Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin

Ikäihmisten määrä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa valtavasti. Ihmisten vanhentuessa kognitiotaidot heikkenevät, joten on tärkeää löytää keinoja, joiden avulla rappeutumista voidaan ehkäistä ja hidastaa. Videopelit voivat olla yksi mahdollinen ratkaisu. Vide...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kontkanen, Joonas
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63513
_version_ 1826225800499691520
author Kontkanen, Joonas
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kontkanen, Joonas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kontkanen, Joonas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kontkanen, Joonas
datasource_str_mv jyx
description Ikäihmisten määrä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa valtavasti. Ihmisten vanhentuessa kognitiotaidot heikkenevät, joten on tärkeää löytää keinoja, joiden avulla rappeutumista voidaan ehkäistä ja hidastaa. Videopelit voivat olla yksi mahdollinen ratkaisu. Videopelejä on helposti saatavilla, useat pelit eivät vaadi ennakkotietoa ja verrattuna kokopäiväiseen avustajaan videopelit ovat uskomattoman kustannustehokas tapa parantaa ikäihmisten toimintakykyä. Tästä syystä on tärkeää tutkia videopelien positiivisia vaikutuksia ikäihmisten kognitiotaitoihin. Tutkielma on suoritettu kirjallisuuskatsauksena. Keskeinen tutkimustulos on, että videopeleillä on useita positiivisia vaikutuksia ikäihmisiin esimerkiksi muistin, prosessointinopeuden ja toiminnanohjaksen alueilla. Jopa lyhyillä pelitreenausjaksoilla, joissa osallistujat pelasivat suhteellisen yksinkertaista Tetristä, havaittiin vaikutuksia. Näin ollen videopelit ovat hyvä keino ehkäistä kognitiotaitojen rappeutumista ja niiden käyttöönotto terveydenhuollossa on suositeltavaa. Aihe vaatii kuitenkin vielä lisätutkimusta, jotta voidaan vastata kysymyksiin kuten mikä on optimaalisin aika, jotta syntyy vaikutuksia ja mitä negatiivisia vaikutuksia pelaamisella on. Kumpaakaan aihealuetta ei ole tutkittu paljon, vaikka pelien vaikutuksia on tutkittu yleisellä tasolla paljon.
first_indexed 2024-09-11T08:49:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kontkanen, Joonas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-17T05:33:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-17T05:33:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63513", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ik\u00e4ihmisten m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut viime vuosikymmenten aikana ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa valtavasti. Ihmisten vanhentuessa kognitiotaidot heikkenev\u00e4t, joten on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 keinoja, joiden avulla rappeutumista voidaan ehk\u00e4ist\u00e4 ja hidastaa. Videopelit voivat olla yksi mahdollinen ratkaisu. Videopelej\u00e4 on helposti saatavilla, useat pelit eiv\u00e4t vaadi ennakkotietoa ja verrattuna kokop\u00e4iv\u00e4iseen avustajaan videopelit ovat uskomattoman kustannustehokas tapa parantaa ik\u00e4ihmisten toimintakyky\u00e4. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia videopelien positiivisia vaikutuksia ik\u00e4ihmisten kognitiotaitoihin. Tutkielma on suoritettu kirjallisuuskatsauksena. Keskeinen tutkimustulos on, ett\u00e4 videopeleill\u00e4 on useita positiivisia vaikutuksia ik\u00e4ihmisiin esimerkiksi muistin, prosessointinopeuden ja toiminnanohjaksen alueilla. Jopa lyhyill\u00e4 pelitreenausjaksoilla, joissa osallistujat pelasivat suhteellisen yksinkertaista Tetrist\u00e4, havaittiin vaikutuksia. N\u00e4in ollen videopelit ovat hyv\u00e4 keino ehk\u00e4ist\u00e4 kognitiotaitojen rappeutumista ja niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto terveydenhuollossa on suositeltavaa. Aihe vaatii kuitenkin viel\u00e4 lis\u00e4tutkimusta, jotta voidaan vastata kysymyksiin kuten mik\u00e4 on optimaalisin aika, jotta syntyy vaikutuksia ja mit\u00e4 negatiivisia vaikutuksia pelaamisella on. Kumpaakaan aihealuetta ei ole tutkittu paljon, vaikka pelien vaikutuksia on tutkittu yleisell\u00e4 tasolla paljon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-04-17T05:33:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-17T05:33:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelaamisen vaikutukset ik\u00e4ihmisiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904172204", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ik\u00e4\u00e4ntyneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiiviset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63513
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3e4cad13-70a0-436c-a8b0-0c662fbe9381\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904172204.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kontkanen, Joonas Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 vanhukset videopelit pelaaminen pelit ikääntyneet digitaaliset pelit pelitutkimus kognitiiviset taidot
title Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin
title_full Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin
title_fullStr Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin
title_full_unstemmed Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin
title_short Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin
title_sort pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin
title_txtP Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 vanhukset videopelit pelaaminen pelit ikääntyneet digitaaliset pelit pelitutkimus kognitiiviset taidot
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede digitaaliset pelit ikääntyneet kognitiiviset taidot pelaaminen pelit pelitutkimus vanhukset videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63513 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904172204
work_keys_str_mv AT kontkanenjoonas pelaamisenvaikutuksetikäihmisiin