Summary: | Syftet med pro gradu - avhandlingen var att undersöka hur tävlingsidrottande gymnasieelever
uppfattar mental styrka och dess samband med idrottsprestationen. Fyra idrottande ungdomar
på nationell nivå deltog i undersökningen. Undersökningen utfördes kvalitativt, genom öppna
intervjuer.
Resultaten visar att idrottande gymnasieelever upplever att mental styrka har fem olika
delområden. Dessa är självförtroende, att återhämta sig efter besvikelse, hantering av press,
målmedvetenhet samt motivation och fokus. Dessutom framkom den mentala träningen starkt
i intervjuerna, så mental träning blev en egen, sjätte huvudkategori. Resultaten i denna
undersökning visar att idrottande gymnasieelever upplever mental styrka liknande som
idrottare i tidigare undersökningar.
Idrottarna upplevde ofta att det viktigaste delområdet i mental styrka var det som de själva
saknade. Idrottarna hade mycket kunskap om mental styrka men det svåra verkar vara att
applicera den kunskapen till det egna livet. Denna undersökning ger en inblick i hur
idrottande gymnasieelever kan tänka kring mental styrka, men på grund av det låga antalet
deltagare kan man inte dra långtgående slutsatser på basen av denna undersökning. Mera
forskning inom detta område behövs.
The aim of this study was to find out what adolescent athletes think mental toughness is and
what they think the connection between mental toughness and sports performance is. Four
national level competing athletes in high school age participated in the study. This qualitative
research was done through open interviews.
Five different subareas of mental toughness occurred through the interviews. These were selfconfidence,
to recover from disappointments, pressure management, goal orientation as well
as motivation and focus. In addition mental training emerged strongly in the interviews, so
mental training became a separate, sixth main category. The results from this study show that
high school athletes experience mental toughness similarly to athletes in earlier studies.
The athletes often experienced that the most important subarea of mental toughness was what
they themselves lacked. The athlete’s hade a lot of knowledge about mental toughness but the
hard thing seemed to be to apply this knowledge into their own lives. This study gives a
glimpse of how high school athletes can think about mental toughness, but because of the low
amount of participants one cannot draw far-fetched conclusions on the basis of this study.
More research on this area is still needed.
|