4vi\u00e4 tuloksia, jotka eiv\u00e4t kuitenkaan olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin tarkemmin niit\u00e4 Magis-ryhm\u00e4n oppilaita, jotka olivat alkumittauksissa raportoineet kokevansa runsaasti kiusaamista. Sek\u00e4 interventioiden ett\u00e4 mittausten toteutuksiin liittyi useita ongelmia, jotka voivat osaltaan selitt\u00e4\u00e4 tilastollisesti merkitsevien tulosten v\u00e4h\u00e4isyytt\u00e4. Jatkossa on syyt\u00e4 tutkia Magis-mobiilipelin ja Oma juttu -ryhmien vaikuttavuutta paremmin suunnitelluilla koeasetelmilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-04-26T06:05:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-26T06:05:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suhdekehysteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiilipeli-interventio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen joustavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904262287", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi (terveydellinen)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilipelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63626
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/df7d1bc6-76fb-468a-ac52-a05509e46215\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904262287.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kerkelä, Arimo Manninen, Miika Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen suhdekehysteoria mobiilipeli-interventio psykologinen joustavuus Psykologia Psychology 202 ongelmakäyttäytyminen hyvinvointi (terveydellinen) koululaiset koulukiusaaminen mobiilipelit interventio henkinen hyvinvointi kiusaaminen hyväksymis- ja omistautumisterapia
title Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen
title_full Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen
title_fullStr Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen
title_full_unstemmed Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen
title_short Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen
title_sort magis mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen
title_txtP Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen
topic suhdekehysteoria mobiilipeli-interventio psykologinen joustavuus Psykologia Psychology 202 ongelmakäyttäytyminen hyvinvointi (terveydellinen) koululaiset koulukiusaaminen mobiilipelit interventio henkinen hyvinvointi kiusaaminen hyväksymis- ja omistautumisterapia
topic_facet 202 Psychology Psykologia henkinen hyvinvointi hyvinvointi (terveydellinen) hyväksymis- ja omistautumisterapia interventio kiusaaminen koulukiusaaminen koululaiset mobiilipeli-interventio mobiilipelit ongelmakäyttäytyminen psykologinen joustavuus suhdekehysteoria
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63626 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904262287
work_keys_str_mv AT kerkeläarimo magismobiilipelinvaikutuskoululaistenpsyykkiseenjasosiaaliseenhyvinvointiinjakouluk