Summary: | Käsittelen kandidaatintutkielmassani koulu- ja alkeispuhallinorkesteritoimintaa alakoululaisen oppilaan näkökulmasta. Perehdyn siihen, mitkä asiat vaikuttavat ensiksikin puhallinsoittimen soittoon ja miten oppimat taidot siirretään orkesterin yhteissoittoon. Otan huomioon myös orkesterin sisällä tapahtuvista asioista ohjelmiston, johtamisen ja harjoituttamisen muodossa.
Kandidaatintutkielmassani teen kartoittavaa tutkimusta ja täten olen nostanut edellä mainitsemani asiat tärkeimpinä asioina koulussa toimivaa orkesteria ajatellen.
Valitsin tämän aiheen oman mielenkiintoni takia ja siksi, että itse olen puhallinmusiikissa vahvasti mukana niin soittajana kuin myös johtajana. Itseäni myös kiinnostaa, kuinka tulevana musiikinopettajana pystyisin itse työurallani edistämään koululais- ja alkeisorkesteritoimintaa.
Olen koonnut tutkielmani kirjallisia lähteitä käyttäen, jotka käsittelevät puhallinmusiikkia ja orkesterimusisointia eri näkökulmista. Lähteissäni näkyy puhallinorkesterin ja sinfonisen orkesterin tekstuuri, mutta painotan enemmän juuri puhallinmusiikin puolelle. Tämän päivän kouluun ja koulun tavoitteisiin liitän tutkielmani taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2017 ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 kautta.
Pohdinnassani totean, että suurien kaupunkien tai puhallinkeskittymien ulkopuolella monet pienemmät soittokunnat ja puhallinorkesteritkin ovat nykyään hädässä uusiutumisen kanssa, erityisesti soittajistoon katsoen. Tämä on hälyttävä asia, joka olisi hyvä huomioida pienemmillä paikkakunnilla puhallinmusiikkikulttuurin säilymiseksi. Yhteistyö on tämän päivän orkesteritoiminnassa tärkeää, mutta koululaisorkesterit, lapsiin ja nuoriin panostaminen ovat avaintekijöitä puhallinmusiikin jatkumolle. Puhallinorkesteritoiminta innostaa alakoululaisia, kun heille voi antaa mahdollisuuden.
|