"Jaksaa paremmin, kun nukkuu paremmin" ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eBoss-hyvinvointivalmennuksesta

Vaikka suomalaisten nuorten hyvinvoinnissa on 2000-luvulla tapahtunut positiivista kehitystä, on esimerkiksi nuorten elintavoissa vielä monia kehityskohteita. Toisen asteen koulutuksessa ammatillisessa oppilaitoksessa ja lukiossa opiskelevien nuorten välillä on systemaattisia eroja lukiolaisten hyvä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Nadia
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63511
_version_ 1828193079799054336
author Nieminen, Nadia
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nieminen, Nadia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nieminen, Nadia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nieminen, Nadia
datasource_str_mv jyx
description Vaikka suomalaisten nuorten hyvinvoinnissa on 2000-luvulla tapahtunut positiivista kehitystä, on esimerkiksi nuorten elintavoissa vielä monia kehityskohteita. Toisen asteen koulutuksessa ammatillisessa oppilaitoksessa ja lukiossa opiskelevien nuorten välillä on systemaattisia eroja lukiolaisten hyväksi. Erityisesti ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien nuorten hyvinvoinnin tukemiseen tulisikin kiinnittää huomiota, ja yhtenä menetelmänä tähän on hyvinvointivalmennus. Nuorten hyvinvoinnin tukemisessa hyvinvointivalmennus on kuitenkin vielä vähän käytetty menetelmä ja toisen asteen oppilaitoksissa toteutetuista hyvinvointivalmennuksista ei löydy aiemmasta kirjallisuudesta tietoa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien nuorten kokemuksia omassa oppilaitoksessaan toteutetusta eBoss-hyvinvointivalmennuksesta. Tutkimuksen aineistona käytettiin eBoss-hyvinvointivalmennukseen osallistuneiden nuorten (N=62) yksilöteemahaastatteluita. Tutki-musaineisto kerättiin keväät 2017 aikana. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Nuoret kokivat, että valmennus kannusti muutokseen esimerkiksi tavoitteen asettamisen myötä. Omassa hyvinvoinnissa havaittiin pääosin positiivisia muutoksia muun muassa elintavoissa ja arjessa jaksamisessa. Nuoret kokivat saaneensa sosiaalista tukea valmennuksen aikana niin vertaisilta kuin valmentajiltakin. Aktiivisuusrannekkeen ja mobiilisovellusten käytössä kohdattiin monia haasteita, mutta ne nähtiin myös hyödyllisenä oman hyvinvoinnin tukemisessa. Vaikka valmennuksen sisältö koettiin pääosin mieluisaksi, nähtiin valmennuksen käytännön järjestelyissä vielä kehityskohteita esimerkiksi aikataulutuksessa ja viestinnässä. Hyvinvointivalmennus on lupaava menetelmä ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Valmennuksen suunnittelussa ja toteutuksessa tulisi kuitenkin huomioida vielä paremmin kohderyhmän tarpeet. Jatkotutkimusta tarvitaan hyvinvointivalmennuksen vaikuttavuudesta nuorten kohderyhmässä. Even though there has occurred many positive changes in well-being of Finnish youth in the 21st century there are still many targets for development in well being of youth for example in the area of health behaviour. The differences in well being between the students in high school and in vocational school are systematic for instance in the area of health behavior. There is a need to target this issue and one potential method for supporting well being is wellness coaching. It has not yet been studied in school environment in improving well being of healthy youth. The aim of this master’s thesis was to describe the experiences of the vocational school students over the school-based eBoss -wellness coaching program that was aimed at improving vocational school students’ well being. Qualitative data was gathered during spring 2017 by semi-structured interviews (N=62). The data was analyzed using inductive qualitative content analysis method. The students felt that participating in the wellness coaching gave them tools to initiate changes in their well being and they noticed many, mainly positive changes in the areas of health behaviour, coping in everyday life, emotional well being and social well being. Wellness coaching was also a source of social support for youth. The students faced many challenges in using activity tracker and mobile applications but they also perceived them useful in some extent for supporting one’s well being. Even though the students felt that the content of the wellness coaching was pleasing, they thought that there were still many targets for development, for example in the areas of scheduling and communication, in the implementation of the wellness coaching. According to these results wellness coaching might be a potential school-based method for supporting vocational school’s students’ well being. The implementation of this wellness coaching method needs some modification so that it suits better to the students’ needs. There is a need for further research on the effectiveness of wellness coaching in this target group.
first_indexed 2019-08-19T08:21:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kettunen, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Nadia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-17T05:20:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-17T05:20:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63511", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaikka suomalaisten nuorten hyvinvoinnissa on 2000-luvulla tapahtunut positiivista kehityst\u00e4, on esimerkiksi nuorten elintavoissa viel\u00e4 monia kehityskohteita. Toisen asteen koulutuksessa ammatillisessa oppilaitoksessa ja lukiossa opiskelevien nuorten v\u00e4lill\u00e4 on systemaattisia eroja lukiolaisten hyv\u00e4ksi. Erityisesti ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien nuorten hyvinvoinnin tukemiseen tulisikin kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota, ja yhten\u00e4 menetelm\u00e4n\u00e4 t\u00e4h\u00e4n on hyvinvointivalmennus. Nuorten hyvinvoinnin tukemisessa hyvinvointivalmennus on kuitenkin viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4n k\u00e4ytetty menetelm\u00e4 ja toisen asteen oppilaitoksissa toteutetuista hyvinvointivalmennuksista ei l\u00f6ydy aiemmasta kirjallisuudesta tietoa.\n\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien nuorten kokemuksia omassa oppilaitoksessaan toteutetusta eBoss-hyvinvointivalmennuksesta. Tutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin eBoss-hyvinvointivalmennukseen osallistuneiden nuorten (N=62) yksil\u00f6teemahaastatteluita. Tutki-musaineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4t 2017 aikana. Aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \n\nNuoret kokivat, ett\u00e4 valmennus kannusti muutokseen esimerkiksi tavoitteen asettamisen my\u00f6t\u00e4. Omassa hyvinvoinnissa havaittiin p\u00e4\u00e4osin positiivisia muutoksia muun muassa elintavoissa ja arjessa jaksamisessa. Nuoret kokivat saaneensa sosiaalista tukea valmennuksen aikana niin vertaisilta kuin valmentajiltakin. Aktiivisuusrannekkeen ja mobiilisovellusten k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 kohdattiin monia haasteita, mutta ne n\u00e4htiin my\u00f6s hy\u00f6dyllisen\u00e4 oman hyvinvoinnin tukemisessa. Vaikka valmennuksen sis\u00e4lt\u00f6 koettiin p\u00e4\u00e4osin mieluisaksi, n\u00e4htiin valmennuksen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n j\u00e4rjestelyiss\u00e4 viel\u00e4 kehityskohteita esimerkiksi aikataulutuksessa ja viestinn\u00e4ss\u00e4.\n\nHyvinvointivalmennus on lupaava menetelm\u00e4 ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Valmennuksen suunnittelussa ja toteutuksessa tulisi kuitenkin huomioida viel\u00e4 paremmin kohderyhm\u00e4n tarpeet. Jatkotutkimusta tarvitaan hyvinvointivalmennuksen vaikuttavuudesta nuorten kohderyhm\u00e4ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Even though there has occurred many positive changes in well-being of Finnish youth in the\n21st century there are still many targets for development in well being of youth for example in\nthe area of health behaviour. The differences in well being between the students in high\nschool and in vocational school are systematic for instance in the area of health behavior.\nThere is a need to target this issue and one potential method for supporting well being is wellness coaching. It has not yet been studied in school environment in improving well being of\nhealthy youth.\nThe aim of this master\u2019s thesis was to describe the experiences of the vocational school students over the school-based eBoss -wellness coaching program that was aimed at improving\nvocational school students\u2019 well being. Qualitative data was gathered during spring 2017 by\nsemi-structured interviews (N=62). The data was analyzed using inductive qualitative content\nanalysis method.\nThe students felt that participating in the wellness coaching gave them tools to initiate changes in their well being and they noticed many, mainly positive changes in the areas of health\nbehaviour, coping in everyday life, emotional well being and social well being. Wellness\ncoaching was also a source of social support for youth. The students faced many challenges in\nusing activity tracker and mobile applications but they also perceived them useful in some\nextent for supporting one\u2019s well being. Even though the students felt that the content of the\nwellness coaching was pleasing, they thought that there were still many targets for development, for example in the areas of scheduling and communication, in the implementation of the\nwellness coaching.\nAccording to these results wellness coaching might be a potential school-based method for\nsupporting vocational school\u2019s students\u2019 well being. The implementation of this wellness\ncoaching method needs some modification so that it suits better to the students\u2019 needs. There\nis a need for further research on the effectiveness of wellness coaching in this target group.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-04-17T05:20:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-17T05:20:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointivalmennus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Jaksaa paremmin, kun nukkuu paremmin\" : ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eBoss-hyvinvointivalmennuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904172202", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi (terveydellinen)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatilliset oppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63511
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:35Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/70243fbe-6263-4602-97db-a00b4eef7837\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201904172202.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nieminen, Nadia "Jaksaa paremmin, kun nukkuu paremmin" : ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eBoss-hyvinvointivalmennuksesta hyvinvointivalmennus sisällönanalyysi Terveyskasvatus Health Education 50411 hyvinvointi (terveydellinen) nuoret ammatilliset oppilaitokset valmennus oppilaitokset nuoruus
title "Jaksaa paremmin, kun nukkuu paremmin" : ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eBoss-hyvinvointivalmennuksesta
title_full "Jaksaa paremmin, kun nukkuu paremmin" : ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eBoss-hyvinvointivalmennuksesta
title_fullStr "Jaksaa paremmin, kun nukkuu paremmin" : ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eBoss-hyvinvointivalmennuksesta "Jaksaa paremmin, kun nukkuu paremmin" : ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eBoss-hyvinvointivalmennuksesta
title_full_unstemmed "Jaksaa paremmin, kun nukkuu paremmin" : ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eBoss-hyvinvointivalmennuksesta "Jaksaa paremmin, kun nukkuu paremmin" : ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eBoss-hyvinvointivalmennuksesta
title_short "Jaksaa paremmin, kun nukkuu paremmin"
title_sort jaksaa paremmin kun nukkuu paremmin ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eboss hyvinvointivalmennuksesta
title_sub ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eBoss-hyvinvointivalmennuksesta
title_txtP "Jaksaa paremmin, kun nukkuu paremmin" : ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia eBoss-hyvinvointivalmennuksesta
topic hyvinvointivalmennus sisällönanalyysi Terveyskasvatus Health Education 50411 hyvinvointi (terveydellinen) nuoret ammatilliset oppilaitokset valmennus oppilaitokset nuoruus
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus ammatilliset oppilaitokset hyvinvointi (terveydellinen) hyvinvointivalmennus nuoret nuoruus oppilaitokset sisällönanalyysi valmennus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63511 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904172202
work_keys_str_mv AT nieminennadia jaksaaparemminkunnukkuuparemminammatillisenoppilaitoksenopiskelijoidenkokemuksiaeb