Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin hyväksymis- ja omistautusterapiaan ja suhdekehysteoriaan pohjautuvien Magis-mobiilipelin ja Oma juttu -ryhmien vaikuttavuutta koululaisten yleiseen elämänlaatuun ja sosiaaliseen hyvinvointiin sekä psyykkiseen hyvinvointiin ja ongelmakäyttäytymiseen. Lisäksi tarkaste...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kerkelä, Arimo, Manninen, Miika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63626
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin hyväksymis- ja omistautusterapiaan ja suhdekehysteoriaan pohjautuvien Magis-mobiilipelin ja Oma juttu -ryhmien vaikuttavuutta koululaisten yleiseen elämänlaatuun ja sosiaaliseen hyvinvointiin sekä psyykkiseen hyvinvointiin ja ongelmakäyttäytymiseen. Lisäksi tarkastelimme interventioiden vaikuttavuutta koululaisten psykologiseen joustavuuteen ja koulukiusaamiseen. Magis-mobiilipeli ja Oma juttu -ryhmät ovat osa Pohjanmaan Kriisikeskus Valon ja Jyväskylän yliopiston yhteistyössä toteuttamaa Hyvä olla koulussa -hanketta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 37 oppilasta 4.-6. luokilta kolmesta koulusta Vaasan seudulta syksyllä 2018. Osallistujat jaettiin kahteen ryhmään, joista toinen kokoontui kolmesti pelaamaan Magis-mobiilipeliä, ja toinen tapasi 4-8 hengen ryhmissä kuusi kertaa viikon välein keskustelemaan ja tekemään hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvia harjoituksia. Molempien ryhmien osallistujat saivat myös pelata Magis-mobiilipeliä vapaa-ajallaan. Tutkimuksessa tutkittiin osallistujien yleistä elämänlaatua ja sosiaalista hyvinvointia Kid-KINDLR-mittarilla, psyykkistä hyvinvointia ja ongelmakäyttäytymistä SDQ-Fin-mittarilla, psykologista joustavuutta AFQ-Y8-mittarilla, sekä kiusaamista Kiusaaminen koulussa -mittarilla. Tulosten mukaan Magis-mobiilipelin pelaamisella ei ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta tutkimuksessa tarkasteltuihin osa-alueisiin millään käytetyistä mittareista. Oma juttu -ryhmään osallistuminen lisäsi koululaisten kaverisuhteiden ongelmia sekä prososiaalista käytöstä tilastollisesti merkitsevästi. Osalla mittareista havaittiin pienen efektikoon rajan (g > 0.2) ylittäviä tuloksia, jotka eivät kuitenkaan olleet tilastollisesti merkitseviä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin tarkemmin niitä Magis-ryhmän oppilaita, jotka olivat alkumittauksissa raportoineet kokevansa runsaasti kiusaamista. Sekä interventioiden että mittausten toteutuksiin liittyi useita ongelmia, jotka voivat osaltaan selittää tilastollisesti merkitsevien tulosten vähäisyyttä. Jatkossa on syytä tutkia Magis-mobiilipelin ja Oma juttu -ryhmien vaikuttavuutta paremmin suunnitelluilla koeasetelmilla.