”Englanti riittää ja sillä pärjää” parental role in the Preactional Stage of optional foreign language learning motivation in Finnish primary school learners

Suomen kielivarannon kaventuminen on viime vuosina herättänyt keskustelua peruskoulun valinnaisten kieliaineiden järjestämisestä. Suuressa osassa kunnista valinnaista A2-oppimäärää ei tarjota lainkaan ja niissäkin kunnissa, joissa A2-kieli on tarjolla, kielivalinnat ovat jääneet vähäisiksi ja perusk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tabell, Tuure
Muut tekijät: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63580
_version_ 1828193080450220032
author Tabell, Tuure
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tabell, Tuure Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tabell, Tuure Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tabell, Tuure
datasource_str_mv jyx
description Suomen kielivarannon kaventuminen on viime vuosina herättänyt keskustelua peruskoulun valinnaisten kieliaineiden järjestämisestä. Suuressa osassa kunnista valinnaista A2-oppimäärää ei tarjota lainkaan ja niissäkin kunnissa, joissa A2-kieli on tarjolla, kielivalinnat ovat jääneet vähäisiksi ja peruskoulussa muita vieraita kieliä kuin englantia ja ruotsia opiskelevien määrä on ollut laskussa jo pitkään. Kielivalinnan vähenemiseen vaikuttavat opetuksen järjestämiseen liittyvien seikkojen lisäksi myös motivaatio ja asenteet vieraiden kielten oppimista kohtaan. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla A2-kielen valitsemiseen tai valitsematta jättämiseen johtaneita syitä alakoulun kolmasluokkalaisten huoltajien näkökulmasta. Huoltajien rooli kielivalinnoissa on aikaisemmissa kansainvälisissä ja kansallisissa tutkimuksissa osoittautunut merkittäväksi, ja etenkin huoltajien asenteilla ja heidän oppijoille antamallaan tuella on katsottu olevan vaikutusta siihen, miten vieraita kieliä valitaan koulussa, eli ns. valintamotivaation kehittymiseen. Valintaa tarkasteltiin vanhempien roolin lisäksi myös koulun ja opettajien toiminnan kannalta. Etenkin tuoreet muokkausehdotukset Dörnyein motivaatioteoriaan (L2 Motivational Self System), joiden mukaan kielikohtainen ideaaliminä tulisi nähdä laajempana monikielisenä ideaaliminänä, toimivat taustana tätä tutkielmaa varten laaditusta kyselylomakkeesta saadun aineiston analysoinnille. Sisällönanalyysia taustoittamaan käytettiin asennekysymyksiä, joiden tulkitsemiseen hyödynnettiin perustason tilastollisia menetelmiä. Tutkielman keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää sitä, että A2-kielen valinneiden lasten huoltajat näyttivät monin tavoin tukevan lapsen sisäistä innostusta vieraita kieliä kohtaan, kun taas A2-kielen valitsematta jättäneiden huoltajat esittivät esimerkiksi omiin kielteisiin kieltenopiskelukokemuksiin perustuvia väitteitä puolustaakseen valitsematta jättämistä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tabell, Tuure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-24T06:21:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-24T06:21:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63580", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomen kielivarannon kaventuminen on viime vuosina her\u00e4tt\u00e4nyt keskustelua peruskoulun valinnaisten kieliaineiden j\u00e4rjest\u00e4misest\u00e4. Suuressa osassa kunnista valinnaista A2-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ei tarjota lainkaan ja niiss\u00e4kin kunnissa, joissa A2-kieli on tarjolla, kielivalinnat ovat j\u00e4\u00e4neet v\u00e4h\u00e4isiksi ja peruskoulussa muita vieraita kieli\u00e4 kuin englantia ja ruotsia opiskelevien m\u00e4\u00e4r\u00e4 on ollut laskussa jo pitk\u00e4\u00e4n. Kielivalinnan v\u00e4henemiseen vaikuttavat opetuksen j\u00e4rjest\u00e4miseen liittyvien seikkojen lis\u00e4ksi my\u00f6s motivaatio ja asenteet vieraiden kielten oppimista kohtaan.\n\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa selvitettiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla A2-kielen valitsemiseen tai valitsematta j\u00e4tt\u00e4miseen johtaneita syit\u00e4 alakoulun kolmasluokkalaisten huoltajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Huoltajien rooli kielivalinnoissa on aikaisemmissa kansainv\u00e4lisiss\u00e4 ja kansallisissa tutkimuksissa osoittautunut merkitt\u00e4v\u00e4ksi, ja etenkin huoltajien asenteilla ja heid\u00e4n oppijoille antamallaan tuella on katsottu olevan vaikutusta siihen, miten vieraita kieli\u00e4 valitaan koulussa, eli ns. valintamotivaation kehittymiseen. Valintaa tarkasteltiin vanhempien roolin lis\u00e4ksi my\u00f6s koulun ja opettajien toiminnan kannalta. Etenkin tuoreet muokkausehdotukset D\u00f6rnyein motivaatioteoriaan (L2 Motivational Self System), joiden mukaan kielikohtainen ideaalimin\u00e4 tulisi n\u00e4hd\u00e4 laajempana monikielisen\u00e4 ideaalimin\u00e4n\u00e4, toimivat taustana t\u00e4t\u00e4 tutkielmaa varten laaditusta kyselylomakkeesta saadun aineiston analysoinnille. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia taustoittamaan k\u00e4ytettiin asennekysymyksi\u00e4, joiden tulkitsemiseen hy\u00f6dynnettiin perustason tilastollisia menetelmi\u00e4.\n\nTutkielman keskeisimp\u00e4n\u00e4 tuloksena voidaan pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 A2-kielen valinneiden lasten huoltajat n\u00e4yttiv\u00e4t monin tavoin tukevan lapsen sis\u00e4ist\u00e4 innostusta vieraita kieli\u00e4 kohtaan, kun taas A2-kielen valitsematta j\u00e4tt\u00e4neiden huoltajat esittiv\u00e4t esimerkiksi omiin kielteisiin kieltenopiskelukokemuksiin perustuvia v\u00e4itteit\u00e4 puolustaakseen valitsematta j\u00e4tt\u00e4mist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-04-24T06:21:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-24T06:21:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "164", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEnglanti riitt\u00e4\u00e4 ja sill\u00e4 p\u00e4rj\u00e4\u00e4\u201d : parental role in the Preactional Stage of optional foreign language learning motivation in Finnish primary school learners", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904242247", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielivalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielipolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lower comprehensive school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "comprehensive school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study motivation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "choice of languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language policy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63580
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:23Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cb26137d-bfb6-4a7d-bdb3-870b1d966056\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904242247.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tabell, Tuure ”Englanti riittää ja sillä pärjää” : parental role in the Preactional Stage of optional foreign language learning motivation in Finnish primary school learners English German Language and Culture Englannin kieli Saksan kieli ja kulttuuri 301 308 alakoulu peruskoulu opiskelumotivaatio kielivalinnat kielipolitiikka lower comprehensive school comprehensive school study motivation choice of languages language policy
title ”Englanti riittää ja sillä pärjää” : parental role in the Preactional Stage of optional foreign language learning motivation in Finnish primary school learners
title_full ”Englanti riittää ja sillä pärjää” : parental role in the Preactional Stage of optional foreign language learning motivation in Finnish primary school learners
title_fullStr ”Englanti riittää ja sillä pärjää” : parental role in the Preactional Stage of optional foreign language learning motivation in Finnish primary school learners ”Englanti riittää ja sillä pärjää” : parental role in the Preactional Stage of optional foreign language learning motivation in Finnish primary school learners
title_full_unstemmed ”Englanti riittää ja sillä pärjää” : parental role in the Preactional Stage of optional foreign language learning motivation in Finnish primary school learners ”Englanti riittää ja sillä pärjää” : parental role in the Preactional Stage of optional foreign language learning motivation in Finnish primary school learners
title_short ”Englanti riittää ja sillä pärjää”
title_sort englanti riittää ja sillä pärjää parental role in the preactional stage of optional foreign language learning motivation in finnish primary school learners
title_sub parental role in the Preactional Stage of optional foreign language learning motivation in Finnish primary school learners
title_txtP ”Englanti riittää ja sillä pärjää” : parental role in the Preactional Stage of optional foreign language learning motivation in Finnish primary school learners
topic English German Language and Culture Englannin kieli Saksan kieli ja kulttuuri 301 308 alakoulu peruskoulu opiskelumotivaatio kielivalinnat kielipolitiikka lower comprehensive school comprehensive school study motivation choice of languages language policy
topic_facet 301 308 Englannin kieli English German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri alakoulu choice of languages comprehensive school kielipolitiikka kielivalinnat language policy lower comprehensive school opiskelumotivaatio peruskoulu study motivation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63580 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904242247
work_keys_str_mv AT tabelltuure englantiriittääjasilläpärjääparentalroleinthepreactionalstageofoptionalforeignlangua