En beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö

Monikielisyyden määrä suomalaisissa kouluissa on kasvanut ja aiheuttaa haasteita opetukseen ollen myös mielenkiintoinen ilmiö. Monikieliset luokat tarvitsevat monikielisyyttä tukevaa opetusta. Sen toteuttamiseksi tarvitaan tutkimuksiin perustuvaa tietoa ja tämä tutkimus pyrkiikin kuvaamaan yhtä moni...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Volkov, Emilia
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Teacher Education, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63602
_version_ 1826225707813961728
author Volkov, Emilia
author2 Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Volkov, Emilia Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Volkov, Emilia Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Volkov, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Monikielisyyden määrä suomalaisissa kouluissa on kasvanut ja aiheuttaa haasteita opetukseen ollen myös mielenkiintoinen ilmiö. Monikieliset luokat tarvitsevat monikielisyyttä tukevaa opetusta. Sen toteuttamiseksi tarvitaan tutkimuksiin perustuvaa tietoa ja tämä tutkimus pyrkiikin kuvaamaan yhtä monikielistä koulua ja niitä kieli-ideologioita, jotka mahdollisesti kohtaavat koulussa. Tutukimus on toteutettu etnograafisella otteella ja materiaali analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla. Lisäksi apuna on käytetty diskurssianalyysia ja koulumaisemia. Tutkimuskohde on suomenkielinen koulu ruotsinkielisellä pohjanmaalla ja materiaali on kerätty sieltä opetuskokeilun aikana. Tutkimuksessa selviää, että koulu on monikielinen ympäristö ja että opettajien ilmentämät kieli-ideologiat eivät vastaa oppilaiden arkea koulussa. Opettajien ideologiat ovat lähmpänä nationalistista kieli-ideologiaa kun taas oppilaiden arkea kuvaa paremmin pluralistinen ideologia. Opettajien mielestä kaikki kielet ovat kuitenkin tärkeitä, tämä ei vain näy opetuksessa. Opettajien kieli-ideologioilla on iso vaikutus oppilaiden koulunkäyntiin. Ne näkyvät koulun tektsetissä ja sisustuksessa ja oppilaat kohtaavat niitä päivittäin. Vaikka opettajat ovat positiivisia muitakin kieliä kuin suomea kohtaan, pitäisi sen olla näkyvää oppilaillekin.
first_indexed 2024-09-11T08:52:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Volkov, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-25T06:03:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-25T06:03:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63602", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monikielisyyden m\u00e4\u00e4r\u00e4 suomalaisissa kouluissa on kasvanut ja aiheuttaa haasteita opetukseen ollen my\u00f6s mielenkiintoinen ilmi\u00f6. Monikieliset luokat tarvitsevat monikielisyytt\u00e4 tukevaa opetusta. Sen toteuttamiseksi tarvitaan tutkimuksiin perustuvaa tietoa ja t\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkiikin kuvaamaan yht\u00e4 monikielist\u00e4 koulua ja niit\u00e4 kieli-ideologioita, jotka mahdollisesti kohtaavat koulussa.\nTutukimus on toteutettu etnograafisella otteella ja materiaali analysoitu laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Lis\u00e4ksi apuna on k\u00e4ytetty diskurssianalyysia ja koulumaisemia. Tutkimuskohde on suomenkielinen koulu ruotsinkielisell\u00e4 pohjanmaalla ja materiaali on ker\u00e4tty sielt\u00e4 opetuskokeilun aikana.\nTutkimuksessa selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 koulu on monikielinen ymp\u00e4rist\u00f6 ja ett\u00e4 opettajien ilment\u00e4m\u00e4t kieli-ideologiat eiv\u00e4t vastaa oppilaiden arkea koulussa. Opettajien ideologiat ovat l\u00e4hmp\u00e4n\u00e4 nationalistista kieli-ideologiaa kun taas oppilaiden arkea kuvaa paremmin pluralistinen ideologia. Opettajien mielest\u00e4 kaikki kielet ovat kuitenkin t\u00e4rkeit\u00e4, t\u00e4m\u00e4 ei vain n\u00e4y opetuksessa.\nOpettajien kieli-ideologioilla on iso vaikutus oppilaiden koulunk\u00e4yntiin. Ne n\u00e4kyv\u00e4t koulun tektsetiss\u00e4 ja sisustuksessa ja oppilaat kohtaavat niit\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4in. Vaikka opettajat ovat positiivisia muitakin kieli\u00e4 kuin suomea kohtaan, pit\u00e4isi sen olla n\u00e4kyv\u00e4\u00e4 oppilaillekin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-04-25T06:03:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-25T06:03:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "109", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "schoolscapes", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kanv\u00e4ndning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kideologier", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "En beskrivning av en skola som en flerspr\u00e5kig milj\u00f6", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904252268", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu (ilmi\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63602
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d7908b9-29a8-4e6c-811f-cb0af283f53c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904252268.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Volkov, Emilia En beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö schoolscapes språkanvändning språkideologier Luokanopettajakoulutus Teacher Education Ruotsin kieli Swedish 103 306 koulu (ilmiöt) monikielisyys
title En beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö
title_full En beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö
title_fullStr En beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö En beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö
title_full_unstemmed En beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö En beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö
title_short En beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö
title_sort en beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö
title_txtP En beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö
topic schoolscapes språkanvändning språkideologier Luokanopettajakoulutus Teacher Education Ruotsin kieli Swedish 103 306 koulu (ilmiöt) monikielisyys
topic_facet 103 306 Luokanopettajakoulutus Ruotsin kieli Swedish Teacher Education koulu (ilmiöt) monikielisyys schoolscapes språkanvändning språkideologier
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63602 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904252268
work_keys_str_mv AT volkovemilia enbeskrivningavenskolasomenflerspråkigmiljö