Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päivittäistavarakaupan esimiesten näkemyksiä työntekijän luovuuden käyttömahdollisuuksista, sen merkityksestä kilpailukyvylle, ja miten esimies voi tukea työntekijän luovuutta ketjuliiketoiminnassa. Tutkimus koettiin tärkeäksi toteuttaa, sillä luovuuden todellista luonnetta ei vielä kovin hyvin kaupan ympäristössä tunneta, eikä sen tarvetta tunnisteta. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimuksen analyysi on tehty aineistolähtöisesti aiemman tutkimustiedon ohjaamana. Tutkimukseen haastateltiin kuutta esimiestä, jotka työskentelevät esimiestehtävissä, kahden keskusjohtoisen liiketoiminnan alla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että päivittäistavarakaupan työntekijän luovuudelle on päivittäinen tarve ja se on luonteelta visuaalista, sosiaalista, inkrementaalista, rakenteellista ja improvisoitua luovuutta. Ketjujohdon tuella prosesseja pyritään toteuttamaan tehokkaasti, mutta tämän tutkimuksen perusteella työntekijän työssä käyttämät luovuuden eri muodot ovat ehtoja asiakastyytyväisyydelle ja asioiden aikaansaamiselle. Luovuus nähtiin kiinteäksi osaksi työntekijän ammattitaitoa ja sillä nähtiin olevan merkittävä rooli asiakastyytyväisyyden kautta yrityksen menestymisessä.
Tässä tutkimuksessa myös ilmeni, että kaupan esimies voi tukea työntekijöiden luovuutta eri tavoin. Esimiehen kypsä persoonallisuus on lähtökohta tasavertaiselle vuorovaikutukselle, joka synnyttää luottamuksellisen ilmapiirin työyhteisöön. Tämän kautta työntekijät haluavat kehittää itseään ja toteuttaa yhdessä asiakkaiden kanssa kaikille osapuolille arvoa tuottavia palvelutilanteita.
|