Tytöt matematiikkahuvipuistossa

Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisena neljäsluokkalaisten tyttöjen matematiikkaminäkuva näyttäytyy ja millaisena matematiikan oppijana tytöt näkevät itsensä. Tutkimus on toteutettu narratiivisella tutkimusotteella. Laadullinen tutkimusaineisto on kerätty eläytymismenetelmällä, jossa 24 nel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ronkonen, Marjut
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63460
_version_ 1828193079783325696
author Ronkonen, Marjut
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ronkonen, Marjut Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ronkonen, Marjut Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ronkonen, Marjut
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisena neljäsluokkalaisten tyttöjen matematiikkaminäkuva näyttäytyy ja millaisena matematiikan oppijana tytöt näkevät itsensä. Tutkimus on toteutettu narratiivisella tutkimusotteella. Laadullinen tutkimusaineisto on kerätty eläytymismenetelmällä, jossa 24 neljännellä luokalla keväällä vuonna 2018 ollutta tyttöä kirjoitti kehyskertomuksen johdattamana pienen fiktiivisen kertomuksen mielikuvitusystävä-Viivin päivästä matematiikkahuvipuistossa. Aineistoa on käsitelty sekä narratiivien analyysilla että narratiivisella analyysilla. Analyysin avulla nousi esiin neljä erilaista oppijatyyppiä, joita kuvataan MatikkaViivin, Jännittäjä-Viivin, Haaveilija-Viivin ja Vuorovaikutus-Viivin tyyppitarinan avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan neljännellä luokalla tyttöjen matematiikkaminäkuva näyttäytyy moninaisena. Matematiikkaminäkuvaan vaikuttavat tekijät kietoutuvat toisiinsa ja erityisesti minäpystyvyyden tunteen rakentumisella on suuri merkitys tyttöjen matematiikkaminäkuvan kehittymisessä. Matematiikkaminäkuvan ja minäpystyvyyden tunteen kehittymisen kannalta tutkimuksessa nousi esiin vuorovaikutuksen, kannustamisen ja yksilöllisyyden huomioimisen merkitys. Neljänneltä luokalta löytyy tyttöjä, joilla on myönteinen matematiikkaminäkuva ja he näkevät itsensä pystyvinä matematiikan oppijoina, mutta neljäsluokkalaiset tytöt myös jännittävät matematiikkaa ja kokevat sen osaamisen suhteen epävarmuutta. Matematiikan osaamisessa olemassa olevien erojen lisääntyminen on nähtävissä jo neljännellä luokalla, sillä osa tytöistä on matematiikasta syrjäytymisen alkavalla polulla.
first_indexed 2024-09-11T08:49:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ronkonen, Marjut", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-04-11T06:24:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-04-11T06:24:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63460", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisena nelj\u00e4sluokkalaisten tytt\u00f6jen matematiikkamin\u00e4kuva n\u00e4ytt\u00e4ytyy ja millaisena matematiikan oppijana tyt\u00f6t n\u00e4kev\u00e4t itsens\u00e4. Tutkimus on toteutettu narratiivisella tutkimusotteella. Laadullinen tutkimusaineisto on ker\u00e4tty el\u00e4ytymismenetelm\u00e4ll\u00e4, jossa 24 nelj\u00e4nnell\u00e4 luokalla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 vuonna 2018 ollutta tytt\u00f6\u00e4 kirjoitti kehyskertomuksen johdattamana pienen fiktiivisen kertomuksen mielikuvitusyst\u00e4v\u00e4-Viivin p\u00e4iv\u00e4st\u00e4 matematiikkahuvipuistossa. Aineistoa on k\u00e4sitelty sek\u00e4 narratiivien analyysilla ett\u00e4 narratiivisella\nanalyysilla. Analyysin avulla nousi esiin nelj\u00e4 erilaista oppijatyyppi\u00e4, joita kuvataan MatikkaViivin, J\u00e4nnitt\u00e4j\u00e4-Viivin, Haaveilija-Viivin ja Vuorovaikutus-Viivin tyyppitarinan avulla.\nTutkimuksen tulosten mukaan nelj\u00e4nnell\u00e4 luokalla tytt\u00f6jen matematiikkamin\u00e4kuva n\u00e4ytt\u00e4ytyy\nmoninaisena. Matematiikkamin\u00e4kuvaan vaikuttavat tekij\u00e4t kietoutuvat toisiinsa ja erityisesti\nmin\u00e4pystyvyyden tunteen rakentumisella on suuri merkitys tytt\u00f6jen matematiikkamin\u00e4kuvan\nkehittymisess\u00e4. Matematiikkamin\u00e4kuvan ja min\u00e4pystyvyyden tunteen kehittymisen kannalta\ntutkimuksessa nousi esiin vuorovaikutuksen, kannustamisen ja yksil\u00f6llisyyden huomioimisen\nmerkitys. Nelj\u00e4nnelt\u00e4 luokalta l\u00f6ytyy tytt\u00f6j\u00e4, joilla on my\u00f6nteinen matematiikkamin\u00e4kuva ja\nhe n\u00e4kev\u00e4t itsens\u00e4 pystyvin\u00e4 matematiikan oppijoina, mutta nelj\u00e4sluokkalaiset tyt\u00f6t my\u00f6s j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4t matematiikkaa ja kokevat sen osaamisen suhteen ep\u00e4varmuutta. Matematiikan osaamisessa olemassa olevien erojen lis\u00e4\u00e4ntyminen on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 jo nelj\u00e4nnell\u00e4 luokalla, sill\u00e4 osa tyt\u00f6ist\u00e4 on matematiikasta syrj\u00e4ytymisen alkavalla polulla.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-04-11T06:24:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-04-11T06:24:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikkamin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tyt\u00f6t matematiikkahuvipuistossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201904112144", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_63460
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:52Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/31e448d6-a823-4728-8673-e5bfc315e2e5\/download","text":"Gradu_Ronkonen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ronkonen, Marjut Tytöt matematiikkahuvipuistossa matematiikkaminäkuva minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 minäkuva matematiikka tytöt narratiivinen tutkimus
title Tytöt matematiikkahuvipuistossa
title_full Tytöt matematiikkahuvipuistossa
title_fullStr Tytöt matematiikkahuvipuistossa Tytöt matematiikkahuvipuistossa
title_full_unstemmed Tytöt matematiikkahuvipuistossa Tytöt matematiikkahuvipuistossa
title_short Tytöt matematiikkahuvipuistossa
title_sort tytöt matematiikkahuvipuistossa
title_txtP Tytöt matematiikkahuvipuistossa
topic matematiikkaminäkuva minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 minäkuva matematiikka tytöt narratiivinen tutkimus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education matematiikka matematiikkaminäkuva minäkuva minäpystyvyys narratiivinen tutkimus tytöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63460 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904112144
work_keys_str_mv AT ronkonenmarjut tytötmatematiikkahuvipuistossa