Ylöspäin eriyttäminen perusopetuksessa luokanopettajien näkökulma

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kartoittaa, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on ylöspäin eriyttämiseen liittyen. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella tammikuun 2019 aikana. Tutkimukseen osallistui 41 luokanopettajana työskentelevää henkilöä yhdeksästä e...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Karjula, Rina, Pisto, Aune
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Education, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63599
Description
Summary:Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kartoittaa, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on ylöspäin eriyttämiseen liittyen. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella tammikuun 2019 aikana. Tutkimukseen osallistui 41 luokanopettajana työskentelevää henkilöä yhdeksästä eri kaupungista eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen mukaan luokanopettajat kokivat työkokemuksen antaneen koulutusta enemmän valmiuksia lahjakkaiden oppilaiden tukemiseen. Luokanopettajat kuvasivat ylöspäin eriyttämistä tarvitsevia oppilaita kognitiivisten taitojen, työskentelytaitojen sekä sosiaalisten taitojen kautta; ylöspäin eriyttämistä tarvitsevat oppilaat ovat usein nopeita ja motivoituneita oppijoita, jotka osaavat ottaa vastuuta opiskelustaan niin yksin kuin ryhmässä. Tulosten mukaan opettajat käyttävät opetusta ylöspäin eriyttäessään sekä tehokkaiksi että tehottomiksi todettuja menetelmiä. Ylöspäin eriyttäminen nähtiin haasteellisena vähäisten resurssien vuoksi, mutta suurin osa kyselyyn vastanneista opettajista ajatteli kuitenkin, että lahjakkaat oppilaat tulisi huomioida opetuksessa nykyistä paremmin. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ettei perusopetuksessa toteutettava yleinen tuki huomioi riittävästi lahjakkaita oppilaita. Opettajille tulisi tarjota lisäkoulutusta lahjakkaiden oppilaiden tunnistamisesta ja arvioinnista sekä ylöspäin eriyttämisen pedagogisista käytänteistä. Toisaalta on hyvä pohtia, kuinka käytössä olevia resursseja voitaisiin hyödyntää siten, että jokaisella oppilaalla olisi mahdollisuus oppia edellytystensä mukaisesti.