“Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi” pupils’ perceptions of digital material in English learning

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä oppilaat ovat digilaitteitten käytöstä englannin opetuksessa ja miten hyödyllisinä he kokevat laitteiden käytön englannin oppimisen kannalta. Mediassa on keskitytty lähinnä digitaalisuuden haittapuolien tarkasteluun. Kuitenkin kansainväliset organi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nivala, Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63512
_version_ 1826225735780532224
author Nivala, Maria
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nivala, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nivala, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nivala, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä oppilaat ovat digilaitteitten käytöstä englannin opetuksessa ja miten hyödyllisinä he kokevat laitteiden käytön englannin oppimisen kannalta. Mediassa on keskitytty lähinnä digitaalisuuden haittapuolien tarkasteluun. Kuitenkin kansainväliset organisaatiot, kuten EU ja OECD, ovat vaatineet teknologian ottamista osaksi opetusta. Myös uusi opetussuunnitelma edellyttää TVT-taitojen kehittämistä sekä osana laaja-alaisia opintoja, että osana jokaista oppiainetta. Toteutin digijakson englannin oppitunneilla syyslukukaudella 2018. Jakson aikana oppilaat käyttivät kolmea eri sovellusta ja tekivät digitehtäviä. Jakson aikana tehtiin kolme eri projektia pareittain tai ryhmissä. 81 oppilasta luokilta 3-6 täytti digijakson jälkeen kyselylomakkeen, jossa kysyin heidän kokemuksiaan. Vastaukset käsiteltiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia metodeja käyttäen. Tuloksista voidaan todeta, että oppilaat pitivät digijaksosta huomattavan paljon. Suurin osa heistä koki myös oppineensa englantia jakson aikana, tosin koetun oppimisen määrässä oli variaatiota. Kvalitatiivisesta analyysista selvisi, että oppilaat arvostivat eniten sovellusten ominaisuuksia. Myös se, että tehtävien ja projektien tekeminen oli hauskaa, tuli perusteluissa usein ilmi. Hyödyllisyydestä kysyttäessä oppilaat mainitsivat vastauksissaan usein konkreettisen asian, jonka olivat oppineet tehtäviä tehdessään tai projektien aikana. Tulokset osoittavat, että digitalisen materiaalin käyttö opetuksessa voi olla oppilaiden mielestä sekä hauskaa että hyödyllistä. Opetuksen kannalta järkevä digilaitteiden käyttö edellyttää opettajalta usein aikaavievää perehtymistä ja suunnittelua.
first_indexed 2019-08-19T08:21:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nivala, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-17T05:29:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-17T05:29:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63512", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 mielt\u00e4 oppilaat ovat digilaitteitten k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 englannin opetuksessa ja miten hy\u00f6dyllisin\u00e4 he kokevat laitteiden k\u00e4yt\u00f6n englannin oppimisen kannalta. Mediassa on keskitytty l\u00e4hinn\u00e4 digitaalisuuden haittapuolien tarkasteluun. Kuitenkin kansainv\u00e4liset organisaatiot, kuten EU ja OECD, ovat vaatineet teknologian ottamista osaksi opetusta. My\u00f6s uusi opetussuunnitelma edellytt\u00e4\u00e4 TVT-taitojen kehitt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 osana laaja-alaisia opintoja, ett\u00e4 osana jokaista oppiainetta. \nToteutin digijakson englannin oppitunneilla syyslukukaudella 2018. Jakson aikana oppilaat k\u00e4yttiv\u00e4t kolmea eri sovellusta ja tekiv\u00e4t digiteht\u00e4vi\u00e4. Jakson aikana tehtiin kolme eri projektia pareittain tai ryhmiss\u00e4. 81 oppilasta luokilta 3-6 t\u00e4ytti digijakson j\u00e4lkeen kyselylomakkeen, jossa kysyin heid\u00e4n kokemuksiaan. Vastaukset k\u00e4siteltiin sek\u00e4 kvalitatiivisia ett\u00e4 kvantitatiivisia metodeja k\u00e4ytt\u00e4en. \nTuloksista voidaan todeta, ett\u00e4 oppilaat pitiv\u00e4t digijaksosta huomattavan paljon. Suurin osa heist\u00e4 koki my\u00f6s oppineensa englantia jakson aikana, tosin koetun oppimisen m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 oli variaatiota. Kvalitatiivisesta analyysista selvisi, ett\u00e4 oppilaat arvostivat eniten sovellusten ominaisuuksia. My\u00f6s se, ett\u00e4 teht\u00e4vien ja projektien tekeminen oli hauskaa, tuli perusteluissa usein ilmi. Hy\u00f6dyllisyydest\u00e4 kysytt\u00e4ess\u00e4 oppilaat mainitsivat vastauksissaan usein konkreettisen asian, jonka olivat oppineet teht\u00e4vi\u00e4 tehdess\u00e4\u00e4n tai projektien aikana. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 digitalisen materiaalin k\u00e4ytt\u00f6 opetuksessa voi olla oppilaiden mielest\u00e4 sek\u00e4 hauskaa ett\u00e4 hy\u00f6dyllist\u00e4. Opetuksen kannalta j\u00e4rkev\u00e4 digilaitteiden k\u00e4ytt\u00f6 edellytt\u00e4\u00e4 opettajalta usein aikaaviev\u00e4\u00e4 perehtymist\u00e4 ja suunnittelua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-04-17T05:29:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-17T05:29:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ICT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitalization", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitization. English language learning and teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cIhan kivaa mutta kunhan on ehj\u00e4 p\u00e4di\u201d : pupils\u2019 perceptions of digital material in English learning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904172203", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "information and communications technology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63512
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3c9d90f1-b362-4003-b56b-ce907c060967\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904172203.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nivala, Maria “Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi” : pupils’ perceptions of digital material in English learning ICT digitalization digitization. English language learning and teaching Englannin kieli English 301 oppiminen tieto- ja viestintätekniikka opetus digitalisaatio learning information and communications technology teaching and instruction digitalisation
title “Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi” : pupils’ perceptions of digital material in English learning
title_full “Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi” : pupils’ perceptions of digital material in English learning
title_fullStr “Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi” : pupils’ perceptions of digital material in English learning “Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi” : pupils’ perceptions of digital material in English learning
title_full_unstemmed “Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi” : pupils’ perceptions of digital material in English learning “Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi” : pupils’ perceptions of digital material in English learning
title_short “Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi”
title_sort ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi pupils perceptions of digital material in english learning
title_sub pupils’ perceptions of digital material in English learning
title_txtP “Ihan kivaa mutta kunhan on ehjä pädi” : pupils’ perceptions of digital material in English learning
topic ICT digitalization digitization. English language learning and teaching Englannin kieli English 301 oppiminen tieto- ja viestintätekniikka opetus digitalisaatio learning information and communications technology teaching and instruction digitalisation
topic_facet 301 Englannin kieli English ICT digitalisaatio digitalisation digitalization digitization. English language learning and teaching information and communications technology learning opetus oppiminen teaching and instruction tieto- ja viestintätekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63512 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904172203
work_keys_str_mv AT nivalamaria ihankivaamuttakunhanonehjäpädipupilsperceptionsofdigitalmaterialinenglishlearning