Luokanopettajien luovuuskäsitysten näkyminen opetuksessa

Yhtenä koulun ja sen opettajien tehtävänä voidaan pitää luovuuden edistämistä. Tulkinta siitä, mitä luovuus on, tai miten sitä olisi hyödyllistä edistää jää usein opettajien vastuulle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää näkyvätkö luokanopettajien luovuuskäsityksissä tai luovuuden edistämis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eira, Iiro
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63589
_version_ 1826225713374560256
author Eira, Iiro
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eira, Iiro Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eira, Iiro Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eira, Iiro
datasource_str_mv jyx
description Yhtenä koulun ja sen opettajien tehtävänä voidaan pitää luovuuden edistämistä. Tulkinta siitä, mitä luovuus on, tai miten sitä olisi hyödyllistä edistää jää usein opettajien vastuulle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää näkyvätkö luokanopettajien luovuuskäsityksissä tai luovuuden edistämisen painotuksissa olevat erot opettajan opetuksessa. Lisäksi tarkoituksena on kartoittaa niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, kuinka luovaa opetusta luokanopettaja toteuttaa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusta kartoittava pilottihanke toteutettiin vuosien 2016 ja 2017 välisen talven aikana, ja tämän tutkimuksen aineisto kerättiin vuosien 2017 ja 2018 välisenä talvena. Teemahaastatteluihin ja havainnointeihin osallistui kolme luokanopettajaa. Aineistoa analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien luovuuden edistämisen painotukset eivät näkyneet opetuksessa yhtä vahvasti kuin heidän haastatteluissaan antamissa vastauksissa. Siihen kuinka luovaa opetusta luokanopettaja kulloinkin toteutti, vaikutti enemmän hänen mielipiteensä itse oppiaineen luovuudesta ja sen arvosta, sekä hänen asiantuntemuksensa itse oppiaineen sisällöistä. Luovan opettamisen toteuttamiseen tarvittaisiin tulosten mukaan enemmän ainakin aikaa, koulutusta ja resursseja. Luokanopettajien tieto- ja taitopohja oppiaineessa korostui merkittävästi siinä, kuinka luovasti niitä opetetaan. Tämän takia tulisi myös tieto- ja taitopohjan kehittämisen korostua itse opettajankoulutuksessa. Luovaa opettamista edistäisivät myös luokanopettajien jatkokoulutus ja itseopiskelu, sekä niihin liittyvät taidot.
first_indexed 2019-08-19T08:21:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kaartinen, Sinikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eira, Iiro", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-24T08:09:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-24T08:09:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63589", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yhten\u00e4 koulun ja sen opettajien teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 luovuuden edist\u00e4mist\u00e4. Tulkinta siit\u00e4, mit\u00e4 luovuus on, tai miten sit\u00e4 olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 edist\u00e4\u00e4 j\u00e4\u00e4 usein opettajien vastuulle. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4tk\u00f6 luokanopettajien luovuusk\u00e4sityksiss\u00e4 tai luovuuden edist\u00e4misen painotuksissa olevat erot opettajan opetuksessa. Lis\u00e4ksi tarkoituksena on kartoittaa niit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat siihen, kuinka luovaa opetusta luokanopettaja toteuttaa. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusta kartoittava pilottihanke toteutettiin vuosien 2016 ja 2017 v\u00e4lisen talven aikana, ja t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin vuosien 2017 ja 2018 v\u00e4lisen\u00e4 talvena. Teemahaastatteluihin ja havainnointeihin osallistui kolme luokanopettajaa. Aineistoa analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\tTutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien luovuuden edist\u00e4misen painotukset eiv\u00e4t n\u00e4kyneet opetuksessa yht\u00e4 vahvasti kuin heid\u00e4n haastatteluissaan antamissa vastauksissa. Siihen kuinka luovaa opetusta luokanopettaja kulloinkin toteutti, vaikutti enemm\u00e4n h\u00e4nen mielipiteens\u00e4 itse oppiaineen luovuudesta ja sen arvosta, sek\u00e4 h\u00e4nen asiantuntemuksensa itse oppiaineen sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4. Luovan opettamisen toteuttamiseen tarvittaisiin tulosten mukaan enemm\u00e4n ainakin aikaa, koulutusta ja resursseja.\t\t\t\tLuokanopettajien tieto- ja taitopohja oppiaineessa korostui merkitt\u00e4v\u00e4sti siin\u00e4, kuinka luovasti niit\u00e4 opetetaan. T\u00e4m\u00e4n takia tulisi my\u00f6s tieto- ja taitopohjan kehitt\u00e4misen korostua itse opettajankoulutuksessa. Luovaa opettamista edist\u00e4isiv\u00e4t my\u00f6s luokanopettajien jatkokoulutus ja itseopiskelu, sek\u00e4 niihin liittyv\u00e4t taidot.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-04-24T08:09:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-24T08:09:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien luovuusk\u00e4sitysten n\u00e4kyminen opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904242255", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuuskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63589
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:08Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3b3f7259-4728-470e-9f11-f470089fd663\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904242255.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eira, Iiro Luokanopettajien luovuuskäsitysten näkyminen opetuksessa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luovuus luokanopettajat luovuuskasvatus
title Luokanopettajien luovuuskäsitysten näkyminen opetuksessa
title_full Luokanopettajien luovuuskäsitysten näkyminen opetuksessa
title_fullStr Luokanopettajien luovuuskäsitysten näkyminen opetuksessa Luokanopettajien luovuuskäsitysten näkyminen opetuksessa
title_full_unstemmed Luokanopettajien luovuuskäsitysten näkyminen opetuksessa Luokanopettajien luovuuskäsitysten näkyminen opetuksessa
title_short Luokanopettajien luovuuskäsitysten näkyminen opetuksessa
title_sort luokanopettajien luovuuskäsitysten näkyminen opetuksessa
title_txtP Luokanopettajien luovuuskäsitysten näkyminen opetuksessa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luovuus luokanopettajat luovuuskasvatus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat luovuus luovuuskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63589 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904242255
work_keys_str_mv AT eiraiiro luokanopettajienluovuuskäsitystennäkyminenopetuksessa