Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa

Tämä opinnäytetyö käsittelee turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielen ja suomen kielen ilmenemistä koulussa. Pro-gradussa tarkastellaan myös turvapaikanhakijoiden lasten monikielisyyden muodostumista. Aihe on ajankohtainen ja kiinnostava maahanmuuton yleistymisen myötä. Tutkimus on toteutettu ruotsi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Matarainen, Netta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63583
_version_ 1826225703121584129
author Matarainen, Netta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Matarainen, Netta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Matarainen, Netta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Matarainen, Netta
datasource_str_mv jyx
description Tämä opinnäytetyö käsittelee turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielen ja suomen kielen ilmenemistä koulussa. Pro-gradussa tarkastellaan myös turvapaikanhakijoiden lasten monikielisyyden muodostumista. Aihe on ajankohtainen ja kiinnostava maahanmuuton yleistymisen myötä. Tutkimus on toteutettu ruotsinkielisellä Pohjanmaalla sijaitsevassa kaksikielisessä koulussa projektin muodossa. Tutkimus on tiimietnografinen, ja tässä tutkimuksessa hyödynnetty aineisto koostuu haastatteluista, kuvista, observoinnista ja turvapaikanhakijoiden lasten täyttämistä ystäväkirjoista. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tässä tutkimuksessa havaittiin, että turvapaikanhakiojiden lasten äidinkielet ilmenevät koulussa sekä oppitunneilla että oppilaiden välisessä kommunikoinnissa. Suomen kieli oli myös vahvasti läsnä koulun arjessa ja opetuksessa. Turvapaikanhakijoiden lapset myös kokivat osaavansa suomen kieltä. Lasten monikielisyyden rakentuminen näkyi puolestaan vahvasti lasten täyttämissä ystäväkirjoissa. Tässä tutkimuksessa havaittiin, että lapset luokittelevat kielet osattuihin ja ei-osattuihin kieliin, vaikka tätä ei ole erikseen pyydetty. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että äidinkielten ja suomen kielen tukeminen on tärkeää sekä kotoutumisen että monikielisyyden rakentumisen kannalta. Äidinkielen ylläpitäminen auttaa pitämään yhteyttä omaan kulttuuriin ja perheeseen. Suomen kielen osaaminen puolestaan helpottaa integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan.
first_indexed 2024-09-11T08:49:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6yh\u00f6nen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Matarainen, Netta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-24T06:30:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-24T06:30:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63583", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 opinn\u00e4ytety\u00f6 k\u00e4sittelee turvapaikanhakijoiden lasten \u00e4idinkielen ja suomen kielen ilmenemist\u00e4 koulussa. Pro-gradussa tarkastellaan my\u00f6s turvapaikanhakijoiden lasten monikielisyyden muodostumista. Aihe on ajankohtainen ja kiinnostava maahanmuuton yleistymisen my\u00f6t\u00e4. Tutkimus on toteutettu ruotsinkielisell\u00e4 Pohjanmaalla sijaitsevassa kaksikielisess\u00e4 koulussa projektin muodossa. Tutkimus on tiimietnografinen, ja t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa hy\u00f6dynnetty aineisto koostuu haastatteluista, kuvista, observoinnista ja turvapaikanhakijoiden lasten t\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 yst\u00e4v\u00e4kirjoista. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 turvapaikanhakiojiden lasten \u00e4idinkielet ilmenev\u00e4t koulussa sek\u00e4 oppitunneilla ett\u00e4 oppilaiden v\u00e4lisess\u00e4 kommunikoinnissa. Suomen kieli oli my\u00f6s vahvasti l\u00e4sn\u00e4 koulun arjessa ja opetuksessa. Turvapaikanhakijoiden lapset my\u00f6s kokivat osaavansa suomen kielt\u00e4. Lasten monikielisyyden rakentuminen n\u00e4kyi puolestaan vahvasti lasten t\u00e4ytt\u00e4miss\u00e4 yst\u00e4v\u00e4kirjoissa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 lapset luokittelevat kielet osattuihin ja ei-osattuihin kieliin, vaikka t\u00e4t\u00e4 ei ole erikseen pyydetty. Tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 \u00e4idinkielten ja suomen kielen tukeminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 sek\u00e4 kotoutumisen ett\u00e4 monikielisyyden rakentumisen kannalta. \u00c4idinkielen yll\u00e4pit\u00e4minen auttaa pit\u00e4m\u00e4\u00e4n yhteytt\u00e4 omaan kulttuuriin ja perheeseen. Suomen kielen osaaminen puolestaan helpottaa integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-04-24T06:30:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-24T06:30:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Turvapaikanhakijoiden lasten \u00e4idinkielten sek\u00e4 suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904242250", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu (ilmi\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvapaikanhakijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63583
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/937059ed-7eac-41b2-82ff-144bca1fe82b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904242250.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Matarainen, Netta Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulu (ilmiöt) äidinkieli monikielisyys kielet turvapaikanhakijat toinen kieli opetus kielen oppiminen
title Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa
title_full Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa
title_fullStr Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa
title_full_unstemmed Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa
title_short Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa
title_sort turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa
title_txtP Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulu (ilmiöt) äidinkieli monikielisyys kielet turvapaikanhakijat toinen kieli opetus kielen oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kielen oppiminen kielet koulu (ilmiöt) monikielisyys opetus toinen kieli turvapaikanhakijat äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63583 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904242250
work_keys_str_mv AT matarainennetta turvapaikanhakijoidenlastenäidinkieltensekäsuomenkielenilmeneminenjamonikielisyy